Kubisme Ruby, Anne & Dani V4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Advertisements

Kunststromingen.
Beeldaspecten.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
Kunstproject groep 8.
History blz. 44t/m CVL.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Kunst uit de gouden eeuw
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
4 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Pablo Picasso Lynn Meulenhof 6de leerjaar Mater Dei Centrum
Beeldende aspecten Vorm
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
Meer Moderne kunstenaars
d Impressionisme – 1910 d Pointillisme / Divisionisme vanaf 1885
Meer Moderne kunstenaars
De Stijl - kunstgroep en later ook tijdschrift
Moderne Kunst.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Een tekenles over:.
Escher.
Gemaakt door Suzanne Koene-Jurgens
Kunstproject over Pablo Picasso
Gemaakt door: Sean, Petra, Lize en Söfyan.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
?. ? Picasso ( ) Pablo Ruiz Blasco Geboren: Malaga, 1881 Vader Jong talent Meerdere woonplaatsen  excentrieke vrienden.
Colenbrander & Roy villevoye
Een kennismaking met de cello
Oostende, 1844 Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Neue Pinakothek, München Joseph Mallord William Turner ( )
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Dit is mijn presentatie over kunststromingen
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Begrippen omtrent technieken
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
De officiële kunst van de Russische revolutie
Theo van Doesburg is de oprichter van het tijdschrift
1. Onderwerpen – Landschappen Herfst, 1909, olieverf op doekHuizen, 1929, olieverf op doek.
Futurisme ( ). Futuristische Manifest, februari 1909, het Franse dagblad Le Figaro. ‘Wij willen de musea, de bibliotheken en de academies op elk.
² INHOUD = idee VORM = zintuiglijke waarneembaarheid van de idee.
Een stilleven is een artistieke compositie (schilderij, tekening, foto) van roerloze of levenloze objecten Met het schilderen van een stilleven kan een.
Vorm.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 3 Kleur
FUTURISME Delaunay, Robert, eerbetoon aan Bleriot, 1914.
Expressionisme schilderkunst ( )
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Piet Mondriaan Nederlandse schilder.
Futurisme “Agressiviteit is een voorwaarde tot het scheppen van kunst!” “Weg met de verouderde cultuur en met diegene die deze in stand houden”
Hoofdstuk 5 Structuur/ dieren.
Verre Oosten – Zero & Gutai
Piet Mondriaan
Kikker kleuren
PO 1 4Havo Recyclen of kopiëren?.
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
Futurisme 1909 schrijft Marinetti het Futristisch manifest
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D
Met andere ogen kijken…
Piet Mondriaan.
Pablo Picasso.
Transcript van de presentatie:

Kubisme Ruby, Anne & Dani V4

De geschiedenis van het Kubisme Paul Cézanne is de voorloper van het kubisme. Bol, kegel en piramide.

Het verdere ontstaan van het Kubisme: 1906 Matisse; invloed, wees op de schoonheid en waarde van Afrikaanse maskers. zag de combinatie van nieuwe elementen in de nieuwe kunststroming niet meteen zitten.

Braque Gris Picasso 1907 Pablo Picasso trok zich terug.  Braque, Picasso en Gris werden vrienden. Braque Gris Picasso

1908 Matisse; ‘hij schildert landschappen avec des petits cubes’. Na 1909 Ordening en de organisatie is de hoofdzaak. 1912 Braque introduceerde de collagetechniek.

