Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1 Rik van Reekum Onderwijsvergadering - IO 2010-10-14
Doelstellingen NPM i.v.m. IO-curriculum Leerdoelen: Communiceren met de experts en beslissers Bekendheid met enkele technieken voor marketingonderzoek in conceptualisatie en realisatiefase Bereidt voor op interdisciplinaire beroepspraktijk (project K?) Er is geen contact geweest met het opvolgende studieonderdeel. Dit jaar daarom voorafgaand geroosterd i.p.v. parallel aan project K.
Bespreking basisbegrippen 08-09 Bestuderen H. 3, 4 en 10 Datum Plaats Voorbereiding Tijdens de sessie Opdrachten 01-09 OH 215 Bestuderen H. 1, 2 en 14 Voorstellen docenten Cursusorganisatie Bespreking basisbegrippen 08-09 Bestuderen H. 3, 4 en 10 Bespreking (additionele) stof 09-09 Video’s over lead-user analyse bekijken en bespreken Voorbespreking case 2 - Dell Vragen Dell case (ter uitwerking) 15-09 Bestuderen H. 5 en 6 22-09 Bestuderen H. 7 en 8 Gastcollege door Jantine Bouma – ex-Philips DAP NPD en docent Hanzehogeschool Groningen en evt. Voorbespreking case 1 – Apple Vragen Apple case (ter uitwerking) 23-09 Marketing en productontwikkeling door Wim Poelman Vervallen 29-09 Bestuderen H. 9 Gastcollege door Jos Slijkhuis 06-10 Bestuderen H. 11 en 12 07-10 In team uitwerken case-opdracht en rapport opstellen Presentaties door willekeurig gekozen teams Discussie Rapport Apple case inleveren (via Blackboard) Deadline 05-10-2009 om 12.00 uur 13-10 Bestuderen H. 13 20-10 Bestuderen H. 15 21-10 Rapport Dell case inleveren (via Blackboard) Deadline 19-10-2009 om 12.00 uur 02-11 Stof boek en colleges tentamen 28-01 idem hertentamen
Studieactivisme Activiteiten van de studenten: aanhoren van gepresenteerde stof (colleges verplicht) zelfstudie boek, waaronder 1 facultatieve groepsopdracht over rolfenomeen 2 verplichte cases groepsopdrachten: Beoordelen conjuncte analyse in productconceptualisatie Beoordelen vraagvoorspelling en maken break-even analyse voor realisatiefase
‘Incidenteel’ 2010-2011: Studentevaluatie 2009-2010: Studentenoordeel “Opdrachten onduidelijk” = onzekerheid inherent aan (onbekende) situatie van professional Studentevaluatie 2009-2010: Vorig jaar aanmerkelijke verbetering ten opzichte van voorgaande jaren Enige onvoldoende is directe studiebegeleiding = capaciteitsprobleem! Respons relatief gering (30%)
Studentenbeoordeling Tentamen (60%): Meerkeuzevragen (30) Open vragen (4 samengestelde) Verplichte cases opdrachten (40%; relatieve becijfering 5-9) Facultatieve opdracht (kan het verschil maken binnen eentiende onder de norm) Norm voor beide onderdelen: 5,5
Studentresultaten Slagingspercentage bijna 60% Ongeveer 20% doen wel opdrachten, maar geen tentamen Geslaagden hebben een kennisniveau van marketing wat vergelijkbaar is met NIMA-A. D.w.z. begrijpen waar specialisten het over hebben wanneer die over het vak, de markt en afnemers spreken. Probleem is soms het ontbreken van een referentiekader ‘bedrijf’
Volgende cursus anders? Vooralsnog niet de bedoeling Voor inzetbare capaciteit en leerdoelen juiste formule. Intensivering zou kunnen in samenhang met andere vakken, bijvoorbeeld rond gebruiker en onderzoeksmethoden