Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Thema 5 Les 6a In de ruimte. een proef = een onderzoek naar hoe iets werkt.
Open-up / over de streep
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Verborgen vormen van pesten
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
die niet om jou zou huilen.
Bijbelverhalen voor kinderen in de township
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Het leven.
Drugs Shannen Venstra.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Een nieuw begin met een vriend die je nooit in de steek laat!
“Op een dag...”.
Ik was ondeugend, zei m’n moeder. Bekketrekkers Tja, ik heb gevochten en op mijn tong gebeten. Zot gezicht hè?
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
GEKOZEN TOT BESTE VAN HET JAAR
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,

Het (nieuwe) betavak NLT
Onderzoek & het project
2. Communiceren met pubers
Voorstel drugbeleidsplan Kortenberg Hier mag nog aan geschaafd worden...
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
De kunst van het fouten maken
Wat ik wil…..
Een werkstuk maken.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De gezonde school en genotmiddelen
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Medmec04 les 1 Engagement.
Dit is Albert. Welke producten zou hij kiezen?vakantiehuisje.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Zinnen die doen nadenken !
Muziek: Klaus Wunderlich Mull of Kintyre Het geluk zit in jezelf…
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
GEMEENTEMUSEUM: WONDERKAMERS Door: Manon, Julia, Iris Klas: 4H2.
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Verdieping Timemanagement
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
H2 Een leven lang leren.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Trauma sensitief lesgeven
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hou van het Leven Hou van het leven,iedere dag ,want je weet nooit of het morgen nog mag.
I like….
Mijn lief zegt….
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Wat doe jij?.
Ook wij als Wijkracht!?.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Onderzoek Stad Gent 2003

Wat denken leerlingen ? Aard en omvang drugproblematiek Perceptie en attitudes van de leerlingen Kennis van leerlingen over drugs Verwachtingen omtrent een drugsbeleid op school => kennis van de doelgroep => participatie leerlingen

Doe maar normaal … Druggebruik … een realiteit, maar niet op school Experimenteren met cannabis … moet kunnen … “Een joint is niet zo erg.” “Het is gelijk ge over de voetbal klapt.” “Drugs is een groot woord.” “Ik zou het wel willen proberen om te zien hoe het is.” “Je kan drugs kopen via, via.”

Wanneer zijn drugs problematisch? Wanneer je elke dag gebruikt.” “Wanneer je verslaafd bent, als je niet kan stoppen.” “Je hebt problemen met drugs wanneer je spuit. Wij zijn bang van spuiten.” “Wanneer je flipt als je geen drugs meer neemt.” “Je hebt problemen met drugs als je in contact komt met de politie, wanneer je steelt om drugs te kunnen kopen.”

Drugbeleid op school Best tevreden … Schoolreglement ?? Drugbeleid = sanctiebeleid ? Maatschappelijk probleem bespreekbaar maar individueel gebruik taboe … Vertrouwensleerkrachten ? Zelf kiezen ! Een geloofwaardige en aanvaardbare boodschap ! Een open en respectvolle communicatie ! ‘Iemand die weet waarover hij het heeft. Iemand met ervaring, die het zelf al heeft geprobeerd.’