Pablo Picasso Picasso experimenteerde constant met nieuwe technieken en werkte aan een minder naturalistische, meer geometrische stijl. Zo ontwikkelde hij het kubisme. Kenmerken: Gebruik van de collagetechniek Weinig kleurgebruik Gebruik van vlakke vormen Fruit Dish, Bottle and Violin 92 x 73 cm. Olieverf op doek

Georges Braque In het werk van Braque zijn de kleuren niet zo sterk, hij gebruikt voornamelijk witte, bruine en grijze tinten, met hoogstens wat olijfgroen of geel. Hij werkt ook met collageachtige afbeeldingen. Kenmerken: Gebruik van collagetechniek Verwarrend perspectief Wordt geen onderscheid gemaakt tussen driedimensionale vormen Gitaar en glas Geschilderd in 1917

Juan Gris Eerst schilderde Gris met monochrome grijstinten en aardkleuren. Toen hij in kubistische stijl ging schilderen werden zijn schilderijen ook kleurrijker. Kenmerken: De kleuren bruin en grijs overheersen Hoekige en kubusachtige vormen Portret van Picasso 93.4 x 74.3 cm Geschilderd in 1912 Olieverf op doek

Roger de la Fresnaye Fresnaye werd beïnvloed door het werk van Braque en Picasso, maar zijn werk is decoratiever dan dat van hen. Hij schilderde volgens zijn eigen stijl. Kenmerken: Grijs en zwart overheersen hoekige vormen Artillery 130.2 x 159.4 cm Olieverf op doek Gemaakt in 1900

Paul Cézanne In het werk van Cézanne speelt licht en kleur een heel grote rol. Door zijn soms hoekige vormentaal wordt zijn werk door sommige al tot het kubisme gerekend. Kenmerken: gebruik van lichte kleuren vormen zijn al een beetje kubusachtig gebruik van platte vormen zonder diepte La montagne Olieverf op doek 63,5 x 83 cm geschilderd in 1904

Futurisme

De geschiedenis van het Futurisme 1910 nieuwe dynamische kunststijl. De ‘futura’ snelheid waarmee Europa zich had geïndustrialiseerd. Veel kenmerken van het kubisme in het futurisme. De futuristen bestudeerden de beweging van een object nauwkeurig.

Giacomo Balla Giacomo Balla past het effect van het cinematisme of cinematografie toe: het bewegende object wordt een aantal keer in verschillende posities herhaald op het doek Kenmerken: Snelheid als thema veel energie in het schilderij Dinamismo di un cane al guinzaglio (=hond aan de lijn) 1912 (100 x 91 cm) Olieverf

Umberto Boccioni Umberto Boccioni houdt zich ook bezig met beeldhouwkunst. Als een van de eerste test hij de mogelijkheden van materiaalcombinatie uit en wordt zo de grondlegger van de assemblage (=het in elkaar zetten van onderdelen tot een geheel). Kenmerken: gebruik van vloeiende vormen asymmetrische compositie Onder de Pergola in Napels 1914 (83 × 83 cm) Olieverf

Gino Severini Gino Severini hield zich tussen 1909 en 1916 uitsluitend bezig met het vastleggen van dansende figuren, en maakte hij in totaal bijna honderd tekeningen, schetsen en olieverfschilderijen over dit onderwerp. De kunststroming waarin Severini schilderde was kubistisch, maar vooral futuristisch. Kenmerken: assemblage veel energie in het schilderij krachtige lijnen De blauwe danseres 1912 (61 x 46 cm) Olieverf

Luigi Russolo Luigi Russolo zoekt in zijn schilderkunst de mogelijkheden van synesthesie toe te passen: hij probeert de ervaring van het ene zintuig over te brengen op het andere, bijv. door parfum of muziek te proberen schilderen. Kenmerken: snelheid als thema veel energie in het schilderij met krachtige lijnen geschilderd Dynamisme d'une automobile 1912-1913 (104 cm x 140 cm) Olieverf

Carlo Carra Carlo Carra lanceert het idee van totaalkunst met visuele-, gehoor- en smaakindrukken. In 1913 schrijft hij in zijn manifest over schilderkunst van klanken, geluiden en geuren: "Om een totale schilderkunst te bereiken is een actieve samenwerking nodig van alle zintuigen: schilderkunst is het plastisch bewustzijn van het universum.“ Kenmerken: assemblage diagonale compositie Patriotic Celebration 1914 (38.5 x 30 cm) geplakt papier en krant op een stof op hout