Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Advertisements

Strijd mee tegen digibetisme! In 15 vragen weet u waar u staat! Gebaseerd op studies van M. Prensky, CEO Games2train Uitgewerkt door prof. Dr. Knoikl,
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Klaar? Actie! over ouderen en cultuurparticipatie
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
____________________________ _______________________________.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Aanbesteding of Subsidie
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
School voor Journalistiek Dinsdag 15 februari 2011
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
Als wij de globale armoede tegen 2015 willen halveren, moet ook België zijn deel van de inspanning leveren. Enkel zo bereiken wij de Millenniumdoelstellingen.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
DEZE PRESENTATIE LOOPT AUTOMATISCH.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
de tijd van burgers en stoommachines
Lezing en debat KIVI NIRIA Marcel Crok De staat van het klimaat KIVI NIRIA Afdeling Techniek, Maatschappij & Economie Dinsdag 7 juni Den Haag.
mijn Presentatie gaat over orka’s
Politiek draait rond macht en die krijg je niet door er lief om te vragen!
Goede campagne - De domste student van nederland
berichtgeving in de media
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
de tijd van burgers en stoommachines
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007.
Metamorfoze nationaal programma voor de conservering van bibliotheekmateriaal informatieve bijeenkomst Commissie Bibliotheken, Raad voor Cultuur KB 15.
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Varkens Vandaag Het echte verhaal in de media. Zo maar wat voorbeelden John van Paassen, varkenshouder in Deurne.
Ellen Claes.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Serving The Planet?.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
Tto: de laatste ontwikkelingen
Voorgeschiedenis Initiatief provincie Projectgroep met 12/13 deelnemers Stichting DCF (i.o.)
Coördinatoren bijeenkomst 22 mei 2014 Kennisnetwerk CVA Nederland “Kwaliteit is wat ons bindt”
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Workshop evalueren Dcp
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
de tijd van burgers en stoommachines
Thema 1 NU!.
H1 Media en communicatie
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Recht van antwoord Senaat - Hoorzitting 4/2/2019 Commissie Transversale aangelegenheden/Gemeenschapsbevoegdheden.
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Transcript van de presentatie:

Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005

Intro – situering / kader Vragen senaat i.v.m. mediavorming –Hebben de media een opdracht tot burgerschapsvorming? = ruimer dan media-educatie –Welke ervaringen bestaan er op dat vlak? Colloquium Justitie & Media (Senaatscommissie Justitie-1995) – Conclusies: justitiële elementen van burgerschapsvorming & media: Recht van antwoord – Bronnengeheim – Autoregulering « Focus op functies » (Rapport WRR, Amsterdam, 2005, p. 59): – Belang van de media voor de burgerschapsvorming situeert zich op 2 niveaus Niveau 1: verhouding media & democratie (instellingen) Niveau 2: verhouding media & de burger

Burgerschapsvorming Niveau 1: Media & democratie –Informatieverstrekking in de informatiemaatschappij Redactioneel (info + waakhondfunctie) Overheidscommunicatie –Sensibilisering rond maatschappelijke thema’s (cf. Tsunami) Niveau 2: Media & de burger – Media-educatie: Kranten in de Klas – Autoregulering: Raad voor de Journalistiek – Cultuurbevordering

Niveau 1: Media & democratie Redactioneel - Vlaamse Dagbladpers: –3.000 artikels per dag / 1 miljoen per jaar –Gemaakt door 700 vaste journalisten + freelancers (?) –Personeelsbestand dagbladpers in VTE: Mediargus database: – artikels – journalisten Toenemend aantal bronnen (mediapluralisme): sinds 1990 – 30-tal nieuwe TV-zenders erkend – 300-tal radiozenders – Teletekst, internetwebsites, sms, weblogs, …

Dagelijks informatieverbruik

Overheidscommunicatie

Sensibilisering: 4 miljoen €/6jr. Vl. recyclagegraad hoogste ter wereld

Sensibilisering:

Niveau 2: Media & de burger Media-educatie: Kranten in de Klas

Kranten in de Klas: werkboek

Kranten in de Klas i.s.m. Vl. overheid 2003/2004: vernieuwde actie –21% van alle leerlingen van het secundair –36% van alle 3de graads –2003: dagbladen verspreid (1e trimester) –2004: dagbladen verspreid (2e+3e trimester) 2005: herwerking op basis van onderzoek – enkel 2de + 3de trimester – nu: dagbladen verspreid

Kranten in de Klas: bereik 3de graad

Vlaamse Raad voor de Journalistiek (°2002) Uniek: –Gelijk welke journalistieke output (artikel, beeld,..) –Van gelijk welke journalist (vast, freelance, foto, …) –Van gelijk welk medium (pers, radio, tv, internet, …) Klantgericht: – Problem solving – Ombudsfunctie + press council Raad: – 6 journalisten – 6 mediadirecties – 6 externen Zaken: 45 in 2002/2003 – 35 in 2004 Richtlijnen: embargo, privacy, …

Burgerschapsvorming: situering

1/3 v. alle verkochte boeken

Burgerschapsvorming: verkiezingen