De H.Mis met diaken en subdiaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Advertisements

Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
HEILIGE REQUIEMMIS met diaken en subdiaken Beschrijving volgens de liturgische instrukties van het seminarie St Pius X Zwitserland, aangepast.
Toekomst Huishoudelijk proces: De was
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
De Tabernakeldienst Studiemateriaal : Heiligdomsleer © AGO 2013
Kerst 2012 God is bij de mensen komen wonen.
Stomme hond. Zelf Klikken Een slager is druk aan het werk in zijn winkel. Hij merkt dat er een hond in de winkel zit en jaagt die weg. Enkele minuten.
Het H. Vormsel Naar beschrijving Preek beluisteren
Recht tegenover een café staan twee agenten met hun hond
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
Samen groeien in Christus. De Heer kennen Samen groeien in Christus De Heer kennen Hoe leer je hem kennen?
29 sept Zoetermeer. de vorige keer: twee ontmoetingen tussen Paulus en Jakobus beschreven in de Galaten-brief: 1)drie jaar na zijn roeping (1:19)
Jezus verliest de liefde van mensen
ZEEP VERGETEN???.
1Koningen19: 19 Nadat hij vandaar gegaan was, trof hij Elisa aan, de zoon van Safat, bezig te ploegen met twaalf span voor zich, terwijl hij zelf bij.
Europa wordt christelijk
Hoe ik paddenstoel word
Powerpoint Presentatie Wielen Rijgen.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
Welkom in de samenkomst. Hebreeen 12 Hebreeen Daarom dan ook, alzo wij door zo’n grote menigte geloofsgetuigen omringd zijn, laat ons afleggen.
Leonardo-klassen van de Kameleon en de Tweemaster
De joden waren slaven in Egypte
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Zondag 52 HC Franeker 16 augustus 2009
‘Hier is mijn Dienaar’ Waar ging de preek over? Elke preek gaat over Jezus De hele Bijbel gaat over Jezus Jesaja 42 gaat over Jezus.
Welkom in deze kerkdienst
SMS bijbel-leesrooster Psalm 53:1-7. Voor de koorleider. Op: Machalat. Een leerdicht van David. De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij bedrijven.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
Sound on Mary Lou.
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Welkom Voorganger: Ds. D. Wolters Ouderling van dienst: J. Nijhuis Organist: Johan Bredewout Schriftlezing: Heb. 4: 14-16, Heb. 8: 1-6, Heb. 10:
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Dienst:. 2 augustus 2015 Spreker:. D. Gorter Tekst:
Durf te dromen.
5. De spelhervatting.
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Spring in het diepe!.
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Welkom op 3 jan. Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling: G. Lindenberg Organist: J. Tijssen Lezing: Matth. 2: 1-12.
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Ps. 33: 5 Na de zegen Ps. 33: 1, 8 Schriftlezing: 1 Johannes 5 Tekst: 1 Johannes.
Na de Ontmoeting … Weer naar buiten Pinkstergemeente De Schuilplaats Spijkenisse, 17 januari c Na het bidden/ 1 van.
God maakte in het begin alles.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Wie worden met kracht weggenomen bij de bazuin van God? 1 Thessalonicenzen 4:13-18.
Omgang en verzorging H4.
De kruisweg van Jezus Goede Vrijdag. 1. Jezus wordt ter dood veroordeeld Wie staat er met een oordeel klaar? Wie veroordeelde jij?
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
De woorden van het onzevader zijn heilig: we moeten ze onderhouden zoals antieke spullen. Ze moeten goed bewaard blijven in precies dezelfde staat als.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Brief aan de Galaten -13- De twee evangeliën. Galaten 2: evangeliën 2 apostelschappen Paulus en Petrus.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Stomme hond. Zelf Klikken.
Les 7 Hou van God Wat doe ik hier vandaag?
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
Welkom in deze kerkdienst
de brief aan de Galaten (3)
Transcript van de presentatie:

De H.Mis met diaken en subdiaken <Esc> om te verlaten De H.Mis met diaken en subdiaken versie ceremoniaris Gebruikte afkortingen : P=priester, D= diaken, SD= subdiaken, C=ceremoniaris, W=wierookdrager,A= acoliet Enkel de verschillen met de zondagsmis komen aan bod.Waar er niets besproken wordt, verloopt de dienst zoals gebruikelijk is. Volgend scherm (U kan de film starten en stoppen door erop te klikken. U dient wel de juiste video-codec te hebben om iets te zien)

