Marjolein Willemse l.m.willemse@maartens.nl Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag van dieren Havo/vwo.
Advertisements

H1 Gedraag je (Ethologie)
Thema 8 Gedrag.
Gedrag.
De “ leraar” als rolmodel
En onderzoek doen in de Artis
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Ambivalent gedrag.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Sociaal gedrag.
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
o.a. bij deelname in het verkeer
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Psychologie van de beweging: afspraken
Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Basisstof 5: Sociaal gedrag
Leren op organismeniveau
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Model-leren.
Aantrekkelijk formuleren
Boek: biologie voor jou HAVO A
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Dieren, gedrag en leefomgeving
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Gedrag.
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Sheets: Kamer: ML
Gedrag.
Stress op de middelbare school
THEMA GEDRAG Par Ethologisch onderzoek = gedragsonderzoek
34.5. Alleen of in een groep Veel diersoorten leven solitair, hebben alleen contact met soortgenoten i.v.m. de voortplanting. Toch zijn er ook veel diersoorten,
Gedrag.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
Opdracht 3.3.
Gedrag, gedragsleer - ethologie
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Gedrag Aangeboren en aangeleerd Natuurlijk en in gevangenschap
Nog enkel begrippen..
Psychologieles 11 lesweek 1
Ethologie = gedragsleer
Thema 9: Gedrag.
Thema Gedrag.
Gedrag.
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Gedrag Thema 4.
4.2 leren Hoofdstuk 4 gedrag.
Gedrag.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Deze les: Huiswerk nakijken Lezen 4.2 Maken 4.2
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Les 4 Gezondheid en gedrag.
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Transcript van de presentatie:

Marjolein Willemse l.m.willemse@maartens.nl Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag

Wat heb je nodig? Nectar 3e editie Schrift Studiewijzer PTA Volgt nog

Opdracht Digitaal materiaal Blader het boek door en schrijf op Welke onderdelen zijn herhaling? Welke onderdelen zijn nieuw? Welk onderdeel/ welke onderdelen lijken je moeilijk Digitaal materiaal Via Iddink.nl

Gedrag Hoofdstuk 1 Nectar

Welzijn meten? Ethogram Protocol

Begrippenlijst van de dikgedrukte woorden Opdrachten 1 t/m 5

Private life of pigs

1.1 Dierenwelzijn

1.2 Gedrag bestuderen Ethologie Altijd objectief Verbanden vinden in gedrag Dmv observeren, tellen en meten Altijd objectief Welke prikkel zorgt voor welk gedrag?

1.2 Gedrag bestuderen Antropomorfisme Toekennen menselijke eigenschappen aan dieren

1.2 Gedrag bestuderen Sleutelprikkel Externe prikkel die bij soortgenoten een bepaald voorspelbaar gedrag veroorzaakt

1.2 Gedrag bestuderen Supranormale prikkel Versterkte sleutelprikkel

Pas uit het ei gekomen jongen van de zilvermeeuw bedelen bij hun ouders om voedsel door regelmatig te pikken naar de snavel van de oudervogel. Deze snavel is geel van kleur en op de onderkant bevindt zich één rode cirkelvormige vlek. Door de onderzoeker Tinbergen werd in de jaren vijftig onderzoek gedaan naar dit pikgedrag van zilvermeeuwjongen. Tinbergen gebruikte daarvoor onder meer een tweedimensionaal model van de kop van een volwassen zilvermeeuw (zie afbeelding hiernaast). Bij het 'standaardmodel' is de snavel geel en heeft deze een rood gekleurde snavelvlek. Bij één van zijn experimenten liet hij de snavelvlek weg en gaf hij de hele snavel een bepaalde kleur. De daarvoor gebruikte serie meeuwenkoppen en de door Tinbergen waargenomen pikfrequenties van de jongen zijn weergegeven in de afbeelding . Formuleer twee mogelijke conclusies over de relatie tussen de kleur van de snavel en het pikgedrag van de jongen

De kleur rood is de sterkste sleutelprikkel. Er is weinig/geen verschil in respons op snavels met een andere kleur dan rood

1.3 Communicatie en gedrag Alleen tussen soortgenoten Leren begrijpen http://www.youtube.com/watch?v=RICvxpWSrAw https://www.youtube.com/watch?v=h5jpsNj5wJg (twee meningen)

1.3 Communicatie en gedrag Ritueel gedrag Serie van gedragseenheden die van tevoren vaststaan Functie Gevechten uit de weg gaan Wie is de baas, vriend of vijand

1.3 Communicatie en gedrag Conflictgedrag Wanneer een dier niet weet welke gedragselementen uit welk gedragssysteem hij moet kiezen Even grote motivatie voor twee of meer gedragssystemen Overspronggedrag Ambivalent gedrag Omgericht gedrag

1.3 Communicatie en gedrag Oversprong gedrag Gedrag uit derde gedragsysteem Ambivalent gedrag Afwisselend gedrag uit beide gedragsystemen Omgericht gedrag Gedrag richt zich op een derde individu of op iets geheel anders

Toepassen Sluipwespen veranderen gedrag Artikel over lieveheersbeestjes

1.4 Aangeboren of aangeleerd Gedrag is al bij de geboorte aanwezig Aangeleerd Gedrag is nog niet bij de geboorte aanwezig https://www.youtube.com/watch?v=CG6STfepHy0

1.4 Aangeboren of aangeleerd Inprenting Leren is beperkt tot een korte gevoelige periode Ganzen Gewenning Een bepaalde reactie op een prikkel wordt afgeleerd na herhaling van die prikkel. Muizen Imiteren Het nadoen van soortgenoten Makaken

1.4 Aangeboren of aangeleerd Spelen Sociaal gedrag Rangorde/pikorde Associatief leren Een toevallige prikkel wordt gekoppeld aan een andere prikkel Klassieke conditionering Verband tussen twee verschillende prikkels Natuurlijke prikkel: onvoorwaardelijke reflex Neutrale prikkel: geen reactie/reflex Pavlov

1.4 Aangeboren of aangeleerd Trial and error Proefondervindelijk leren Van alles uitproberen en per ongeluk geluk hebben Beloning (handhaven gewenst gedrag) of straf voor handeling (afleren ongewenst gedrag) Operante conditionering Skinner Inzicht Verbanden leggen tussen gebeurtenissen of situaties Kraai Chimpansee

1.5 Gedrag van primaten Cultuur Individuen binnen een groep vertonen hetzelfde gedrag Twee voorwaarden Leven in groep Imitatie Primaten

Stress Kortdurend Chronisch Goed Slecht Geen ontspanning Sneller vatbaar voor ziekten

Chimpansees Stress bij politica Inlevingsvermogen Karakteristieke stresskenmerken