Concrete werkvormen voor groep 3 en 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Advertisements

Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Op weg naar de projectproducten
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
gemaakt door Nils Baalmans
Bronnen Merle Wissink.
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
De schrijver van dit boek is
Hilde Vandermeeren.  Auteur:Hilde Vandermeeren  Ilustrator: Harman Van straaten  Uitgever:Davidsfonds  Aantal bldz: 96 p.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Dyabola Archäologische Bibliographie Zoeken naar recensies Bibliotheken Verder = klikken.
Tweede wereldoorlog.
POL 2014/2015= Praten over boeken!
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Welkom…...
Werkstukken en rapporten
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Volksuniversiteit Zwolle
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
© Intomart GfK 2013 | Boekenbranche meting 24 | Mei RAPPORTAGE BOEKENBRANCHE METING 24 Purchase journey kopen en lenen van boeken Ewout Witte Bastiaan.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Het belang van voorlezen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Woordjes leren.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Bukur Biskota Het voedsel van de toekomst. Bart Bolink, Luc Italiaander, Loes Pastoor, Marloes Bongaarts, Veroniek Kersten en Britt Ruumpol.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
Literatuur, maker en maatschappij
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Digi(bord)boek project <titel project>
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Literatuur les 3 V
5 valkuilen & Tips.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Delphine Cattrysse & Emilie Vanpeteghem

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Voor de start van het leesjaar: Pronostiek? Begrippen: schrijver = auteur tekenaar = illustrator cover achterflap bespreking = recensie

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Hoe begin je aan een bijeenkomst? plaats je tussen de juryleden gelezen boeken staan centraal ruimte gezellig maken met materiaal met welk boek willen de juryleden starten? begin met een kort gesprekje: Korte inhoud? Auteur/Illustrator? ...

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Werkmodellen = leidraad veel tips verschillende activiteiten inspiratiebron http://kjv.be/begeleiders/werkmodel.php

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Eerste indruk Spreekt de cover je aan? Is dit een boek dat je aandacht zou trekken in de boekhandel of bibliotheek? Wat was jullie eerste indruk, vóór je het verhaal las? Openingszin

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Titel Verklaring? Verwijzingen in/naar het verhaal? Praktische voorbeelden: Munkel Trog (groep 3) Spinder (groep 4)

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Personages Namen Citaten Gebeurtenissen Wie? Wat? Wanneer? Hoe? Algemene vragen Praktisch voorbeeld: Reus van de Zomerflat (groep 3)

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Thema’s Welke thema kan aan het boek gekoppeld worden? Bijv.: Spinder: oorlog, gezin/familie, insecten, ruzie, dood, verdriet, verliefdheid, overleven Idee: schoenendoos

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Illustraties Welke illustaties raken de juryleden, welke niet? Bouw het verhaal opnieuw op a.h.v. illustraties Geheugenspel Dominospel Ontbreken van illustraties → fantasie?

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Citaten Citaten verzamelen Citaten bespreken Uitdagen Praktisch voorbeeld: Spinder (groep 4) : ‘Ik bestudeerde mam. Ze had iets weg van de oorwurmen die gisteren zo heen weer renden met hun eieren. Oorwurmen zijn een van de weinige insecten die wel voor hun larfjes zorgen en de eitjes streng bewaken.’ (p. 60, mama)

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Recensies (1) Verschillende bronnen: (literaire) tijdschriften, kranten, websites, blogs, … Citaten uit één of meerdere recensies halen of één volledige recensie (groep 4) met de juryleden bespreken Zijn de juryleden het eens met de recensent? Waarom wel/niet?

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Recensies (2) Praktische voorbeelden: ‘Spinder is een beklemmend, triest boek, maar zonder tranentrekkerig te zijn. Triest, maar ook hoopvol.’ Het ding en ik: ‘Op de gedetailleerde, cartoonachtige tekeningen, zie je in verbluffend veel perspectieven een dystopische stad, met een wildgroei aan waarschuwingsbordjes en bewegwijzering. Zelfs eenbord met de tekst “u bent hier” en een billboard met slechts dollartekens. Rokende pijpleidingen krioelen door de straten.’

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Methode Aidan Chambers (kleurrijke) kaartjes Basisvragen (= A vragen) Algemene vragen (= B vragen) Speciale vragen (= C vragen) Extra kaartjes: ‘bedenk zelf een vraag’, ‘geen vraag voor jou, sla een beurt over’ Waarom? De juryleden leren logisch nadenken, hun gedachten ordenen, een eigen mening vormen, etc.

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Meer ideeën? werkmodellen Facebookpagina Begeleiders KJV quiz kruiswoordraadsel raadspel eens/oneens ganzenbordspel ...

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Stop tijd in je voorbereiding, je wordt er echt voor beloond! :-)

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4