Asperges 2 mogelijkheden : A. De diaken gaat enkel met de wierookdrager (die het wijwater bij zich draagt) naar het altaar om op gebruikelijke wijze door de kapel te gaan. De wierookdrager gaat rechts van de diaken en houdt de koorkap open. Na de asperges knielen ze en gaan ze terug naar de sakristie. (telkens langs de korte weg) B. De processie komt binnen langs de grote weg. Naast de diaken staat de wierookdrager, naast de subdiaken de ceremoniaris. Bij de besprenkeling van de gelovigen gaan de wierookdrager en de ceremoniaris voorop. De diaken en de subdiaken houden de koorkap open. Wanneer men terug aan het altaar komt, gaat de wierookdrager links naast de subdiaken staan en de ceremoniaris rechts naast de diaken. Op het einde van de asperges knielen allen (behalve de acolieten). De wierookdrager gaat naar de sakristie voor de wierook, de ceremoniaris gaat met P, D en SD naar de priesterstoel om de kazuifel aan te doen. W D D W A1 A2 A1 A2 C SD P D W W SD P D C (C en W wisselen van plaats door te kruisen achteraan in de kapel) Vorig scherm beginscherm Volgend scherm

Vanaf de gebeden aan de altaarvoet tot na het epistel De gebeden aan de altaarvoet verlopen zoals in de zondagsmis. De acolieten nemen dezelfde plaatsen in. De ceremoniaris antwoordt en buigt met D en SD. Bij de wierookoplegging geeft C het scheepje aan D. Nadien geeft D het terug aan C die het op zijn beurt aan W geeft.W geeft het wierookvat aan de diaken. filmfragment Tijdens de bewieroking van het altaar neemt C het missaal.W staat op zijn plaats. Tijdens de bewieroking van P staat C rechts van D en SD links van D.Ze buigen alledrie diep voor en na de bewieroking. Nadien geeft D het wierookvat aan W terwijl C onmiddellijk het intredegebed (Introitus) aanduidt.(C gaat zoals in de zondagsmis bij P aan het missaal staan). C buigt mee met P en beantwoordt tezamen met D en SD het Kyrie. Gloria : Bij het woord DEO buigt C naar het kruis (op het tabernakel) en vervolgens één buiging naar D / SD als teken om naast P te gaan staan. Epistel : Nadat C het ‘oratio’ aangeduid heeft in het missaal, gaat hij het ‘zangmissaal’ nemen op de credenstafel. C gaat aan de rechterzijde van SD staan. Terwijl C naar SD gaat houdt hij dit zangmissaal recht voor zijn borst, met de voorkant naar zich gekeerd, het ene hand hoog en het andere hand laag. Tegen het einde van dit gebed geeft C dit zangmissaal aan SD.SD en C buigen naar elkaar voor en na deze overhandiging. C gaat snel naar de linkerzijde van SD terwijl ze in het midden gaan knielen. Ze gaan aan de epistelzijde ter hoogte van de priesterstoel staan met het aangezicht naar het altaar.SD zingt het epistel. P, D en Acolieten gaan zitten. fil;mfragment epistel Zodra het epistel gezongen is gaan P en D rechtstreeks naar het altaar. C en SD knielen in het midden en gaan naar de epistelzijde waar SD op de hoogste trede de zegen ontvangst van P. C wacht onderaan aan de credenstafel. SD gaat naar C ( links van C) en geeft hem het zangmissaal terug.C legt dit zangmissaal op de credenstafel. Wanneer D aan de missaal naast P staat, gaat C op zijn gebruikelijke plaats staan. Het gebeurt ook dat D achter P blijf staan.In dat geval kan C zelf naast P gaan staan of aan D teken geven om naast P te gaan staan. Nadat P het alleluja gebeden heeft, gaan P,D en SD rechtstreeks zitten op hun stoel. P C P D P’ D’ SD’’ C’’ D SD C C SD C’ SD’ D’ P’ D P Vorig scherm beginscherm C’ SD’ C SD Volgend scherm

