Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Programma •Voorstellen –Wie ben ik? –Wie zijn jullie? •Wat is een wiki? –Intro op deel 2…
Wie ben ik? •Consultant bij de afdeling Onderwijs van het Facilitair Bedrijf van Fontys Hogescholen •ICT en Onderwijs BLOG: •Podcast: •Edublogs:
Wie zijn jullie?
Niveau van wikiness* 10.Beheert een succesvolle wiki 9.Al eens een nieuwe wiki gestart 8.Al eens een wiki beheerd 5.Al eens een nieuwe pagina gemaakt 4.Al eens een wijziging doorgevoerd 1.Al eens een wiki bekeken 0.Nog nooit een wiki gebruikt
Wiki •Verzameling gekoppelde webpagina’s die door de bezoeker eenvoudig zijn te wijzigen. •Pagina’s vormen (complex) netwerk. •Meerdere (on)bekende auteurs •Zie je een fout: pas het aan! •Ontbreekt er iets: voeg het toe! •Via RSS is syndicatie van de content mogelijk
Wiki’s in context WWW website forum weblog wiki IM SMS project- ruimte portfolio ELO (L)CMS Trad. media virtual world collaborative real-time editing social network service social bookmarking podcast videoblog VoIP
Soorten Wiki’s •Variatie in inhoud: –Encyclopedie –Boeken –Inschrijving en achtergrondmateriaal congres of conferentie –Ondersteunend materiaal voor presentatie –Handleiding bij software –…
Soorten Wiki’s •Variatie in mate van openheid: –Anoniem lezen/schrijven toegestaan –Rechten op schrijven –Rechten op lezen –Achter firewall van bedrijf –“Gesloten community” –…
Soorten Wiki’s •Variatie in techniek: –Wiki-markup v.s. WYSIWYG –Structurerings-mogelijkheden –Authorisatie-mogelijkheden –Zelf hosten / Wikifarm / “on a stick” –…
Succesfactoren •“Community” •Geloof in het concept •Vertrouwen –In de content –In de community
Workshop •Wiki vooraf / tijdens / achteraf •Input van jullie! •Aan de slag met de ingebrachte onderwerpen
Werkt een wiki?
Tot zover deel 1….
Workshop
Programma 14:45 intro 15:00 groepsgewijs uitwerken onderwerpen 15:25 bespreken / discussie uitwerkingen 15:45 einde
Onderwerpen •Aansprakelijkheid / verantwoordelijkheid •Wanneer werkt een wiki? •Wiki en Social Interaction •Toepassingen in het onderwijs •Wiki-techniek
Verantwoordelijkheid •Copyright (en overtredingen daarvan) •“Super-moderator” •Onjuiste info / laster •Wie is aansprakelijk? •Hoe hou je misbruik in de hand? •Zijn wiki’s wel acceptabel binnen ‘bedrijven’?
Wanneer werkt een wiki? •Wat kun je er mee? •Openheid? •Toegevoegde waarde? •Wat zijn succesfactoren bij de start? •Hoe verkoop je een wiki? •Wat zijn Do’s / Don’ts?
Wiki en Social Interaction •Welke overeenkomsten en verschillen zie je m.b.t (digitale) social interactie en wiki's? •Hoe zijn factoren als Visibility, Awareness, Accountability van toepassing op wiki's? •Wat is de verhouding Wiki v.s. Weblog?
Toepassingen in het onderwijs •Wat zijn geschikte toepassingen? •Is het geschikt: –als basis voor een website met good practices van het gebruik van wiki's –als projectomgeving voor groepen studenten –…. •Wat zijn randvoorwaarden?
Wiki-techniek •Welke eisen stel je aan een wiki? –Is WYSIWYG een eis? –Zelf hosten/uitbesteden? –Portable (USB)? –Authorisatie / koppeling met systemen –Anoniem? –Rapportages gebruik?
Praktisch •Vijf groepen / computers •Keuze onderwerp… •Gebruik –De info op de wiki –Elkaar •Kies één rapporteur (M/V) •Je kunt editen/wijzigen/aanvullen!
Vragen?