Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Advertisements

Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Succesvol in onderwijs met ICT
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Digitale leermiddelen in het mbo
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Gepersonaliseerd leren
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
0 Menukaart ICT in uw onderwijs Voorgerecht Bronnen voor de docent ***** Hoofdgerecht WEB 2.0 in uw onderwijs ***** Dessert: Professionalisering *****
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Cursus Internet.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Wouter Tinbergen Digischool / Kennisnet Natuur-/sterrenkunde
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
moderniseren van het curriculum.
Een digitale leeromgeving met inhoud
Kwesties rond ict verbonden
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Een werkstuk maken.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Instructie inloggen docent
Informatievaardigheden
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Beoordelen leermiddelen
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Onze doelen en visie in beeld
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Coöperatief leren?? E-twinning Digitaal samenwerken in het klaslokaal (en daar buiten )
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Instructie inloggen leerling via distributeursportaal.
Stappenplan Toegang tot het ePack Docenten via ELO/schoolportaal.
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Instructie inloggen docent
Praktijk Opleiders Cursus
Leerlab 10: curriculum bewustzijn en werken vanuit leerdoelen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren Frits Aalbregt / Albert-Jan Vonk

Doel leermiddelen arrangeren Per digidac school minimaal 20 leseenheden produceren Kennis verwerven over het ontwikkelen en ré-arrangeren van digitaal leermateriaal door docenten Schoolleiding beter in staat met marktpartijen te onderhandelen over digitaal leermateriaal In de eerste plaats zullen op de digidac scholen aan het eind van het schooljaar tenminste 20 leseenheden ontwikkeld en getest zijn. De leerstofeenheden zijn opgeslagen in een algemeen gebruikelijk formaat (SCORM) en gemetadateerd. Ze zijn beschikbaar in een databank voor de andere deelnemende scholen. Daarnaast verwachten de scholen dat zij kennis verwerven over de manier waarop docenten leermateriaal kunnen ontwikkelen. Hierdoor kunnen zij beter sturen op de ontwikkeling van hardware, deskundigheden, draagvlak, visie, etc. De verworven kennis zal de schoolleiding in staat stellen beter met marktpartijen te spreken over de aanschaf (gebruik) van bijvoorbeeld ELO en digitaal leermateriaal. De verworven kennis zal de docenten in staat stellen beter de mogelijkheden van digitaal leermateriaal te benutten en snel bestaand materiaal te re-arrangeren.

Digidac Ontstaan Scholen Zoektocht onderwijsprojecten digidag (good practices) samenwerking Hogeschool Rotterdam Digicademy denktank In het voorjaar van 2001 ontstond bij Peter Beij, rector van de Vlaardingse Openbare Scholengemeenschap, het idee een aantal scholen bijeen te brengen die samen een ICT-ontwikkelproject zouden gaan opzetten. Het was zijn plan was om rondom MULTIMAKER - een nieuw Fins multimediapakket - toepassingen voor de les in het Voortgezet Onderwijs te ontwikkelen. Ondanks de afwijzing van het subsidieverzoek besloten de scholen met elkaar verder te gaan. Zij kregen een netwerksubsidie voor DIGIDAC, de zoektocht naar de didactiek van het digitale leren. Zoekend en struikelend voerden zij enkele projecten uit. De verschillen tussen de scholen en de betrokken personen bleken inspirerend te werken en drie van de vier scholen besloten in 2004 door te gaan met vijf nieuwe scholen. Scholen: Davinci - Leiden, Het College Vos- Vlaardingen, Veurs – Leidschendam, Stedelijk College- Zoetermeer, Northgo- Noordwijk, Krimpenerwaard College- Krimpen aan de IJssel, Grotius Delft,Scala College – Alphen aan de Rijn Onderwijsprojecten: verkiezingen, Olympische spelen, Helemaal Havo, omgevingsonderwijs Jaarlijks circus met presentaties van collega’s nu vervangen door digicademy ( bijv thema: talen combi workshops-kennisnet en good practices) Samenwerking HR opleidingsplaatsen ict Denktank jaarlijkse bijeenkomst directie ict coordinatoren vorig jaar thema leermiddelen arrangeren

