(Hoog) Begaafdheid In-Zicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Succesvolle intelligentie
Welkom nieuwe leerlingen!
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Autonomie in de derde graad
Personalized Learning, Februari 2014
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Klas 1a.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Maandag, 14 oktober 2013 Het conformisme.
Onderwijspsychologie
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zingen Vers 1 De schapen alle honderd, die moeten binnengaan,
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Dans van Vos Weg van Wolf
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Ondernemen(d) in het onderwijs
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Voortijdig schoolverlaten
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Talent stimuleren en ontwikkelen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Groensmit1 Het motiveren van (onderpresterende) leerlingen drs.Miriam J.M.E.Groensmit.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Profiel van een plusleerling
Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

(Hoog) Begaafdheid In-Zicht Desirée Houkema  info@hb-in-zicht.nl © 2010-2012

(Hoog)begaafheid kan op verschillende manieren in zichtbaar gedrag tot uiting komen

Risicoleerling (Drop-out) SOCIAAL TE ONAANGEPAST? AANGEPAST Zelfsturend Autonoom GOED Aangepast Succesvol PRESTATIES Uitdagend Creatief Onderduikend (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Risico: Drop-out ! Risicoleerling (Drop-out) SLECHT Profielen van Betts & Neihart: http://hoogbegaafdheid.slo.nl/begeleiding/profielen

SOCIAAL GOED PRESTATIES Zelfsturende autonome leerling Deze leerling dúrft te leren:  weet wat hij/zij kan en laat dit ook zien Is creatief / origineel Doet goed mee in de klas Ontwikkelt eigen doelen Is ondernemend / initiatiefrijk Werkt enthousiast voor passies Werkt zonder bevestiging Neemt risico Komt op voor eigen opvattingen

Uitdagende creatieve leerling SOCIAAL ONAANGEPAST? Zelfsturend Autonoom GOED PRESTATIES Deze leerling verveelt zich  wordt onvoldoende uitgedaagd Uitdagende creatieve leerling Is creatief / origineel Corrigeert de leerkracht Stelt regels ter discussie Competitief Slechte zelfcontrole Inconsistente werkwijzen SLECHT

(kenmerken van) leer-/ SOCIAAL ONAANGEPAST? Zelfsturend Autonoom GOED Deze leerling presteert ver onder zijn eigen kunnen  Slechte prestatiemotivatie  Gebrekkige werk- en leerstrategieën  (Mogelijk: leerproblemen) PRESTATIES Uitdagend Creatief Leerling met (kenmerken van) leer-/ gedragsproblemen Onderpresteerder in absolute zin: Presteert gemiddeld of minder Werkt inconsistent Verstoort, reageert af SLECHT

Risicoleerling (Drop-out) SOCIAAL ONAANGEPAST? Kenmerken van leer-/gedragsproblemen Is creatief / origineel Zoekt buitenschoolse uitdaging Maakt taken niet af Verwaarloost zichzelf Isoleert zichzelf Bekritiseert zichzelf en anderen Defensief  legt (bijna) alle verantwoordelijkheid buiten zichzelf Zelfsturend Autonoom GOED PRESTATIES Uitdagend Creatief (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Risicoleerling (Drop-out) Op het Voortgezet Onderwijs:  loopt een groot risico zonder diploma de school te verlaten  drop-out SLECHT

Aangepaste succesvolle SOCIAAL AANGEPAST Zelfsturend Autonoom GOED Aangepaste succesvolle leerling PRESTATIES (Te) perfectionistisch Zoekt bevestiging van de leerkracht Vermijdt risico Accepterend en conformerend Stelt zich afhankelijk op Deze leerling wordt onvoldoende aangesproken op de eigen mogelijkheden:  onderpresteren in relatieve zin  leert niet te leren  dúrft niet te leren  risico: faalangst SLECHT

Risico: depressief terugtrekken SOCIAAL TE ONAANGEPAST? AANGEPAST Zelfsturend Autonoom GOED Aangepast Succesvol PRESTATIES Presteert goed op tests Presteert gemiddeld in de klas Ontkent eigen begaafdheid Vermijdt uitdaging Wil niet meedoen aan geboden versnellings- /verrijkingsactiviteiten Zoekt sociale acceptatie Wisselt in vriendschappen Onderduikende leerling Deze leerling doet alles om niet op te vallen!  Zeer onzeker, faalangstig SLECHT Risico: depressief terugtrekken  "ziek" thuis  drop-out