Database als symbolische vorm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Rekenproblemen en Dyscalculie
Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Programmeren met Alice
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Hoofdstuk 2 Communicatie
Entiteit-Relatie Model
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
Fractalen zien en schilderen
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Leren in en door organisaties
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Computergames, een cultuurvorm van de 21ste eeuw?
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een inleiding. Alice - Een Inleiding2 Wat is ALICE? Een moderne programmeeromgeving –Visuele voorstelling, opgebouwd uit drie-
Download en installeer de gereedschappen
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Mind Detail View Mind Database Report Editor Doors Interface Structure View Interlink OS Import Functions NetCom Comm. Grafical View Artificial Intelligence.
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
The art of game design Blz Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
30 juni Deze morgen Vorige bijeenkomst: –een concepthierarchie van kernbegrippen in Logic & Language vakgebied (o.b.v. glossary) Vandaag: –Jon:
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
Bedrijfskunde in kleur
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
11-Sept-2003 KvAG - Ondergrondse Geo- informatie 1 Geo-Informatie Management voor grote Civieltechnische Infrastructurele Werken (GIMCIW) projectvoorstel.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
MBR AtT1 College 7 : covering theorie (Deel 2) model MAB-diagnose: College 6: Covering theorie College 7: Algoritme voor covering theorie werkelijk.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Literaire bouwstenen 3.
Surfen op het internet Basisbegrippen
Literatuur, maker en maatschappij
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
3 Geavanceerd groeperen
KRITISCH DENKEN 2 Groeperen © Kritisch Denken.
MANIEREN VAN ADAPTATIE
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kluwer The end of Publishing
POSTMODERNISME.
nieuwe leerplannen DKO
Software Development fundamentals
KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Database als symbolische vorm Naar Lev Manovich The language of new media

De database logica Dominante paradigma van de 20e eeuw is het narratief (literatuur, cinema) Computertijdperk introduceert de database als dominante vorm: nieuwe mediaobjecten vertellen geen verhalen, geen begin/einde, geen ontwikkeling, causaal/chronologisch georganiseerd maar zijn collecties individuele items

Database logica: vragen Waarom database, is dit gelieerd aan de eigenheid van digitale medium? Wat is de relatie tussen database en narrativiteit

Wat verstaan we onder database? In computerwetenschap: gestructureerde collectie data (kan doorzocht worden, info uit opvragen) Verschillende modellen: hierarchisch, netwerk, relationeel en object georiënteerd Nieuwe mediaobjecten niet noodzakelijk zo sterk gestructureerd: datbase in meer basisbetekenis

Wat verstaan we onder database Deze structuur veronderstelt andere manier van kijken: andere representatie van de wereld Ervin Panofsky: narratief als een symbolische vorm Naar analogie: database als symbolische vorm: de wereld gerepresenteerd als een oneindige collectie beelden, tekst, data

Voorbeelden van databases in nieuwe media Meest duidelijk in multimedia encyclopedieën (CD-ROM), virtuele musea (verschillende manieren toegankelijk, oa narratief) Voornamelijk voor domeinen waar database al inherent aanwezig is, maar ook nieuwe genres: database biografie Internet: html-pagina als datbase, ook open, steeds veranderend en daarom niet narratief WebTV

Data en algoritme Niet alle nieuwe media-objecten databases: game als narratief (?) Wel omschreven doel, alle elementen gemotiveerd Narratief maskeert een onderliggend algoritme

Voorbeelden van algoritmes in games FPS: Vermoord alle tegenstanders en verzamel alle objecten onderweg om level verder te geraken Tetris Maar ook verborgen algoritmes: regels die gelden binnen de constructie van de gamewereld VB Quake: onder bepaalde condities verschijnt vijand op bepaalde plaats Je bouwt een mentaal model op van het computer model

Data en algoritme Computermodel: 2 complementaire objecten: algoritmes en datastructuren Proces/taak vertaald in algoritme. Elk object als datastructuur Symbiotische relatie: hoe complexer datastructuur, des te eenvoudiger algoritme en vice versa Passief vs actief? Data moeten ook gegenereerd worden: digitalisering nieuw cultureel algoritme: cfr Louis Borges

Database en narrativiteit natuurlijke vijanden: lijst vs causaal geordende elementen In contrast met games narratieven geen algoritmisch gedrag, maar wel algoritsmische onderliggende logica: lezer moet deze ontdekken (cfr boek) mediaobjecten/datastructuur, narratief/algoritme

Database en narrativiteit Media objecten steeds onderliggende database. Kunnen gezien worden als interfaces om de database toegankelijk te maken (vb. beelddatabank). Soms ook complexer: database vertaalt onderliggende database in een andere gebruikerservaring

Voorbeelden LEGIBLE CITY http://www.jeffrey-shaw.net/html_main/show_work.php3?record_id=83# REHEARSAL OF MEMORY http://www.mediaartnet.org/works/rehearsal-of-memory/

Kunstwerk en interface Historisch vallen ze samen: uniek kunstwerk binnen een medium Binnen nieuwe media content en interface gescheiden, verschillende interfaces mogelijk. VB interfaces tot versies van zelfde werk http://www2.iath.virginia.edu/wax/ http://sunsite.cs.msu.su/wwwart/wcom.htm

