1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek. Je werkt samen met je schoudermaatje. Elk team bestaat dus uit 2 personen. Elk team heeft 2 maal 8 kaarten. Hussel ze door elkaar. Wanneer de muziek begint, pakken jullie elk een kaartje. Spreek om de beurt jouw woord uit op de muziek. Herhaal het ritmisch. Combineer de twee woorden. Pak nu elk een volgend kaartje. Welke woorden hebben hetzelfde ritme? Welke woorden hebben een verschillend ritme? Waar let je op om het juiste ritme te vinden?
2. Kies elk drie kaarten en maak hiermee een ritme. Je werkt samen met je schoudermaatje. Elk team bestaat dus uit 2 personen. Elk team heeft 2 maal 8 kaarten. Wanneer de muziek begint, kiezen jullie elk 3 kaartjes. Combineer elk 3 woorden tot een goed ritmisch geheel. Help elkaar door te luisteren en tips te geven. Zorg dat het geheel leuk, verrassend en grappig klinkt. Hoe weet je of een woordje in de muziek past? Hoe maak je een goede opbouw in de muziek?
3. Combineer wat je gevonden hebt. Je werkt samen met je schoudermaatje. Elk team bestaat dus uit 2 personen. Elk team heeft 2 woordritmes van 3 kaarten. Wanneer de muziek begint, kiezen jullie één van de woordritmes. Oefen het eerste woordritme samen. Studeer het andere ritme samen in. Maak nu een combinatie van de 2 woordritmes. Pas het aan als het nodig is. Je mag bijvoorbeeld woorden weglaten. Maak het resultaat grappig, afwisselend en verrassend. Welke mogelijkheden heb je benut?
Laat je horen, laat je verrassen. 4. Ga naar een ander duo. Elk tweetal gaat nu samenwerken met een ander tweetal. Elk team bestaat dus uit 4 personen. Wanneer de muziek begint, laten jullie aan elkaar horen wat je gemaakt hebt. Laat je horen, laat je verrassen. Let op maat, puls, ritme en expressie. Help elkaar het resultaat te verbeteren. Hebben jullie de kracht van het viertal gebruikt?
5. Maak met z'n vieren een mooie compositie. Elk team bestaat uit 4 personen. Elk team heeft 2 ritmewoorden composities. Wanneer de muziek begint, kiezen jullie één van de woordritmes. Oefen het eerste woordritme samen. Studeer het andere ritme samen in. Maak nu een combinatie van de 2 woordritmes. Zet de ritmes achter elkaar. Zet de ritmes door elkaar. Maak er een grappig, afwisselend en verrassend geheel van. Zijn jullie klaar voor een presentatie aan de hele klas?
Eerst met de hele klas samen het refrein. 6. Presentatie Rondo Elk team heeft een ritmewoorden compositie gemaakt. Elk team heeft een letter-aanduiding (team A t/m E) Er is een compositie die gebruikt wordt als refrein. Wanneer de muziek begint start de presentatie. Eerst met de hele klas samen het refrein. Dan de compositie van team A. Nu weer samen het refrein. Dan de compositie van team B. Refrein Team C. Enz. Wat vond je goed aan de presentatie? Wat zou anders kunnen volgens jullie?