Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Delphine Cattrysse & Emilie Vanpeteghem
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Voor de start van het leesjaar: Pronostiek? Begrippen: schrijver = auteur tekenaar = illustrator cover achterflap bespreking = recensie
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Hoe begin je aan een bijeenkomst? plaats je tussen de juryleden gelezen boeken staan centraal ruimte gezellig maken met materiaal met welk boek willen de juryleden starten? begin met een kort gesprekje: Korte inhoud? Auteur/Illustrator? ...
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Werkmodellen = leidraad veel tips verschillende activiteiten inspiratiebron http://kjv.be/begeleiders/werkmodel.php
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Eerste indruk Spreekt de cover je aan? Is dit een boek dat je aandacht zou trekken in de boekhandel of bibliotheek? Wat was jullie eerste indruk, vóór je het verhaal las? Openingszin
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Titel Verklaring? Verwijzingen in/naar het verhaal? Praktische voorbeelden: Munkel Trog (groep 3) Spinder (groep 4)
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Personages Namen Citaten Gebeurtenissen Wie? Wat? Wanneer? Hoe? Algemene vragen Praktisch voorbeeld: Reus van de Zomerflat (groep 3)
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Thema’s Welke thema kan aan het boek gekoppeld worden? Bijv.: Spinder: oorlog, gezin/familie, insecten, ruzie, dood, verdriet, verliefdheid, overleven Idee: schoenendoos
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Illustraties Welke illustaties raken de juryleden, welke niet? Bouw het verhaal opnieuw op a.h.v. illustraties Geheugenspel Dominospel Ontbreken van illustraties → fantasie?
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Citaten Citaten verzamelen Citaten bespreken Uitdagen Praktisch voorbeeld: Spinder (groep 4) : ‘Ik bestudeerde mam. Ze had iets weg van de oorwurmen die gisteren zo heen weer renden met hun eieren. Oorwurmen zijn een van de weinige insecten die wel voor hun larfjes zorgen en de eitjes streng bewaken.’ (p. 60, mama)
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Recensies (1) Verschillende bronnen: (literaire) tijdschriften, kranten, websites, blogs, … Citaten uit één of meerdere recensies halen of één volledige recensie (groep 4) met de juryleden bespreken Zijn de juryleden het eens met de recensent? Waarom wel/niet?
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Recensies (2) Praktische voorbeelden: ‘Spinder is een beklemmend, triest boek, maar zonder tranentrekkerig te zijn. Triest, maar ook hoopvol.’ Het ding en ik: ‘Op de gedetailleerde, cartoonachtige tekeningen, zie je in verbluffend veel perspectieven een dystopische stad, met een wildgroei aan waarschuwingsbordjes en bewegwijzering. Zelfs eenbord met de tekst “u bent hier” en een billboard met slechts dollartekens. Rokende pijpleidingen krioelen door de straten.’
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Methode Aidan Chambers (kleurrijke) kaartjes Basisvragen (= A vragen) Algemene vragen (= B vragen) Speciale vragen (= C vragen) Extra kaartjes: ‘bedenk zelf een vraag’, ‘geen vraag voor jou, sla een beurt over’ Waarom? De juryleden leren logisch nadenken, hun gedachten ordenen, een eigen mening vormen, etc.
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Meer ideeën? werkmodellen Facebookpagina Begeleiders KJV quiz kruiswoordraadsel raadspel eens/oneens ganzenbordspel ...
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4 Stop tijd in je voorbereiding, je wordt er echt voor beloond! :-)
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4