Evolutie aankopen witloof voor thuisverbruik in België Lange termijn evolutie van de aankopen van vers witloof 200020012002200320042005200620072008*2009201020112012MAT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Advertisements

Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | mei 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Naar en nieuwe balans in het wonen
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
GfK Supermarktkengetallen
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Bariatrische chirurgie
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
De hoeveklant doorgelicht. Luc Van Bellegem, marketingadviseur VLAM Zwevegem, 13 mei 2006.
Analist. directeur pH? 6,87 6,79 6,87 6,79 6,82 6,84 6,87.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week 7 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Er is geen excuus Vlaamse gezinnen verdienen beter [TINE]
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | januari 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
1 Conjunctuurverwachting Europa September Bron: GfK, EU-Commissie > +5 Indicator > +20 Indicator 0 aan +20 Indicator 0 aan -20 Indicator < -20 EU-totaal:
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Sociaal wonen, woonkosten en betaalbaarheid Wat vertelt het Grote Woononderzoek 2013 ons over de betaalbaarheid in de sociale huur in Vlaanderen? Dr.
Bits & Bytes Magazine Media.
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
Gewogen Diftar Rest Oosterzele januari 2018
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
Kennisnetwerk Detailhandel
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Transcript van de presentatie:

Evolutie aankopen witloof voor thuisverbruik in België Lange termijn evolutie van de aankopen van vers witloof * MAT Q volume in kg per capita7,106,376,486,636,206,616,396,334,334,034,003,793,613,66 besteding in euro per capita11,1112,1213,4311,1911,3812,1613,3112,937,627,078,087,317,487,06 % kopersgezinnen85,183,886,085,485,084,883,382,385,285,885,085,382,7 gemiddelde prijs euro/kg1,561,902,071,691,831,842,082,041,761,752,021,932,081,93 Bron: GfK PanelServices voor VLAM * GfK is overgeschakeld op een nieuwe methode voor het wegen en extrapoleren van de resultaten van de streekproef (5.000 gezinnen) naar de volledige Belgische populatie. Dit resulteerde in gevoelige dalingen van de absolute volumes en de bestedingen waardoor de vergelijkbaarheid met de data uit vorige presentaties niet meer mogelijk is. De data werden herrekend vanaf 2008.

Profiel van de witloofaankoper in België Index* Totaal Belgie100 Vlaanderen101 Brussel (19 gemeenten)89 Wallonie102 Jonge alleenstaande >40j72 Tweeverdieners90 HH met kinderen, beperkt ink.98 Welgestelde HH met kinderen102 Kostwinner (2p)103 Alleenstaande <40j96 Gepensioneerden met bep. ink.107 Welgestelde gepensioneerden111 * index op basis van penetratie MAT Q2 2013, gemiddelde van België = 100 Bron: GfK PanelServices voor VLAM

Distributiekanalen vers witloof op basis van het gekochte volume

Seizoensschommelingen aankopen witloof Q1 2008Q2 2008Q3 2008Q4 2008Q1 2009Q2 2009Q3 2009Q4 2009Q1 2010Q2 2010Q3 2010Q4 2010Q1 2011Q2 2011Q3 2011Q4 2011Q1 2012Q2 2012Q3 2012Q4 2012Q1 2013Q Volume in ton

Belgische export van vers witloof (in ton)

Belgische handelsbalans vers witloof import export saldo * Let wel op: met de exportcijfers voor VS bleek iets mis te zijn. Er zijn heel wat gegevens niet correct aangegeven sinds 2010 waardoor onderschatting. Bron: Eurostat + bewerkingen VLAM

Witloof verbruik in Duitsland - in 2012 = 0,62kg gemiddeld per huishouden (prijs gemiddeld 2,27€/kg) - in 2013 = 0,68kg gemiddeld per huishouden (prijs gemiddeld 2,13€/kg) -per persoon + 0,32 - 0,4kg

Witloof productie en verbuik in Frankrijk De Franse consumptie draait momenteel rond de 2,8 kg pp per jaar. Ongeveer 80% van de gezinnen koop minstens één maal per jaar witloof. Nog enkele cijfers : productie : ton

Witloof productie en verbruik in Frankrijk Productie seizoen 2011/2012 : Hydro : ton Traditioneel : 3010 ton Bio : 840 ton Andere segmenten : 620 ton Totaal : ton* (* : verschil met cijfer hierboven : winterproductie van september tot mei) De productie in Frankrijk daalt ieder jaar. Zo’n 5 à 6 jaar geleden bedroeg de productie nog ton !! Franse bevolking :

Toekomst -De thuismarkt: 40 mio kg van de 55 mio kg veilingwitloof - ligt onder vuur, moeten we winnen -Import tegengaan (chauvinisme) -Betere kwaliteit is minder kg -Consumptie verhogen (kwaliteit) -Sleutel ligt bij retail en hard discount -Marketing is haalbaar (IEDEREEN BETAALT MEE) -EENGEMAAKT AANBOD VIA VEILING

Toekomst -De exportmarkt - verkleint door eigen productie/biedt ook kansen -De ‘overschot’ op export is verdringingsmarkt -Productbewustzijn is er niet, subtiel betere kwaliteit is minder een troef -Mini - witloof is een les

VERPAKKINGEN BELORTA