Digidac en leermiddelen arrangeren Bijeenkomst ict-coördinatoren digidac info contentketen (kennisnet) exe leermiddelen database vakcommunities Denktank bijeenkomst Jos Zuylen (OVC) Kennisnet ambassadeurs Herman Rigter (LAVO 07) Bijeenkomst met de ict-coordinatoren Exe uitgeprobeerd door 2 coordinatoren Conclusie van deze bijeenkomst: we stimuleren op onze digidac scholen leermaterialen in de database van de vakcommunities te plaatsen. Aan het materiaal zou een digidackeurmerk komen te hangen Bleek veel te vrijblijvend Jos van Zuylen presenteerde op de de didac denktank de vorderingen van de onderwijsvernieuwings coöperatie Bleek weer te strak georganiseerd te zijn Uiteindelijk kwamen we bij de Club van Herman Rigter terecht Digilessen VO Net te vrijblijvend maar ook niet een te strak keurslijf

Kwaliteit Uitgangspunten Kies voor goede docenten Beoordeling door collega’s Praktijktest met leerlingen ‘Live’ beoordelen hoe leerlingen reageren op het aangeboden materiaal Doel: docenten inzicht laten krijgen wat kwalitatief goed digitaal lesmateriaal is Belangrijk: Benoemen dat het gaat om docenten die goed zijn in hun werk en verstand hebben van hun vak Samen werken, evalueren en bijstellen verbetert de kwaliteit

Standaard lesopbouw Lectora template Uit de praktijk ontstaan Geeft ontwikkelaar houvast Brengt didactisch stramien aan Schept duidelijkheid voor leerlingen Docent kan zich concentreren op lesinhoud De template is voor ons een kwaliteitsinstrument Houvast voor leerlingen en docenten Overzichtelijk en helder Standaard lesopzet Bovendien maakt de template een docentenhandleiding overbodig!

Het template (1) De template zal ik tijdens de presentatie nader toelichten en tevens de keuzes toelichten Schoolspecifiek logo Auteursrechten Navigatie Indeling van het venster Uiteraard wordt dit later bij de twee demolessen nog duidelijker

Het template (2)

Elke les hetzelfde? Qua opbouw wel! Elke les bestaat uit: Startpagina Inleiding Wat moet je al weten Wat ga je doen Wat ga je leren Aan de slag Wanneer ben je klaar Colofon De hoofdstuktitels zijn gekozen op basis van ervaringen bij het uittesten in de klas. De huidige terminologie blijkt goed te werken voor zowel VMBO als VWO leerlingen en dat wat er tussenzit. Onder aan de slag hangen meerdere opdrachten en eventueel ook toetsjes.

Proces Het materiaal wordt gearrangeerd op basis van bestaande materialen Geen directe koppeling met een matrix van leerdoelen In eerste instantie willen we 1000 bloemen laten bloeien! Eerste oplevering Bijstellen Bijstellen Docenten kunnen zelf ook het lesmateriaal aanpassen. Zo kan bijvoorbeeld een Havo les worden omgebouwd naar VMBO-T o.i.d. Te ontwikkelen: evaluatieformulier voor docenten / leerlingen Testen in de lespraktijk Beoordeling collega’s Testen in de lespraktijk Beoordeling collega’s In lesbank plaatsen: Go!

Reacties Het kost veel tijd om iets leuks te vinden maar leerlingen vinden het altijd beter dan die saaie boeken. Je kunt actueel zijn. Probeer het gewoon, je zal verrast worden door de vele mogelijkheden. Als er maar internet is! Leuke oefeningen.

Voorbeelden Er is een les Duits beschikbaar. Hiervoor neemt u onderstaande link over: http://www.digidac.nl/documenten/arrangeren/index.html