STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE Grammatica-Vertaal methode (Chomsky: LAD) Krashen: The Natural Approach T.P.R. (Asher) The Silent Way PRODUCTIE (Skinner) Directe Methode Audio-V/ Audio-L Communicatieve benadering
Vier fasenmodel voor een lessenserie (Unit) in communicatieve lespakketten: Introductie Motiveren Activeren van voorkennis Voorbereiden op de functies en noties die aan de orde komen Warming up: creëer een voor leerlingen betekenisvolle contekst Presentatie Luisteren/Lezen/Kijken van of naar nieuw materiaal Semantisering: geef betekenis aan de tekst Oefenen Oefen met nieuwe functies en noties (Besteed aandacht aan grammatica indien nodig) Transfer Gebruik het geleerde in nieuwe contexten
Oefeningentypologie van Neuner Van receptie naar productie Van gesloten naar open Van voorspelbaar naar onvoorspelbaar A-oefeningen Gericht op het begrijpen van geschreven en gesproken teksten. B-oefeningen Taalmiddelen die nodig zijn voor communicatie worden aangeboden en geoefend Reproductief, sterk gestuurd “Gesloten” C-oefeningen Mogelijkheden voor beperkte eigen inbreng Productief “Half-open” D-oefeningen Echte communicatie, alles uit voorgaande oefeningen wordt gecombineerd in een productieve activiteit. (spreken of schrijven).
Vier fasenmodel en de typologie van Neuner: Introductie Motiveren Activeren van voorkennis Voorbereiden op de functies en noties die aan de orde komen Warming up: creëer een voor leerlingen betekenisvolle contekst Presentatie Luisteren/Lezen/Kijken van of naar nieuw materiaal Semantisering: geef betekenis aan de tekst Oefenen Oefen met nieuwe functies en noties (Besteed aandacht aan grammatica indien nodig) Transfer Gebruik het geleerde in nieuwe contexten A B C D
Waarom zoveel aandacht voor receptieve vaardigheden? Hogere beheersingsgraad is haalbaar dan bij productieve vaardigheden; Grote receptieve kennis is meestal vereist voor interactie met sprekers van de vreemde taal; Lees- en luisterervaringen vormen de belangrijkste basis voor productie (vgl. moedertaalverwerving); Zijn erg geschikt voor verwerven van kennis van en inzicht in en begrip voor een vreemde cultuur; Algemene behoefte om de leesvaardigheid van kinderen op een hoger niveau te brengen.
De belangrijkste leesstrategieën en bijbehorende leertaken: Strategie: Voorspellen en verifiëren Leertaken bijvoorbeeld Kennis van de wereld activeren Tekstsoorten herkennen aan hun kenmerken Gericht selectief informatie zoeken Gebruik maken van titel, kopjes, illustraties etc. Voorspelteksten ELZA Strategie: Structureren Leertaken bijvoorbeeld: Kniptekst Schema invullen Kopjes maken bij alinea’s Delen van de tekst in een zin samenvatten Niet-wezenlijke informatie schrappen. Strategie: Detailbegrip en gebruik van redundantie Gatentekst Woordraad-strategieën Beginnen met concentrisch lezen