Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Mag ik u voorstellen ....
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Herontwerp PDG-opleiding
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Begeleiding startende leraren
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
MUSICAL 5 FEBRUARI 2013.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Diagnostische toetsen voor het MBO
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Een ambitieuze studiecultuur
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Social return Definitie Vormen van social return Rotterdamse keuze
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Toelichting op de grootste wijzigingen
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Project Puberbrein stand van zaken werkgroep HRM
Hervorming langdurige zorg
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Waterschapstalent. Doel van Traineepool waterschappen Het binnenhalen van innovatief vermogen (denken & doen) Het continueren van de instroom van potentieel,
Nurse Governance Structure in het Elkerliek ziekenhuis
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
XXXXX Ervaringscertificaat: knelpunten en mogelijkheden bij verzilvering Werkconferentie EVC 30 plus Woerden, 31 oktober 2011 Tijs Pijls, Kenniscentrum.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Aanleiding en doelstelling
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Het project Begeleiding Startende Leraren
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
voor Rotterdamse kinderen
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1

Waarom?  Schoolleiders hebben zorgen geuit over kwaliteit van startende docenten*  Uitval onder startende docenten in Rotterdam is relatief hoog * “De Rotterdamse arbeidsmarkt in beeld” ResearchNed

Opdracht  Halvering uitval onder starters  Begeleidings- en nascholingsprogramma’s verder geprofessionaliseerd  en integraal onderdeel van HRM- beleid van scholen  Deelname van 100 starters 3

Wat is een starter Startende docent is docent die bij aanvang van het project niet langer dan twee jaar een aanstelling heeft als docent. 4

Wat gaan we doen?  Fase 1 (juli-oktober 2013): ·nulmeting aantal starters bij deelnemende scholen (1 e aanstelling vanaf ) ·Verkenning redenen voor uitval o.b.v. exit-gesprekken ·Inventarisatie speerpunten 5

Wat gaan we doen?  Fase 2: ·Werkconferentie best practices (voorjaar 2014) ·Monitoring uitval starters (CPB) ·Monitoring professionalisering d.m.v. ontwikkel- en beoordelingsgesprekken (scholen) en opname in lerarenregister (leraren) 6

Faciliteiten OCW Gedurende 2 jaar (13-14 en 14-15)  € 600,-- per deelnemende starter (x 100 = € ,-- p.j.)  9,5 uur per starter t.b.v. coach/begeleider (x 100 x € 60 = € ,-- p.j.) 7

Inspanning van scholen  Voorwaarde: Een begeleidings- en nascholingsprogramma voor starters is onderdeel van HRM-beleid  Deelname aan nulmeting CPB  Voldoende inzet coaches/begeleiders in uren  Bevorderen actieve deelname starters aan begeleidings- en nascholingsaanbod  Monitoring uitval en resultaten professionalisering d.m.v. ontwikkelgesprekken 8

Inspanning projectleiding  Werving scholen en docenten  Organisatie nulmeting en vaststelling speerpunten  Organisatie werkconferentie  Advisering en ondersteuning deelnemende scholen 9

Inspanning startende docent  Actieve deelname aan begeleidings- en nascholingsprogramma  Voldoende privé-tijd vrijmaken voor eigen ontwikkeling  Zelf-reflectie en zelf-kritiek  Evt. deelname aan lerarenregister 10