Technisch lezen en spellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Radboud Universiteit Nijmegen
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Preventieve instructiemethodiek
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
Informatieavond 2 Groep 3.
Protocol Leesproblemen en Dyslexie
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Zorgprogramma Leerstoornissen Herlaarhof
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Effectief lees- en spellingonderwijs
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Vergoedingsregeling dyslexie
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Voortgezet technisch lezen
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Rekenproblemen en Dyscalculie
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Leerlijnen in relatie met de methode
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Dyslexie op het Sondervick
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Verwerking van Elke Louagie
Lezen leren.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Lees- en schrijfvoorwaarden
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Ontwikkeling van het basisschoolkind
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Specifiek Diagnostisch Protocol Lees- en spellingproblemen en dyslexie.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Thema 1: Wat is dyslexie? Dyslexie in het VO
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Technisch lezen en spellen 2007 Hoofdstuk 2: Technisch lezen en spellen Pol Ghesquière & Aryan van der Leij Universiteit van Amsterdam Katholieke Universiteit Leuven

Model 1: Taakanalytische modellen domeinspecifieke ontwikkelingsmodellen technisch lezen en spellen specifieke deelvaardigheden volgens relatief vaste volgorde verworven hiërarchische schema’s ‘latere’ vaardigheden bouwen voort op de ‘vroegere’

Lezen van spellende leesstrategie (teken-klankkoppelngen en auditieve synthese) via visuele synthese naar directe woordherkenning elementaire leeshandeling: alleen woorden op niveau I MK-KM-MKM niveau II MMKM-MKMM-MMKMM

DIRECTE WOORD- HERKENNING TEKEN-KLANK KOPPELING AUDITIEVE SYNTHESE VISUELE AUDITIEF SEQUENTIEEL GEHEUGEN DISCRIMINATIE Figuur 1: Taakanalytisch model van technisch lezen (naar Struiksma, Van der Leij en Vieijra, 2004)

Lezen Dus niet op niveau spellingpatronen meer lettergrepen

heel woord geschreven woord gesproken woord Model van optioneel passen (‘mapping’). heel woord geschreven woord gesproken woord foneem lettergreep gesplitste lettergreep kennis van - hele woorden - grafemen - grafeem clusters - spellingpatronen spelling- patroon 2 of meer lettergrepen

heel woord geschreven woord gesproken woord Model van optioneel passen (‘mapping’). heel woord geschreven woord gesproken woord foneem lettergreep gesplitste lettergreep kennis van - hele woorden - grafemen - grafeem clusters - spellingpatronen spelling- patroon 2 of meer lettergrepen

Spellen van auditieve spellingstrategie (auditieve analyse en klank-tekenkoppelngen) naar directe woordspelling elementaire spellinghandeling volgens fonologisch principe: alleen klankzuivere woorden

DIRECTE WOORD- SPELLING KLANK-KLANK KOPPELING AUDITIEVE ANALYSE VIELE SYNTHESE AUDITIEF SEQUENTIEEL GEHEUGEN DISCRIMINATIE VISUELE Figuur 1: Taakanalytisch model van spellen (naar Struiksma, Van der Leij en Vieijra, 2004)

Spellen Dus niet: morfologische principe (bijvoorbeeld de regels van de werkwoordspelling). etymologische principe (bijvoorbeeld leenwoorden, ‘weekend’ of ‘ei’/‘ij’ of ‘ou’/‘au’)

Taakanalytische modellen zijn meer prescriptief (wat (ortho)didactisch te doen?) dan descriptief (hoe verloopt het ontwikkelingsproces precies?) laten zich direct vertalen in interventie maar beperken zich tot de elementaire lees- en spellingshandeling

Model 2: Informatieverwerkingstheorie lezen en spellen = verwerken van informatie. (‘phonological codes’) korte termijn geheugen werkgeheugen lange termijn geheugen declaratieve kennis (feitenkennis) procedurele kennis (kennis van oplossingen) metacognitieve kennis (kennis van keuzes) nieuwe opslag

Model 2: Informatieverwerkingstheorie korte termijn geheugen werk- geheugen lange termijn geheugen uit feitenkennis strategische kennis keuze kennis

Model 2: Informatieverwerkingstheorie korte termijn geheugen werk- geheugen lange termijn geheugen uit feitenkennis strategische kennis keuze kennis

putje van vergetelheid Model 2: Informatieverwerkingstheorie in korte termijn geheugen werk- geheugen lange termijn geheugen uit feitenkennis strategische kennis keuze kennis putje van vergetelheid

