VERTAALD UIT HET FRANS – FREDDY STORM 05/2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Wat doen wij met Gods Schepping …
Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
D-DAG De landing in Normandië
Karel Willems I have a dream…….
De zin en onzin van escrow
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Vertaald uit het Spaans – Freddy Storm 09/2011
“Een reis naar Licht”.
De eerste car-ferry door Arne Pyson.
De prijs van de benzine € 1,22 per liter.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
De barst in de kruik Vertaald uit het Duits. Freddy Storm – 06/2010.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Een dag MOSSELOOGST In de haven ‘Port du Pavé’ te CHARRON
DE WATERSNOOD.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
voor de zomervakantie tot
Genezing: een gevoelig onderwerp met radicale uitersten:
2Koningen 7. wanneer: tijd van: waar: 8-ste eeuw voor Chr. Elisa Samaria, hoofdstad tienstammen-rijk.
Macbeth Door: Mike Testroote.
DEZE PRESENTATIE LOOPT AUTOMATISCH.
Middernachtzon en Poollicht Gezien vanaf de LOFOTEN.
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
De evolutie van de mens Presentatie door Frederiek Millecam, David De Bie ,Jurgen De Vos Bron : cursus natuurwetenschappen 6BI.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Bleu Mount.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
het laatste wereldrijk
Borobudur De Borobudur tempel..
DE IJSBEER.
D-day landingen in 1944 en nu
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Les 1 De wereld staat in brand
Waarom heb ik hiervoor gekozen? Ik heb op de Rotterdamse haven gevaren en ik wou er zelf ook meer over weten.
Woord van Leven November 2012.
Als God de mens had geschapen om computers te gebruiken, had hij ons zestien vingers gegeven.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Gemaakt door Mika en Gijs
De eerste sokkel bestemd voor het windturbinepark op de Thorntonbank
Vertaald uit het Engels – Freddy Storm 01/2010
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
VREDE.
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
10 raadseltjes om jouw logica te testen !!!
Woord van Leven Juni 2014.
In deze dienst zal voorgaan. In deze dienst zal Prof. dr. V.E. d’Assonville voorgaan. Na de zegen zingen we Ps. 145 : 1, 4, 5 Schriftlezing: Johannes 17.
De Volkswagenfabriek Het onberispelijk werk van de Duitsers ! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 09/2010.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden.
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Om het maar niet te vergeten… Om het maar niet te vergeten… We will not forget We will not forget
Bombardementen begin Nederland
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
De herfst is begonnen.
Gedachten en anekdoten
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
DE RINGBRUG De uitbreiding van het havengebied, de vestiging van industrieën en de bouw van nieuwe wijken als Goese Polder en Noordhoek bracht met zich.
De humor van ( ) Zijn echte naam is Samuel Clemens. Hij werd geboren in 1835 in Missouri en gestorven in 1910 na carrière als schrijver en humorist.
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Een dag MOSSELOOGST In de haven ‘Port du Pavé’ te CHARRON
Thema 10 Blok 2: Tweede Wereldoorlog
Transcript van de presentatie:

VERTAALD UIT HET FRANS – FREDDY STORM 05/2010 «Aangezien wij niet over havens zullen beschikken, zullen wij de onze meebrengen. » Lord Mountbatten De drijvende havens in NORMANDIË Gaspard presenteert De haven bestaat uit drijvende wegen en losplatforms die met het getijde stijgen en dalen. VERTAALD UIT HET FRANS – FREDDY STORM 05/2010 25/06/2008

Churchill heeft het resultaat van de raid op Dieppe niet afgewacht om oplossingen te zoeken die gelijkstonden met het veroveren van een haven van waaruit men het leger kon bevoorraden. Reeds op 30 mei 1942, 3 maanden voor Dieppe, stuurt hij een memo aan lord Louis Mountbatten over de constructie van drijvende pieren: "Ze moeten stiijgen en dalen met het getijde. U moet het probleem van de verankering oplossen. Laat mij de beste oplossing weten." De raid op Dieppe zal zijn formidabele intuïtie doen blijken: als de voor elke invasie nodige havens niet kunnen worden veroverd, moeten ze worden gebouwd. De verschillende onderdelen worden in Groot Brittannië vervaardigd, over het Kanaal gesleept en voor de Normandische kusten gemonteerd.

