T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
De psychologie van communicatie
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
- uit dezelfde beker gedronken (nieuwe verbond) - onder dezelfde wolk gelopen - gemeenschap der heiligen (Zondag 21b). dat de gelovigen allen samen en.
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Een biologisch onderzoek
Het Potlood.
Kurios - van de Heer. 1/5 Werkplaats van de Geest 31 oktober: welkom in de kerk ‘s ochtends avondmaal & 1kor 11 ‘s middags zondag 21a,b HC over de kerk.
Zingen Vers 1 Vrede zij u vrede zij u. Gelijk Mij de Vader zond,
Zingen Vers 1 In het begin lag de aarde verloren,
Wist je dat ik vrienden heb in verschillende kleuren?
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Verheugd was ik toen ik hoorde: ‘Wij gaan naar het huis van de HEER,’
Impulsdag voor de nieuwe evangelisatie Is onze parochie wervend of stervend? Zaterdag 16 november 2013 Den Bosch.
Mindfulness.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Gentle Teaching.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Spreuken: De nederige wijze.
Conceptversie.
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Fijne Feestdagen! Klik om verder te gaan.
reken met druk. Begrijp je wat druk is
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Het zenuwstelsel.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Mondzorg - persoonsgericht
Business Process Management
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
liefde vriende- lijkheid vrede geduld vreugde goedheid
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
De didactiek van ontwerpen
Volksuniversiteit Zwolle
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Volksuniversiteit Zwolle
Loskomen van taal Defusie.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“There is as much living as in a moment of joy” (Strosahl, 1994)
VAARDIGHEDEN 3 Ontspanning, acceptatie, rust
Op het zaaiveld van ons hart worden woorden uitgestrooid Het Woord van God is het zaad van nieuw leven.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Gedragsproblemen en stoornissen
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder The Structure of Magic Richard Bandler

NLP commu-nicatie model Diepte structuur Transformatie Zintuiglijke ervaring en oppervlakte en diepte structuur Taal oppervlakte structuur

Noam Chomsky Zintuiglijke ervaringen Woorden Weglaten, vervormen, generaliseren Weglaten, vervormen, generaliseren Robert Dilts schrijft: "Volgens Chomsky, kunnen zintuiglijke en emotionele ervaringen (dieptestructuur) worden uitgedrukt door verschillende woorden (oppervlakte structuren). Diepte structuren bereiken het oppervlak na een reeks van 'transformaties'. Deze transformaties fungeren als een soort filter op de op ervaring gebaseerde diepte structuren. Volgens Grinder en Bandler (1975) wordt bij de beweging van diepte structuur naar oppervlaktestructuur noodzakelijkerwijs de processen van weglating, generalisatie en vervorming gebruikt. “

Virginia Satir Virginia Satir (1916-1988) was pionier in de praktijk van gezinstherapie die uitgroeide tot ver buiten de wereld van de therapie.   Ze geloofde dat mensen in staat zijn tot verdere groei, verandering en nieuwe inzichten. Haar eerste doel was om relaties en communicatie binnen het gezin te verbeteren. Counseling sessies zijn er om de cliënt aan te moedigen om pijn en problemen onder ogen te zien, de huidige situatie te accepteren, en om innerlijke vreugde en vrede van de geest te ontdekken. Ze zei ooit: "Het gezin is een microkosmos. Door te weten hoe we de familie kunnen genezen, weet ik hoe ik de wereld kan genezen ".  Haar wereld invloed kan worden samengevat in haar universele mantra: Vrede van binnen, vrede tussen mensen, vrede onder de mensen.

Probleem Probleem Meta-Model Metamodelvraag 1 Metamodelvraag 1 Bandler en Grinder hebben in 1976 het metamodel, dat gebaseerd was op het modelleren van Virginia Satir gepubliceerd in de ‘Structure of Magic’. Doel is om je dichter bij de realiteit (diepte structuur) te brengen. In de praktijk betekent dit vaak dat het probleem daardoor kleiner wordt. Probleem Probleem Metamodelvraag 1 Metamodelvraag 1 Metamodelvraag 2 Metamodelvraag 2 Probleem Metamodel- vraag 3 Probleem Metamodel- vraag 3 Bijv. ‘Zijn alle bla-deren van de plant lelijk?’ Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Bijv. ‘Zijn alle bla-deren van de plant lelijk?’ Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt? Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt? Bijv. ‘Die plant is lelijk’ Bijv. ‘Die plant is lelijk’

Probleem Metamodelvraag 1 Metamodel- vraag 2 Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt? Probleem Metamodelvraag 1 Metamodel- vraag 2 Bijv. ‘Zijn alle bla-deren van de plant lelijk?’ Bijv. ‘Die plant is lelijk’ Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’

Vervormingen: Gedachtenlezen

Generalisaties: Moeten

Weglatingen: Nominalisaties