Haagse Nota Mobiliteit “Bewust kiezen, slim organiseren” Wethouder Smit in HNM: “Uw reacties, zodat we samen kunnen werken aan een stad die de komende jaren duurzaam bereikbaar en leefbaar is en blijft” Inspraak op basis van de zienswijze HNM van 23 december 2010: Bewonersorganisatie Archipelbuurt & Willemspark, Stichting bewonersorganisatie Benoordenhout, Bewonersorganisaties Noordelijk Scheveningen, Wijkvereniging voor Bohemen, Waldeck en Kijkduin september 2011
september 2011Zienswijze HNM2 Huidige wegenstructuur Onbalans van inprikkers VCP N14 A4 A12 Rotterdamsebaan Inprikkers 1/4 Bevolking 3/4 6 N44 Inprikkers 3/4 Bevolking 1/4
september 2011Zienswijze HNM3 Robuuste wegenstructuur door evenwichtige verdeling inprikkers en rondweg A4 A12 A4 A13 A12 N44 N14 N44 N211 Pr.Beatrixlaan Rondweg
september 2011Zienswijze HNM4 Robuuste wegenstructuur door: onder Prinses Beatrixlaan een duplex-tunnel, capaciteit 2x x3600 vtg/u. (i.p.v. conventionele tunnel plan HNM capaciteit door gelijkvloerse kruisingen 2x1800 vtg/u! Zoals bij Landscheidingsweg en Rotterdamsebaan) verwijderen gelijkvloerse kruisingen op de Lozerlaan tussen A4 en Erasmusweg ( conform plan HNM) een duplex-tunnel tussen Utrechtsebaan en Madurodam (plus 2x3600 vtg/u) voltooien van de rondweg aan de kust met een tunnel onder de Noordwestelijke Hoofdroute (2x x3600 vtg/u) een fly-over tussen A12 en Neherkade (Mercuriustracé). Daardoor geen doorgaand verkeer door Binckhorstlaan vier onderdoorgangen op de Neherkade (Rijswijkseweg, Leeghwaterplein, Callandstraat, Hildebrandplein) {NB: plan Rotterdamsebaan slechts één onderdoorgang}
september 2011Zienswijze HNM5 Alternatief en integraal concept Goede bereikbaarheid van alle wijken Nieuw-Binckhorst Zuidwest Noordwest Den Haag Maaiveld Tunnel West Den Haag Inprikker Centrale zone Bereikbaarheid blijft, indien een inprikker is geblokkeerd
september 2011Zienswijze HNM6 Kostenraming Geschatte investeringen: 1.Ondertunneling Prinses Beatrixlaan €125m 2.Tunnel tussen Utrechtsebaan en Madurodam €125m 3.Mercuriustracé met fly-over € 25m 4.Ondertunneling NWH €400m TOTAAL €700m NB: Exclusief onderdoorgangen op Neherkade en Lozerlaan
september 2011Zienswijze HNM7 Uit HNM: “Rotterdamsebaan mag niet leiden tot nieuwe knelpunten op rijkswegennet of stedelijk wegennet” • Capaciteit niet 2x3800 (NUP), maar slechts 2x1800 vtg/u • De 2x1800 vtg/u aan oostkant van centrum. Teveel verkeer voor Centrumring • Tunnel uitrijden stroomafwaarts moet ongehinderd kunnen. Rotterdamsebaan onveilig door Mercuriusplein en gelijkvloerse aansluitingen A4/A13 • Kans op ongevallen door kruisende rijstroken (5x) en 2xritsen op Mercuriusplein • Nieuw-Binckhorst in tweeën gedeeld door 9 rijstroken (40m). Zonder Rotterdamsebaan kan Binckhorstlaan stadslaan worden (2x1 rijstrook) • Vervuiling Binckhorst door onnodig doorgaand verkeer (stoppen/stilstaan/ optrekken) • Mercuriusplein: diameter 150m, 7 rijstroken, 8x kruisen (van tunnel naar Neherkade) • Randstadrail kan zonder Rotterdamsebaan bovengronds blijven • Hoeveel extra kosten: Regulusweg, waterberging, gasleidingen, grondverwerving? • Kosten R'baan %, Neherkade 80 + overige is totaal € 700m of meer? (suggestie: Narekenen door Rekenkamer) Conclusie: Herontwerp Rotterdamsebaan is noodzakelijk
september 2011Zienswijze HNM8 Een duplex-tunnel Naar voorbeeld van tunnel bij Parijs (A86). De veiligste Europese autotunnel past onder bestaande weg en sluit ongelijkvloers aan op kruisende weg. Totale capaciteit maaiveld 2x tunnel 2x3600 vtg/u Conventionele tunnel heeft capaciteits-bepalende gelijkvloerse kruisingen. Capaciteit maaiveld plus tunnel blijft totaal 2x1800 vtg/u (Landscheidingsweg) Duplex-tunnel heeft twee rijlagen boven elkaar, elk twee rijstroken (2x3600 vtg/u) Veilig door ontbreken vrachtverkeer (minder 2% van totale verkeer) Geboord, daardoor goedkoop met één geboorde buis onder bestaande weg Tussentijds tunnel in of uit kan. Gedeeltelijk geboord en gedeeltelijk ter plaatse gebouwd (noodzakelijk voor Noordwestelijke Hoofdroute) Luchtverontreiniging drastisch minder. Geen stoppen, stilstaan of optrekken bij kruisende wegen (ongelijkvloerse aansluitingen met verkeerslichten/rotonden). Luchtbehandeling in tunnel kan verontreiniging verder verlagen