STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Grammatica in balans.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Geletterdheid….. Wat is dat?
Didactiek procesgerichte aanpak
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Voortgezet technisch lezen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Effectieve instructie
Welkom op de informatieavond van groep 7
Voorbereid op Stage Les 4.
Leerlijnen in relatie met de methode
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Waar is de zevende dwerg?
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
CLIL-didactiek voor Duits
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Oefening met atlas en kaarten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Module 6; didactisch handelen
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Wat is het Europees raamwerk?
Vwo 6 – literatuur Week
Aanpak van laaggeletterdheid
Helpen bij huiswerk en plannen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE Grammatica-Vertaal methode (Chomsky: LAD) Krashen: The Natural Approach T.P.R. (Asher) The Silent Way PRODUCTIE (Skinner) Directe Methode Audio-V/ Audio-L Communicatieve benadering

Vier fasenmodel voor een lessenserie (Unit) in communicatieve lespakketten: Introductie Motiveren Activeren van voorkennis Voorbereiden op de functies en noties die aan de orde komen Warming up: creëer een voor leerlingen betekenisvolle contekst Presentatie Luisteren/Lezen/Kijken van of naar nieuw materiaal Semantisering: geef betekenis aan de tekst Oefenen Oefen met nieuwe functies en noties (Besteed aandacht aan grammatica indien nodig) Transfer Gebruik het geleerde in nieuwe contexten

Oefeningentypologie van Neuner Van receptie naar productie Van gesloten naar open Van voorspelbaar naar onvoorspelbaar A-oefeningen Gericht op het begrijpen van geschreven en gesproken teksten. B-oefeningen Taalmiddelen die nodig zijn voor communicatie worden aangeboden en geoefend Reproductief, sterk gestuurd “Gesloten” C-oefeningen Mogelijkheden voor beperkte eigen inbreng Productief “Half-open” D-oefeningen Echte communicatie, alles uit voorgaande oefeningen wordt gecombineerd in een productieve activiteit. (spreken of schrijven).

Vier fasenmodel en de typologie van Neuner: Introductie Motiveren Activeren van voorkennis Voorbereiden op de functies en noties die aan de orde komen Warming up: creëer een voor leerlingen betekenisvolle contekst Presentatie Luisteren/Lezen/Kijken van of naar nieuw materiaal Semantisering: geef betekenis aan de tekst Oefenen Oefen met nieuwe functies en noties (Besteed aandacht aan grammatica indien nodig) Transfer Gebruik het geleerde in nieuwe contexten A B C D

Waarom zoveel aandacht voor receptieve vaardigheden? Hogere beheersingsgraad is haalbaar dan bij productieve vaardigheden; Grote receptieve kennis is meestal vereist voor interactie met sprekers van de vreemde taal; Lees- en luisterervaringen vormen de belangrijkste basis voor productie (vgl. moedertaalverwerving); Zijn erg geschikt voor verwerven van kennis van en inzicht in en begrip voor een vreemde cultuur; Algemene behoefte om de leesvaardigheid van kinderen op een hoger niveau te brengen.

De belangrijkste leesstrategieën en bijbehorende leertaken: Strategie: Voorspellen en verifiëren Leertaken bijvoorbeeld Kennis van de wereld activeren Tekstsoorten herkennen aan hun kenmerken Gericht selectief informatie zoeken Gebruik maken van titel, kopjes, illustraties etc. Voorspelteksten ELZA Strategie: Structureren Leertaken bijvoorbeeld: Kniptekst Schema invullen Kopjes maken bij alinea’s Delen van de tekst in een zin samenvatten Niet-wezenlijke informatie schrappen. Strategie: Detailbegrip en gebruik van redundantie Gatentekst Woordraad-strategieën Beginnen met concentrisch lezen