De evangeliebeweging Een vijftal lijnen voor het einde van de alleluja-zang gaat C het zangmissaal nemen op de credenstafel. C gaat terug bij P staan en buigt als teken om op te staan. P, D, SD en C knielen waarna C het zangmissaal aan D geeft (vanop zijn gebruikelijke plaats). Onmiddellijk daarrna buigt C naar W voor de wierookoplegging (zoals gewoonlijk). Ondertussen verplaatst SD het missaal naar de evangeliezijde. De acolieten nemen hun kaars en gaan met C en W naar het midden. Aangezien SD de missaal aan de andere zijde zette, heeft C niets vast. Film fragment evangelie Allen knielen op teken van C en gaan naar de evangeliezijde (zie figuur). C neemt het wierookvat over van W, maakt zijn drie ‘evangelie’kruisjes naar P gericht en geeft het wierookvat aan D. D,C en W buigen voor en na de bewieroking van het zangmissaal diep. D geeft het wierookvat aan C die het terug aan W geeft. Wanneer er gebogen of geknield moet worden tijdens de zang van het evangelie doet C dat gericht naar het tabernakel. Wanneer het evangelie gezongen is, keren D,C en de acolieten onmiddellijk terug. C gaat links van D en de acolieten gaan achter D en C. D gaat rechtstreeks naar P terwijl C en de acolieten in het midden knielen en op hun plaats gaan staan. W blijft bij SD en geeft hem het wierookvat.P geeft D de zegen en wordt vervolgens bewierookt door SD.Ondertussen gaat D naar C om hem het zangmissaal terug te geven. D blijft ter plaatse. (Hij staat nu immers op zijn plaats aan de altaarvoet.) C legt het zangmissaal op de credenstafel en keert terug naar zijn plaats. P gaat links van D staan. SD, die net het wierookvat terug aan W gaf, gaat links van P staan. W gaat in het midden achter P staan.C geeft teken voor de kniebuiging. Allen (behalve de acolieten) maken een kniebuiging. W gaat naar de sakristie. P SD D C W A1 A2 A1 C SD D A2 W De preek: P, D, SD en C gaan naar de priesterstoel om de kazuifel uit te doen.D en SD blijven aan hun stoel terwijl P en C naar de preekstoel gaan. Na de preek keren P en C terug naar de priesterstoel. P doet de kazuifel terug aan (en de manipel). P,D,SD en C gaan naar het altaar en maken een kniebuiging op teken van C. Vorig scherm beginscherm Volgend scherm

Credo en offerande Wanneer P het Credo aanheft buigt C bij het woord ‘Deum’ naar het altaarkruis en vervolgens naar D en SD als teken om naast P te gaan staan.C buigt en knielt wanneer P,D en SD dat doet. Zoals in de zondagsmis gaat P (nu met D en SD) naar zijn stoel. Tijdens de zondagsmis gaat C nu de kelk op het altaar zetten. Nu verloopt dit als volgt: Wanneer P zit,geeft C (teken aan D om samen rechtstreeks naar de credenstafel te gaan.C geeft) de beurs op ooghoogte aan D. Beiden gaan naar het midden en maken een kniebuiging. C heft de albe op wanneer D de trappen opgaat.C wacht op zijn plaats.Wanneer D klaar is aan het altaar maakt hij boven een kniebuiging (C knielt mee met D maar vanop zijn plaats) en gaat rechtstreeks naar zijn stoel bij P. C gaat bij P staan zoals gebruikelijk is. filmfragment Allen maken een kruisteken op het einde van de Credo.C buigt naar P. Allen staan recht en gaan op de gebruikelijke wijze naar het altaar. Dominus vobiscum, Orémus : C maakt met SD een kniebuiging (C rechts van SD) en beiden gaan naar de credenstafel. C hangt het schoudervelum -dat op de credenstafel over de kelk ligt- over de schouders van SD. SD plaats de kelk op het altaar.Eventueel zet C de ciborie nog op het altaar ( met handschoenen aan) en gaat dan op zijn plaats staan. SD gaat na zijn taak in het midden staan onderaan de trappen. A1 brengt het schoteltje met de ampullen met wijn en water. A2 blijft gewoon aan de credenstafel. Na de gebruikelijke wierookoplegging gaat C onmiddellijk (ipv W) aan de linkerzijde van P staan. W wacht aan de credenstafel. (A2 neemt de missaal zoals gebruikelijk is maar gaat alleen naar de evangeliezijde) Bij de bewieroking van de P blijft C aan het missaal staan. W buigt mee met D die P bewierookt. Filmfragment Na de bewieroking van P door D, gaat W met D de andere geestelijken bewieroken.Nadien bewierookt W de diaken en vervolgens C, A1 en A2, en het volk. A1 en A2 zorgden -zoals in de zondagsmis- voor de handwassing.De acolieten blijven tot aan de communie aan de credenstafel. Nadien gaat hij naar zijn plaats als er geen toortsendragers zijn.Anders gaat hij met de toortsendragers (T) naar de sakristie om de toortsen te halen. Ze komen binnen op het einde van de prefatie zodat ze net bij de Sanctus op de dubbele trede knielen (2 aan de linker- en 2 aan de rechterzijde). Enkele woorden voor het einde van de Prefatie buigt C (die aan het missaal links van P staat) naar D/SD. D en SD komen naast P staan. C gaat wat naar links zodat SD tussen hem en P kan staan. Nadat P de Sanctus gebeden heeft, verlaat C het altaar langs de evangeliezijde en keert terug naar zijn gebruikelijke plaats waar hij blijft staan. Vorig scherm beginscherm Volgend scherm

