Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1
Waarom? Schoolleiders hebben zorgen geuit over kwaliteit van startende docenten* Uitval onder startende docenten in Rotterdam is relatief hoog * “De Rotterdamse arbeidsmarkt in beeld” ResearchNed
Opdracht Halvering uitval onder starters Begeleidings- en nascholingsprogramma’s verder geprofessionaliseerd en integraal onderdeel van HRM- beleid van scholen Deelname van 100 starters 3
Wat is een starter Startende docent is docent die bij aanvang van het project niet langer dan twee jaar een aanstelling heeft als docent. 4
Wat gaan we doen? Fase 1 (juli-oktober 2013): ·nulmeting aantal starters bij deelnemende scholen (1 e aanstelling vanaf ) ·Verkenning redenen voor uitval o.b.v. exit-gesprekken ·Inventarisatie speerpunten 5
Wat gaan we doen? Fase 2: ·Werkconferentie best practices (voorjaar 2014) ·Monitoring uitval starters (CPB) ·Monitoring professionalisering d.m.v. ontwikkel- en beoordelingsgesprekken (scholen) en opname in lerarenregister (leraren) 6
Faciliteiten OCW Gedurende 2 jaar (13-14 en 14-15) € 600,-- per deelnemende starter (x 100 = € ,-- p.j.) 9,5 uur per starter t.b.v. coach/begeleider (x 100 x € 60 = € ,-- p.j.) 7
Inspanning van scholen Voorwaarde: Een begeleidings- en nascholingsprogramma voor starters is onderdeel van HRM-beleid Deelname aan nulmeting CPB Voldoende inzet coaches/begeleiders in uren Bevorderen actieve deelname starters aan begeleidings- en nascholingsaanbod Monitoring uitval en resultaten professionalisering d.m.v. ontwikkelgesprekken 8
Inspanning projectleiding Werving scholen en docenten Organisatie nulmeting en vaststelling speerpunten Organisatie werkconferentie Advisering en ondersteuning deelnemende scholen 9
Inspanning startende docent Actieve deelname aan begeleidings- en nascholingsprogramma Voldoende privé-tijd vrijmaken voor eigen ontwikkeling Zelf-reflectie en zelf-kritiek Evt. deelname aan lerarenregister 10