Delen van drijvende wegen worden over het Kanaal gesleept.

Mountbatten, met een handvol Anglo-Amerikaanse ingenieurs, une poignée d'ingénieurs, lost het probleem binnen een beperkte tijdslimiet op. Er moeten 230 enorme betonnen caissons worden gemaakt die Phoenix worden gedoopt. Die worden dan aan elkaar gemonteerd en vormen een cirkelboog van 7 km, een dijk die beschermt tegen de stromingen en de stormen.

Constructie van de Phoenix elementen in Engeland.

De Phoenix caissons, de Whales platforms en de drijvende pieren worden een per een over het Kanaal gesleept. Wanneer de sleepboren in de morgen van 6 juni in het zicht van de kust komen, horen ze op de radio de desastreuze rapporten van de de Amerikaanse soldaten op Omaha Beach. Even geloven zij dat de landing mislukt is.

Montage van de pieren voor het lossen van het oorlogsmaterieel.

Om een zone met kalm water te hebben wordt een rede aangelegd door het laten zinken van holle betonblokken en oude boten.

De Phoenix caissons worden met zand gevuld om hun levensduur te verlengen (winter 1944).

Arromanches wordt in de avond van 6 juni bevrijd en vanaf 7 juin laat men de eerste boten zinken. Vervolgens op 8 juni de eerste caissons Phoenix. Op 14 juni begint het lossen. Begin juli is de haven van Arromanches volledig operationeel. Deze artificiële haven zal zijn waarde bewijzen tijdens het groot offensief van Montgomery midden juli rond de stad Caen. Gedurende een week wordt elke dag meer dan 18.000 ton materiaal gelost.

De Phoenix caissons worden met platen toegedekt om hun levensduur te verlengen (winter 1944).

Het volledige constructiewerk van de artificiële havens rust op de schouders van enkel de Britten wier oorlogsindustrie al overbelast is. Niettemin vervaardigen de Britten in minder dan 9 maanden alle vereiste onderdelen. Er zijn enorme hoeveelheden materiaal nodig en meerdere tienduizenden mannen zijn betrokken bij dit gigantisch project.

Phoenix elementen dienen als golfbrekers Phoenix elementen dienen als golfbrekers. Bovenop staan torens met luchtafweergeschut.

Phoenix elementen dienen als golfbrekers Phoenix elementen dienen als golfbrekers. Bovenop staan torens met luchtafweergeschut.

De overblijfselen van de artificiële haven zijn in Arromanches nog te zien. Enkele tientallen caissons Phoenix zorgen nog steeds voor een kalm en beschut wateroppervlak. Dit echt meesterwerk van technologie was de sleutel tot de geallieerde zege in Europa.

Allan H. Beckett, uitvinder van de drijvende wegen, superviseert de montage in Arromanches.

Onderkomen van de dienstschepen.

Drijvende kranen.

Drijvende kaaien.

Voorbereiding van de pieruitgangen.

Op deze luchtfoto ziet men de efficiëntie van de dijken.

Noordelijke vaargeul.

Oostelijke vaargeul.

LST kaaien (oostelijke kaai).

Lossen op de hoofdkaai.

Lossen van voertuigen aan de kust van Saint Côme de Fresné.

Lossen van een tank op de LST kaai.

Repatriëring van de gewonden via hospitaalschepen.

Maar de inname van Cherbourg duurt langer dan verwacht en de geallieerden gebruiken na 8 dagen nog steeds de twee havens. Een zware storm op 19 juni vernielt de haven van Saint-Laurent-sur-Mer en ze is onherstelbaar. De haven van Arromanches is op veel plaatsen beschadigd, maar gemakkelijk te herstellen. Ze zal een maand lang alleen blijven functioneren. Er wordt elke dag meer dan 10.000 ton materiaal gelost.

Vernielingen door de storm op 19 juni 1944.

Storm op 19 juni 1944.

Scène uit het dagelijks leven op een Phoenix caisson.

Voor Mountbatten en zijn ingenieurs was het werk voltooid en daarmee ook het meest gigantische project dat de grootste technische bravoure uit de geschiedenis van de landing in Normandië had geëist. De overblijfselen zijn nog steeds te zien, vooral in Arromanches, maar bij laag tij ook in Saint-Laurent- sur-Mer.

EINDE Montage Gaspard