Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Wat is strategisch leren?
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
10 tips voor een gouden start Groeitips
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Mijn persoonlijke ervaringen
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
GREY POWER 3x concreet Robin van Barneveld. Doel: 3x beweging 2.
Workshop creatief brainstormen
Arbeidstevredenheid en prestaties
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
COMPETENTIEONTWIKKELING
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
27 januari 2011.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish symbol itself are registered trademarks of Atos Origin SA. © 2006.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Organisatiestructuur en
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Onsight Managed Security Services
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Uitleg local heroes over wijzigingen werkplek en lokale werkplekken.
Nike Supply Chain Management
Iedereen is context driven!
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Minor Project- en Programmamanagement
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Grip & Controle op digitalisering
Les 1: Brainstorm en kennismaken
NVP Nieuwjaarsgroet Kring Noord Brabant
Transcript van de presentatie:

Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006 © 2006 Atos Origin. Confidential information owned by Atos Origin, to be used by the recipient only. This document or any part of it, may not be reproduced, copied, circulated and/or distributed nor quoted without prior written approval from Atos Origin. Insourcing van medewerkers Visie en praktijk Jos Blejie, Managed Operations NGI jaarcongres, Utrecht, 12 december 2006

2 NGI Jaarcongres Jos Blejie Wat betekent outsourcing voor medewerkers?

3 NGI Jaarcongres Jos Blejie Ik heb ‘t nu prima naar mijn zin. Blijft dat na de overgang wel zo? Een commerciële dienstverlener, past dat wel bij mij? Moet ik het heft in eigen handen nemen of afwachten wat er gaat gebeuren? Zorgen, onzekerheid, vragen…

4 NGI Jaarcongres Jos Blejie Ben ik welkom...?

5 NGI Jaarcongres Jos Blejie Pas ik in de cultuur...?

6 NGI Jaarcongres Jos Blejie Bescherming werk en rechten?

7 NGI Jaarcongres Jos Blejie Outsourcing is een emotioneel proces »Outsourcing brengt veel emoties en onzekerheden »Ben ik welkom? Ze brengen al ons werk naar India! »Ze bevriezen onze salarissen... »Geruchten ontstaan en verspreiden zich snel op de gang en bij de koffie »Medewerkers horen wat ze willen horen »En horen niet (goed) wat ze niet willen horen »Iedereen kent wel iemand die vertelde dat.... »Er zijn vele ongevraagde adviseurs »Onzekerheid kent vele bronnen

8 NGI Jaarcongres Jos Blejie Wet overgang van onderneming Structureren van de emoties: naar de ratio Continuïteit centraal Global sourcing Individuele ontwikkeling

9 NGI Jaarcongres Jos Blejie De ratio verwoord »Wet overgang van onderneming biedt beste oplossing voor: »Continuïteit van dienstverlening én dienstverband »Borgen van belangen klant, medewerkers én leverancier »Continuïteit waarborgen in periode van grote veranderingen: »Continuïteit van dienstverlening aan klant »Continuïteit van onderneming Atos Origin »Continuïteit van werkgelegenheid medewerkers »Global sourcing (off-shoring) vereist voortdurende afstemming van typen werk en medewerkers in Nederland »Management en medewerkers moeten inspelen op off-shoring door focus op typen werk die in Nederland blijven »Individuele ontwikkeling is de beste garantie voor toekomstig werk

10 NGI Jaarcongres Jos Blejie Overgang van onderneming? Indien overgang van onderneming: »Het recht van medewerkers om mee over te gaan »Medewerker kan afzien van zijn recht »De wet beschermt werkgelegenheid en opgebouwde rechten »Arbeidsvoorwaarden (CAO) blijven van kracht, tenzij... »De arbeidsovereenkomst gaat mee over: »Opgebouwde dienstjaren blijven staan »Uitzondering voor pensioen: deelnemer pensioenregeling nieuwe werkgever Indien er formeel geen sprake is van overgang van onderneming streeft Atos Origin er naar de relevante wetgeving op dat gebied toch toe te passen

11 NGI Jaarcongres Jos Blejie Ben ik bij Atos Origin zeker van mijn baan? »Atos Origin wil continuïteit en perspectief bieden: »Continuïteit in dienstverlening en werkgelegenheid »Veel opleidingsmogelijkheden »Zeer diverse loopbaanpaden en carrièrekansen »Specialisering en verbreding »Global sourcing (off-shoring): »Uitbesteding van deel van bouw en beheer applicaties en infrastructuur »Focus in Nederland op hoogwaardige technische vaardigheden en sociale vaardigheden »Eigen initiatief wel nodig: training, etc.

