Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren Frits Aalbregt / Albert-Jan Vonk
Doel leermiddelen arrangeren Per digidac school minimaal 20 leseenheden produceren Kennis verwerven over het ontwikkelen en ré-arrangeren van digitaal leermateriaal door docenten Schoolleiding beter in staat met marktpartijen te onderhandelen over digitaal leermateriaal In de eerste plaats zullen op de digidac scholen aan het eind van het schooljaar tenminste 20 leseenheden ontwikkeld en getest zijn. De leerstofeenheden zijn opgeslagen in een algemeen gebruikelijk formaat (SCORM) en gemetadateerd. Ze zijn beschikbaar in een databank voor de andere deelnemende scholen. Daarnaast verwachten de scholen dat zij kennis verwerven over de manier waarop docenten leermateriaal kunnen ontwikkelen. Hierdoor kunnen zij beter sturen op de ontwikkeling van hardware, deskundigheden, draagvlak, visie, etc. De verworven kennis zal de schoolleiding in staat stellen beter met marktpartijen te spreken over de aanschaf (gebruik) van bijvoorbeeld ELO en digitaal leermateriaal. De verworven kennis zal de docenten in staat stellen beter de mogelijkheden van digitaal leermateriaal te benutten en snel bestaand materiaal te re-arrangeren.
Digidac Ontstaan Scholen Zoektocht onderwijsprojecten digidag (good practices) samenwerking Hogeschool Rotterdam Digicademy denktank In het voorjaar van 2001 ontstond bij Peter Beij, rector van de Vlaardingse Openbare Scholengemeenschap, het idee een aantal scholen bijeen te brengen die samen een ICT-ontwikkelproject zouden gaan opzetten. Het was zijn plan was om rondom MULTIMAKER - een nieuw Fins multimediapakket - toepassingen voor de les in het Voortgezet Onderwijs te ontwikkelen. Ondanks de afwijzing van het subsidieverzoek besloten de scholen met elkaar verder te gaan. Zij kregen een netwerksubsidie voor DIGIDAC, de zoektocht naar de didactiek van het digitale leren. Zoekend en struikelend voerden zij enkele projecten uit. De verschillen tussen de scholen en de betrokken personen bleken inspirerend te werken en drie van de vier scholen besloten in 2004 door te gaan met vijf nieuwe scholen. Scholen: Davinci - Leiden, Het College Vos- Vlaardingen, Veurs – Leidschendam, Stedelijk College- Zoetermeer, Northgo- Noordwijk, Krimpenerwaard College- Krimpen aan de IJssel, Grotius Delft,Scala College – Alphen aan de Rijn Onderwijsprojecten: verkiezingen, Olympische spelen, Helemaal Havo, omgevingsonderwijs Jaarlijks circus met presentaties van collega’s nu vervangen door digicademy ( bijv thema: talen combi workshops-kennisnet en good practices) Samenwerking HR opleidingsplaatsen ict Denktank jaarlijkse bijeenkomst directie ict coordinatoren vorig jaar thema leermiddelen arrangeren
Digidac en leermiddelen arrangeren Bijeenkomst ict-coördinatoren digidac info contentketen (kennisnet) exe leermiddelen database vakcommunities Denktank bijeenkomst Jos Zuylen (OVC) Kennisnet ambassadeurs Herman Rigter (LAVO 07) Bijeenkomst met de ict-coordinatoren Exe uitgeprobeerd door 2 coordinatoren Conclusie van deze bijeenkomst: we stimuleren op onze digidac scholen leermaterialen in de database van de vakcommunities te plaatsen. Aan het materiaal zou een digidackeurmerk komen te hangen Bleek veel te vrijblijvend Jos van Zuylen presenteerde op de de didac denktank de vorderingen van de onderwijsvernieuwings coöperatie Bleek weer te strak georganiseerd te zijn Uiteindelijk kwamen we bij de Club van Herman Rigter terecht Digilessen VO Net te vrijblijvend maar ook niet een te strak keurslijf
Kwaliteit Uitgangspunten Kies voor goede docenten Beoordeling door collega’s Praktijktest met leerlingen ‘Live’ beoordelen hoe leerlingen reageren op het aangeboden materiaal Doel: docenten inzicht laten krijgen wat kwalitatief goed digitaal lesmateriaal is Belangrijk: Benoemen dat het gaat om docenten die goed zijn in hun werk en verstand hebben van hun vak Samen werken, evalueren en bijstellen verbetert de kwaliteit
Standaard lesopbouw Lectora template Uit de praktijk ontstaan Geeft ontwikkelaar houvast Brengt didactisch stramien aan Schept duidelijkheid voor leerlingen Docent kan zich concentreren op lesinhoud De template is voor ons een kwaliteitsinstrument Houvast voor leerlingen en docenten Overzichtelijk en helder Standaard lesopzet Bovendien maakt de template een docentenhandleiding overbodig!
Het template (1) De template zal ik tijdens de presentatie nader toelichten en tevens de keuzes toelichten Schoolspecifiek logo Auteursrechten Navigatie Indeling van het venster Uiteraard wordt dit later bij de twee demolessen nog duidelijker
Het template (2)
Elke les hetzelfde? Qua opbouw wel! Elke les bestaat uit: Startpagina Inleiding Wat moet je al weten Wat ga je doen Wat ga je leren Aan de slag Wanneer ben je klaar Colofon De hoofdstuktitels zijn gekozen op basis van ervaringen bij het uittesten in de klas. De huidige terminologie blijkt goed te werken voor zowel VMBO als VWO leerlingen en dat wat er tussenzit. Onder aan de slag hangen meerdere opdrachten en eventueel ook toetsjes.
Proces Het materiaal wordt gearrangeerd op basis van bestaande materialen Geen directe koppeling met een matrix van leerdoelen In eerste instantie willen we 1000 bloemen laten bloeien! Eerste oplevering Bijstellen Bijstellen Docenten kunnen zelf ook het lesmateriaal aanpassen. Zo kan bijvoorbeeld een Havo les worden omgebouwd naar VMBO-T o.i.d. Te ontwikkelen: evaluatieformulier voor docenten / leerlingen Testen in de lespraktijk Beoordeling collega’s Testen in de lespraktijk Beoordeling collega’s In lesbank plaatsen: Go!
Reacties Het kost veel tijd om iets leuks te vinden maar leerlingen vinden het altijd beter dan die saaie boeken. Je kunt actueel zijn. Probeer het gewoon, je zal verrast worden door de vele mogelijkheden. Als er maar internet is! Leuke oefeningen.
Voorbeelden Er is een les Duits beschikbaar. Hiervoor neemt u onderstaande link over: http://www.digidac.nl/documenten/arrangeren/index.html