Communicantes en consecratie C legt wierook op zoals in de gewone zondagsmis. Wanneer D knielt voor de consacratie; knielen allen mee. De acolieten blijven dus rechtstaan vanaf de offerande tot nu. Na de consecratie staan D, SD, C en W recht. De acolieten blijven geknield aan de credenstafel. ‘Nobis quoque peccatoribus’ Wanneer P dit zegt, gaat C een kniebuiging maken achter SD en gaat hij aan de evangeliezijde onderaan de trappen wachten. D –die aan het missaal staat- maakt een kniebuiging om aan de andere zijde van P te gaan staan. C maakt gelijktijdig een kniebuiging en gaat aan het missaal staan. (D gaat nadien achter P staan) Filmfragment ‘Pater noster’ W en de acolieten staan recht. Na de woorden ‘et in terra’ buigt C naar D (die ondertussen achter P staat) en SD om beiden aan de rechterzijde van het altaar te komen (ter overhandiging van de pateen). ‘Pax Domini’ C maakt een lichte hoofdbuiging naar SD als teken om tussen C en P te komen staan. Na het ‘Agnus Dei’ maken C en SD een kniebuiging aan het altaar en keren naar hun plaats terug. (figuur : C’= C maakt een kniebuiging) W A1 A2 C SD P D SD’ C’ C’’ Vorig scherm beginscherm Volgend scherm

Zegen en laatste evangelie Communie Nadat D aan SD de vredekus gaf, begeleidt C SD naar de andere geestelijken om de vredekus te geven. Nadat SD de andere geestelijken – begeleidt door C- de vredekus gegeven heeft gaat SD rechts naast P staan en C op zijn plaats. C neemt het confiteor-kartonnetje (voor D) op de crendenstafel. Op zijn teken knielen alle misdienaars net voor de communie van P. Net nadat P het H. Bloed genuttigd heeft, staan de misdienaars recht (ook de toortsendragers) op teken van C en plaatsen zich in rijen van 4 om ter communie te gaan. Ze knielen zonder eerst een kniebuiging te maken. C geeft het confiteor-kartonnetje aan D. Wanneer P (D,SD en C) naar de communiebank gaat, gaan T3 en T2 voorop.T4 en T1 zitten op de tweede trede aan beide zijden van het altaar. T3 en T2 staan aan de uiteinden van de communiebank naar elkaar gericht. Wanneer de laatste gelovige de H. Communie ontvangt komen T3 en T2 samen in het midden om tijdig klaar te staan om P terug voor te gaan naar het altaar. Zonder eerst een kniebuignig te maken gaat T3 naast T4 knielen en T2 naast T1. Wanneer een andere priester ook de communie uitreikt dan gaat W mee met het communieschaaltje en gaan T4 en T1 hen voorop wanneer deze priester de communie uitreitk aan een andere communiebank. Gaan deze priester en W naar dezelfde communiebank dan blijven T4 en T1 aan het altaar. P D SD W A2 A1 C T4 T3 T2 T1 Wanneer P het tabernakel sluit, staan de misdienaars recht op het teken van C. W en T’s maken samen in het midden een kniebuiging waarna W hen voorgaat naar de sakristie. Ze komen zonder kaars langs de kleine (zijweg) terug knielen in het midden aan de dubbele trede en keren terug naar hun stoel aan de zijkant (zijkapel). A1 brengt de ampullen. Wanneer A1 de ampullen terug op de credenstafel zet en D begint met het dekken van de kelk, brengt A2 het kelkvelum naar D aan de evangeliezijde. (Het missaal en de palla worden door D en SD overgebracht.) C duidt de ‘communio’en ‘postcommunio’ aan zoals gebruikelijk is. Wanneer C het missaal gesloten heeft (achterkant naar boven) gaat hij naar zijn plaats. Hij neemt het kartonnetje voor de ‘Ite missa est’ en houdt dit voor D die dit zingt. Zegen en laatste evangelie klik hier om de pauselijke (Johannes Paulus II) zegen te horen Op teken van C knielen allen voor de zegen. Tijdens het laatste evangelie blijft C op zijn plaats. Eventueel zet C de misdienaars op hun juiste plaats voor de processie naar de sakristie. Vooraleer allen naar de sakristie gaan, maken ze een kniebuiging op teken van C. *** Vorig scherm beginscherm Volgend scherm

De Paus heeft toen hij nog een seminarist was bij Pater Pio gebiecht. De band tussen de heilige Pater Pio en onze Paus is voor velen onbekend. De Paus heeft toen hij nog een seminarist was bij Pater Pio gebiecht. In de jaren zestig schreef hij een brief naar Pater Pio om zijn gebed te vragen voor een zwaar zieke vrouw die moeder was van vier kinderen. Minder dan veertien dagen later schreef hij al een tweede brief want de vrouw was kort voor de chirurgische ingreep plots genezen. Als priester en later ook als paus is hij nog op bezoek gegaan in het klooster waar de H. Pater Pio leefde. Hij bad aan zijn tombe en droeg er de H.Mis op. Vorig scherm beginscherm