Database vs narrativiteit Narratief: gebruiker volgt de links in een database volgens de ontwerper van de database Interactief narratief: som van verschillende trajecten door de database (hyper-narratief) Lineair narratief slechts één van de trajecten, dus bijzonder geval van een nieuw mediaobject of hypernarratief

Database vs narrativiteit Dit betekent niet dat een arbitraire sequens uit de database een narratief is Aantal criteria: Protagonist en verteller Niveau’s: tekst, verhaal, fabula Content moet reeks causaal geconnecteerde gebeurtenissen zijn

Database vs narrativiteit Om te spreken over een interactief narratief moet dus ook aan aantal criteria voldaan zijn: auteur moet controle hebben over mogelijke trajecten door de database En een willekeurig traject van gebruiker is geen constructie van een uniek narratief (vs criteria narratief)

Conclusie Termen database en narrativiteit hebben niet dezelfde status op computer als cultureel niveau Nieuwe mediaobjecten zijn qua materiele organisatie allen databases, qua culturele verschijningsvorm kunnen ze verschillende vormen aannemen (ook narratief) Waarom is narratief nog zo aanwezig?

Semiotiek van database Dynamiek database narrativiteit niet uniek, cfr. Digitaal beeld en beeldtaal Digitaal beeld op materieel niveau: verschillende lagen, elk manipuleerbaar. (cfr database) Merging resulteert in 1 beeld, montage Net zoals database op materieel niveau zowel datbase als narratief ondersteunt, ondersteunt het digitaal beeld 2 tegengestelde visuele talen: de montage en de representatie van een realistisch beeld

Semiotiek van database Renaissence van de montage in visuele cultuur, maar fotorealistische beelden blijven significante plaats innemen Zelden plotse breuklijnen, eerder een restructurering van een aantal elementen die reeds aanwezig zijn

Syntaxis en paradigma De Saussure, Barthes (taal, beeldcultuur, tekensystemen) Syntaxis: combinatie van tekens in een bepaalde sequentie Paradigma: teken in relatie tot andere mogelijke tekens (die in relatie staan met elkaar) Aanwezig vs afwezig, expliciet vs impliciet, reeel vs imaginair

Syntaxis en paradigma Literatuur en cinema narratief: sequenties van zinnen/shots vs elementen waaraan het refereert, universum of genre Nieuwe media keert deze relatie om: database is het gegeven en aanwezig (paradima) en narratief (syntaxis) is gedematerialiseerd. Paradigma wordt reëel en syntaxis wordt virtueel

Syntaxis en paradigma Cfr ontwerpen van nieuw mediaobject begint met database: director, premiere, protools; stock materiaal, shots, behaviours, knoppen, etc. Narratief wordt geconstrueerd door deze elementen te linken en is dus virtueler dan de database

Syntaxis en paradigma Dominantie van paradigma nog duidelijker wanneer de gebruiker keuzes kunnen maken Vb interactieve objecten zoals websites met menu’s Nieuwe media expliciteert wat binnen andere media op een mentaal niveau afspeelt (invullen wat niet expliciet is, hypotheses)

Syntaxis en paradigma De ervaring is echter wel steeds syntagmatisch, steeds een bepaald traject , cfr spreken Waarom? Dominante semiotiek van de 20e eeuw: film. Vertelling in single screen in een lineair verband In geschiedenis was spatiaal narratief (verschillende beelden simultaan) nochtans dominant.

Database complex Connectie database en opslagmedia Te maken met toegangankelijkheid: random of sequentieel? Cdrom vs film Boek zowel database als narratief Beide hebben eigen historische traditie, vb griekse literatuur: illias vs encyclopedie Geen strikte lijn: beide kunnen elementen van elkaar bevatten

Database complex Competitie tss database en narratief opnieuw op voorgrond met komst nieuwe media Fotografie: catalogiseren, dus database Film: narratief Computer: database (cfr eerste computer en videokunst) Dus niet te maken met fysiek medium maar eerder een psychologische conditie: database complex

Database cinema heel wat pogingen om narratief binnen nieuwe media te brengen: interactieve narrativiteit Medium-specificiteit; zoeken naar nieuwe esthetische mogelijkheiden Combinatie van narratief en database? Nieuwe vormen van narrativiteit

Database cinema Greenaway: zoeken naar cinema in de lijn van Borges, Elliot Joyce, Perec Film heeft nochtans directe link met database: alle shots vormen database (cfr niet chronologisch opnemen) Montage: creëren van narratief uit database Greenaway heel bewust met dit database gegeven omgaan: gebruik van lijsten (cfr prospero’s books), nummers (scenes hebben onderling geen logisch verband, nummers zijn een minimaal narratief dat database verhult)

Database cinema Draughtman’s contract: 12 tekeningen Haalt cinema uit de cinema: installaties (narratief inherent aan time based media?) Ruimte heeft geen inherente narratieve logica Vb 100 objects to represent the world, narratief uit creëren: opera The stairs Munich projection: 100 schermen, geschiedenis van cinema

Database cinema Dziga Vertov Man with a movie camera Scene in montagekamer, regelmatig herhaald, reflecteert complexe visie op werkelijkheid 3 niveau’s: verhaal van cameraman, publiek dat naar de beelden kijkt, film zelf. Eerste 2 zijn meta-tekst