12 NGI Jaarcongres Jos Blejie Breed pallet aan diensten en werk Consult – Build – Operate: veel mogelijkheden Advisering, detachering, projecten, outsourcing, beheer; ruim 50% van werk en inkomsten in Nederland komt uit outsourcing. Advisering, business expertise, beleidAtos Consulting Applicatie-ontwikkeling, integratie, beheer Systems Integration Infrastructuurbeheer, kantoorautomatiseringManaged Operations

13 NGI Jaarcongres Jos Blejie Off-shoring: front office versus back office High Very high Low Unique Low Local language Normal < 3 Interaction w. Client/ consulting required Criticality of service Maturity/Offshore Type of Project Technology Maturity Language Price Sensitivity Team Size Low High Recurrent High English High < 10 Front Office On-Site Back office Off-Shore Front Office On-Shore Back Office Near-Shore 1 st line2 nd line3 rd line Backoffice Front Office

14 NGI Jaarcongres Jos Blejie Off-shoring: is het glas halfvol of halfleeg? »Focus »Empowerment »Innovatie »Continue educatie en training »Certificering »Werken in een lerende organisatie van ‘veldwerker’ naar ‘kenniswerker’

15 NGI Jaarcongres Jos Blejie Veranderingen voor medewerkers »Collega’s worden klant, en gaan zich als klant gedragen »Nieuwe rollen, gedragsverandering, nieuwe regels.... »Van één interne klantengroep naar meerdere externe klantengroepen »Conflicterende eisen vanuit verschillende koninkrijken? »Van interne ‘stafdienst’ zonder winstoogmerk naar commerciële leverancier »Winst is broodnodig voor continuïteit »Van ‘ons kent ons’ en korte lijnen naar uitvoering contract en formele communicatie »‘Dit is niet contractueel afgesproken...’ »Van klantlocatie naar nieuwe (Atos Origin) locatie »Niet langer met broodtrommeltje op de fiets? »Van één sociale groep naar verdeling over vele (gespecialiseerde) groepen »Verlies oude collega’s, nieuwe collega’s »Deel van het werk gaat verdwijnen naar andere locaties »Wat gaat near-shore en off-shore, wat komt er voor in de plaats?

16 NGI Jaarcongres Jos Blejie Managen van de consequenties »Eerst: veiligstellen continuïteit van dienstverlening: »Dienstverlening continueren ‘as-is’ om controle te krijgen »Medewerkers in sociale verband houden, specifiek voor ‘hun’ klant »Daarna: focus op inzetbaarheid in de toekomst: »Transformatie van dienstverlening én individuele loopbaan ontwikkeling in verband brengen: bewustwording, training, herplaatsing »Faciliteren van culturele en mentale verandering (zakelijkheid, winstoogmerk) »Volledige integratie in onze organisatie en processen »Speciale aandacht voor: »overgang van arbeidsvoorwaarden »inzetbaarheid binnen Atos Origin »geografie (locatie) en mobiliteit

17 NGI Jaarcongres Jos Blejie Transition management Phasing Quality and assurance Hand-over Transitie in de juiste richting Strategy and Structure Governance Utilization of capabilities People and culture Management style and perception HR policy and communication Customer focus Scorecards Processes and Procedures One way of working Process focused governance Metrics Technique and Infrastructure Power supply and basic infrastructure Geographical split Service strategy 31 %35 %19 %15 % Management and organization Source: MO management interviews, January 2006

18 NGI Jaarcongres Jos Blejie De resultaten  De afgelopen jaren hebben wij honderden medewerkers geïntegreerd in Nederland  Ongeveer 30% van de medewerkers in een andere rol na transitie  Nieuwe uitdagingen en verandering van werk blijkt positief uit te werken op motivatie van medewerkers  Laag verloop: < 7% per jaar  Medewerkers met verhoogde mobiliteit scoren een vol punt hoger op ‘medewerker tevredenheid’  De afgelopen jaren hebben wij honderden medewerkers geïntegreerd in Nederland  Ongeveer 30% van de medewerkers in een andere rol na transitie  Nieuwe uitdagingen en verandering van werk blijkt positief uit te werken op motivatie van medewerkers  Laag verloop: < 7% per jaar  Medewerkers met verhoogde mobiliteit scoren een vol punt hoger op ‘medewerker tevredenheid’ Transitie in de juiste richting

19 NGI Jaarcongres Jos Blejie

Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006 © 2006 Atos Origin. Confidential information owned by Atos Origin, to be used by the recipient only. This document or any part of it, may not be reproduced, copied, circulated and/or distributed nor quoted without prior written approval from Atos Origin. For more information please contact: Jos Blejie t +31 (0) m +31(0) Atos Origin, Papendorpseweg 93, 3528 BJ Utrecht