OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Succesfactoren van teamcoaching
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Victoria sportschoenen Oriëntatie voor nieuwe Medewerkers December 2008.
Begeleiders in Beeld.
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Kunstmatige Intelligentie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 2 Individu.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Ethiek is over goed en kwaad
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Transactionele analyse
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Portzky Michael Donderdag 2 okt 2014
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Samenwerken Werken in Teams.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Het syndroom van Asperger
Inleiding Hechtingsproblematiek
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Ontwikkeling en de basisschool
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases De rol van persoonlijkheid bij het lichamelijk en psychisch welzijn van melanoom patiënten.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
De therapeutische relatie in actie
Coping.
Time-Out Antwerpen CGG VAGGA
Begeleiden van een zorgvrager
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Donkere dagen en depressiviteit
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Motivatie, leeftijd en competenties
Transcript van de presentatie:

OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.

Emotionele intelligentie van psychiatrisch verpleegkundigen Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008 Loes van Dusseldorp

“Haar gedrag is onvoorspelbaar “Haar gedrag is onvoorspelbaar. Ik kan niet verhinderen dat ik haar steeds meer uit de weg ga”. (Stichting Interactie, 2005) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Emotiewerk (Hochschild, 1983) Emoties in de beroepsuitoefening Emoties uiten t.b.v. de situatie Voorwaarden voor het omgaan met emoties Vaardigheden om eigen en andermans emoties te monitoren en managen ………………. Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

 Emotionele intelligentie Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Wat is Emotionele Intelligentie? Introductie in 1990, door Salovey en Mayer. Drie stromingen: 1. Ability model (Salovey en Mayer - 1990) 2. Trait model (Goleman – 1996) 3. Mixed model (Bar-On – 1997) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

ABILITY model (capaciteiten model) “E.I. is het vermogen om emoties accuraat waar te nemen, te begrijpen en te uiten; het vermogen om toegang te hebben tot je gevoelens en deze te kunnen reguleren zodat het denken en handelen wordt vergemakkelijkt”. (Mayer, Salovey & Caruso, 2000) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

TRAIT model (trekkenmodel) “E.I. is combinatie van persoonlijkheids- trekken”. (Goleman, 1996) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

MIXED model (gemengde model) “E.I. is een serie van persoonlijke, emotionele en sociale kwaliteiten en vaardigheden die iemand in staat stelt om op een succesvolle wijze om te gaan met vragen en druk vanuit de sociale omgeving”. (Bar-On, 1997) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Het EQ van psychiatrisch verpleegkundigen in Nederland. Wat is het gemiddelde EQ? Is er verschil tussen klinisch en ambulant? Is er verschil tussen mannen en vrouwen? Bestaat er een relatie tussen leeftijd, werkervaring en het EQ? Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Hypothese toetsend onderzoek (1) Psychiatrisch verpleegkundigen hebben een significant hogere E.I. dan de algemene populatie (p < .05). Mannelijke verpleegkundigen scoren significant hoger op de EQ composite schaal Stressmanagement dan vrouwen (p < .05). Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Hypothese toetsend onderzoek (2) Vrouwelijke verpleegkundigen scoren significant hoger op de EQ content schalen Empathie, Sociale verantwoordelijkheid en Interpersoonlijke relaties (p < .05). Psychiatrisch verpleegkundigen in een klinische setting scoren significant hoger op de EQ composite schaal Stressmanagement dan hun collega’s in de ambulante setting (p < .05). Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Hypothese toetsend onderzoek (3) Er bestaat een positieve significante correlatie tussen leeftijd en het aantal jaren werkervaring enerzijds en E.I. anderzijds (p < .05). Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Uit GGz instelling de Gelderse Roos Totale populatie: 750 Participanten Uit GGz instelling de Gelderse Roos Totale populatie: 750 Gestraticifeerde a-selecte steekproef 4 strata: - klinisch + man - klinisch + vrouw - ambulant + man - ambulant + vrouw Steekproef : 160 (40 per stratum) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008 Loes van Dusseldorp

Bar-On EQ-i Nederlandstalige digitale vragenlijst (Derksen, Jeuken & Klein Herenbrink, 1997) 133 beweringen, zelfbeoordeling Antwoordcategorieën van 1 tot 5 Voorbeeld: “ik weet hoe ik kalm moet blijven in moeilijke situaties” “ik geef er de voorkeur aan dat anderen beslissingen voor mij nemen” Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Bar-On EQ-i EQ totaal Composite schalen Content subschalen Intrapersoonlijk aspecten Zelfbeeld Emotioneel zelfbewustzijn Assertiviteit Onafhankelijkheid Zelfactualisatie Interpersoonlijke aspecten Empathie Sociale verantwoordelijkheid Interpersoonlijke relaties Adaptatie aspecten Realiteit toetsing Flexibiliteit Probleem oplossen Stressmanagement aspecten Stresstolerantie Impulscontrole Algemene stemmingaspecten Optimisme Geluk

Waarvan 98 verpleegkundigen;inclusief IPT,SPV en VS Resultaten (1) 108 respondenten Waarvan 98 verpleegkundigen;inclusief IPT,SPV en VS 54 mannen – 54 vrouwen 58 klinisch – 50 ambulant Gem. leeftijd: 43 jaar Gem. aantal jaren werkervaring: 16 ½ Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

- gemiddeld 108. Significant hoger dan algemene populatie (p = .00) Resultaten (2) EQ totaal: - gemiddeld 108. Significant hoger dan algemene populatie (p = .00) - mannen  vrouwen: niet significant (p = .056) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

- geen significant verschil tussen mannen en vrouwen Resultaten (3) Stressmanagement: - geen significant verschil tussen mannen en vrouwen - geen significant verschil tussen klinisch en ambulant Relatie leeftijd, werkervaring en EQ: - geen positief significante correlatie Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Intrapersoonlijke aspecten Resultaten (4) Intrapersoonlijke aspecten Vrouwen scoren significant hoger dan mannen op: Assertiviteit (p = .00) Emotioneel zelfbewustzijn (p = .039) Zelf actualisatie (p = .029) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Interpersoonlijke aspecten Resultaten (5) Interpersoonlijke aspecten Vrouwen scoren significant hoger dan mannen op: - Empathie (p = .015) - Interpersoonlijke relaties (p = .001) - Sociale verantwoordelijkheid (p = .022) Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Praktische relevantie EQ meten bij werving en selectie Individueel EQ profiel vaststellen bij coachingstrajecten Vervolgonderzoek : - samenhang E.I. en kwaliteit werkrelatie - samenhang E.I. en cliënttevredenheid bij man of vrouw - betekenis E.I. voor gedrag van verplk. bij emotiewerk als automutilatie of suïcidaliteit Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008

Emotionele intelligentie van psychiatrisch verpleegkundigen Vrouwen zijn meer geschikt dan mannen?! Loes van Dusseldorp De Gelderse Roos 26 mei 2008