- indirecte woordherkenning procedurele strategie Lezen - indirecte woordherkenning procedurele strategie spellende leesstrategie auditieve spellingstrategie - directe woordherkenning geheugenstrategie directe woordherkenning directe woordspelling gebruik maken van de context procedurele en geheugenstrategie anticiperen corrigeren

Spellen - auditieve strategie - regelstrategie (‘wordt’/’loopt’) - analogiestrategie (‘bureau’/ ‘cadeau’) - inprentingstrategie - mnemotechnische strategie (ezelsbruggetjes) hulpmiddelenstrategie (woordenboek, spelling checker)  visueel-motorische strategie (direct spellen)

Impliciet: ontwikkelingsmodellen ‘self-teaching mechanism’ (Share, 1995) automatisering = overgang van indirect naar direct op basis van inprenting snelheid en accuratesse nemen toe energie en aandacht vrij voor meer complexe aspecten: begrijpend lezen ordenen en verwoorden van gedachten Interactief-compensatorisch proces (Stanovich, 1980)

Lees- en spellingproblemen Beschrijven Verklaren i.t.v. oorzaken: specifieke leerproblemen/leerstoornissen niet-specifieke leerproblemen school gezin individu lichamelijke ziektes fysieke of sensorische beperkingen psychosociale problemen verstandelijke beperkingen

Dyslexie Definities discrepantiecriterium exclusiviteitscriterium normaliteitscriterium (Dumont, 1994) maar … kritiek (Stanovich, 1996, p. 160).

Dyslexie beschrijvend (SDN, 2004) verklarend (Braams, 1996) “Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau.” verklarend (Braams, 1996) “Dyslexie is een specifiek probleem met de fonologische verwerking van taal door de hersenen, dat doorgaans leidt tot lees- en spellingproblemen en vaak ook tot meer of minder duidelijke problemen bij andere taken waarbij taal een rol speelt”

Diagnostiek van lees- en spellingproblemen Signalering en identificatie: LVS Classificeren en verklaren achterstandscriterium didactische resistentie differentiaaldiagnostiek bijv. algemene taalachterstand (te) lage intelligentie omgevingsoorzaken Relatie met continuum van zorg ‘response-to-instruction’

Begeleidingsgerichte diagnostiek - analyse op taakniveau: probleem- en hulpgeschiedenis, niveaubepaling, profielanalyse, foutenclassificatie en foutenanalyse - onderwijsbelemmeringen - pedagogisch perspectief/hulpvraag andere leer- en gedragsproblemen dan wel ontwikkelingsstoornissen algemene cognitieve processen

Toetsen voor niveaubepaling en signalering LVS zie boek

Relatie met Continuum van zorg

Response-to-instruction Relatie met continuum van zorg: Response-to-instruction 1 Bao: groep zwakkere lezers 25 % Intensieve begeleiding in de groep

Response-to-instruction Relatie met continuum van zorg: Response-to-instruction uit de zorg 15 % 1 2 Bao: groep zwakkere lezers 25 % Intensieve begeleiding in de groep + - 10 % BaO: groep met flinke achterstand Individuele remedial teaching buiten de groep

Response-to-instruction Relatie met continuum van zorg: Response-to-instruction uit de zorg 15 % verder in de klas 6-7 % 1 2 3 Bao: groep zwakkere lezers 25 % Intensieve begeleiding in de groep + - 10 % BaO: groep met flinke achterstand Individuele remedial teaching buiten de groep + - 3-4 % Buiten de school: groep met toenemende achterstand en didactische resistentie Individuele behandeling in leeskliniek

Response-to-instruction Relatie met continuum van zorg: Response-to-instruction uit de zorg 15 % verder in de klas 6-7 % verder op school 2-3 % non-reponders 1 % 1 2 3 Bao: groep zwakkere lezers 25 % Intensieve begeleiding in de groep + - 10 % BaO: groep met flinke achterstand Individuele remedial teaching buiten de groep + - 3-4 % Buiten de school: groep met toenemende achterstand en didactische resistentie Individuele behandeling in leeskliniek +

Response-to-instruction Relatie met continuum van zorg: Response-to-instruction Protocollen Leesproblemen en Dyslexie ECN (Wentink & Verhoeven) Rotterdamse Aanpak Dyslexie (Struiksma e.a.) Protokollen voor indicatiestelling en behandeling (Blomert). 1 2 3 Bao: groep zwakkere lezers 25 % Intensieve begeleiding in de groep 10 % BaO: groep met flinke achterstand Individuele remedial teaching buiten de groep 3-4 % Buiten de school: groep met toenemende achterstand en didactische resistentie Individuele behandeling in leeskliniek

Toetsen voor niveaubepaling en signalering LVS zie boek Nog wat te wensen?

Handboek Interventie in de leerlingbegeleiding?