Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Medezeggenschap en de Benchmark
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Agenda Inkoopprofessionalisering
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
de werkgever van de toekomst
Workshop contentstrategie
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
Kennismanagement & Sociale media
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Transcript van de presentatie:

Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?

Programma •De trends 2010 •Impact van trends op de marketing mix •Strategisch omgaan met trends 2

Trendsonderzoek: opzet  5 vragen gesteld…  … aan duizenden marketeers  Resultaat: honderden antwoorden 3

Top 10 marketingtrends 2010

Ontwikkeling in trends 5

Social network marketing •Networking sites spelen een expliciete rol in het marketing- en communicatiebeleid van organisaties •De combinatie van on- en offline benutten om specifieke communities aan te spreken •Naast de organisatie zelf zijn ook ‘volgers’ of ‘enthousiastelingen’ initiators  83% van de ondervraagden zegt Social network marketing te gaan benutten in promotie en communicatie 6 3D BIM

Brand management •De inhoud is in de sociale netwerken belangrijker dan de verpakking. Consistentie en uniformiteit is essentieel •Managen van het merk is ook ‘uitkleden’ • ‘debranding’ (de service zonder merkwaarde), • ‘demarketing’ (terug naar de kale functionaliteit) • ‘disintermediation’ (tussenschakels) •Terug naar de kernwaarden 7

New Communication Platforms • heeft afgedaan, we benutten Facebook, LinkedIn of Hyves •De community wordt benut voor het bespreken van prangende vragen •Online collaboration: wiki, PBWorks, 3D BIM •Issue: waardebepaling 8

Innovation •Innovatie is vaak meer een wens (“we moeten innoveren”) dan een feit •Innoveren = kannibaliseren •Innoveren = integreren • Funda + Google: te koop staande huizen op je iPhone • Try Now: 1 smsje om samples thuis te krijgen • Interactieve televisie: gekoppelde databases  ‘augmented reality’ zit in de toolkit van de marketeer 9

Authenticity •Authentiek = het sleutelwoord •Het merk moet zinvol bijdragen •Voorbeelden • Floris van Bommel: modern sinds 1734 • Triodos: bewust met geld sinds 1968 • De Efteling: nieuwe sprookjes sinds 1952 •60% verwacht impact op product, 77% op promotie 10

Overige trends 11 In het recessiejaar 2009 naar plaats 39 geduikeld, nu weer terug in top 10. Wanneer duurzaamheid en authenticiteit samen gaan, is succes verzekerd In het recessiejaar 2009 naar plaats 39 geduikeld, nu weer terug in top 10. Wanneer duurzaamheid en authenticiteit samen gaan, is succes verzekerd

Overige trends 12 In 2004 nieuw, in 2006 en 2007 het thema nu een ‘containerbegrip’ In 2004 nieuw, in 2006 en 2007 het thema nu een ‘containerbegrip’

Overige trends 13 Samenwerken is steeds meer projectbepaald, tijdelijk en de natuurlijke wijze van zakendoen

Overige trends 14 Allerhande metrics stonden vorig jaar op de plaatsen 6,7,8 en 9 Nu alleen behavioral in de top 15. Marketers: don’t forget the basics Allerhande metrics stonden vorig jaar op de plaatsen 6,7,8 en 9 Nu alleen behavioral in de top 15. Marketers: don’t forget the basics

Programma •De trends 2010 •Impact van trends op de marketing mix •Strategisch omgaan met trends 15

Top trends en hun invloed Top trends 1.Social network marketing 2.Brand management 3.New communication platforms 4.Innovation 5.Authenticity 6.People Planet Profit / MVO 7.New business models 8.Marketing accountability 9.Internet marketing 10.CRM & database marketing 16 Waarop zouden deze trends invloed moeten hebben? - concern strategie? - marketing beleid - marketing mix en activiteiten? - organisatie van marketing? - stuur- en informatie systemen?

17 Op welk mixelement de meeste invloed?

18 De top trends hebben impact op uw marketingmix M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 1.Social network marketing (place) 2.Brand management (promotion) 3.New commun. Platforms (place/promotion) 4.Innovation (product)

Programma •De trends 2010 •Impact van trends op de marketing mix •Strategisch omgaan met trends 19

20 Hebben PPP en new business models invloed op uw concern strategie? 20 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 5, Authenticity 6. PPP / MVO 7. New business models 5, Authenticity 6. PPP / MVO 7. New business models

21 Hebben de trends impact op uw marketing beleid en organisatie? 21 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 2. Brand management 4. Innovation 9. Internet marketing 2. Brand management 4. Innovation 9. Internet marketing

22 Wie niks doet met de trends, verdient minder 22 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 6. PPP / MVO 7. New business models 6. PPP / MVO 7. New business models 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing 1. Social network marketing 3. New commun. Platforms 1. Social network marketing 3. New commun. Platforms 8. Marketing accountability 10. CRM en database marketing 8. Marketing accountability 10. CRM en database marketing 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing

Met de trends naar een marktgerichte strategie en organisatie 23 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie Marketingtrends en de strategische dialoog

1.Social network marketing, brand management, new communication platforms en innovation zijn de trends van Social network marketing staat al drie jaar op één, maar we zoeken nog steeds naar hét voorbeeld van hoe dit medium tot echte ‘business breakthroughs’ kan leiden 3.Het sleutelwoord van het trendonderzoek 2010 is authenticiteit; De uitdaging is om uw merk op de nieuwe media authentiek uitte dragen. 4.De trends hebben invloed op 3 P’s (promotie, product en plaats), maar zouden een veel strategischer impact kunnen hebben op uw organisatie: nieuwe businessmodellen, meer integratie Conclusies 24