Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
De schoolmaatschappelijk werker
Jong in Brussel: een overzicht van de belangrijkste resultaten Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Edushock leerfestival
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
De context van ‘jongeren in cijfers en letters’
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
LAGO studiedag 22 september 2011
Jong geleerd, fout gedaan?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Cultuurparticipatie bij jongeren
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Enquête.
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Studiekosten in het secundair onderwijs OBPWO Joost Bollens en Mayke Poesen-Vandeputte.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Mijn Positieve Gezondheid
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren Ogi De Clerck en Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent

Structuur Belang schoolwelbevinden Onderzoek Resultaten Algemene conclusie 2

Belang schoolwelbevinden School als leefomgeving Kwaliteitscriterium onderwijs Schoolprestaties Sociale ontwikkeling Algemeen welbevinden Disciplinaire problemen en probleemgedrag

Onderzoek Data Jop-monitor 2: Vlaanderen Grootstedelijke context? Jop-monitor Brussel Internationale, multiculturele en meertalige omgeving Meer sociale achterstelling

Onderzoek Onderzoeksvragen Brussel Vergelijking Brussel en Vlaanderen OV1: Hoe goed voelen Brusselse scholieren zich op school? OV2: Welke factoren beïnvloeden hun schoolwelbevinden? Vergelijking Brussel en Vlaanderen OV3: Hebben Brusselse scholieren een negatiever schoolwelbevinden dan Vlaamse scholieren? OV4: Zijn dezelfde factoren van invloed op het schoolwelbevinden van Brusselse en Vlaamse scholieren?

Onderzoek Variabelen Schoolwelbevinden Schoolbeleving = de tevredenheid van leerlingen over de school en de lesinhoud Relatie met de leerkrachten = de mate waarin leerlingen de relatie met hun leerkrachten waarderen

Onderzoek Verklarende factoren Gezinsgerelateerde factoren werksituatie ouders, opleidingsniveau ouders, responsiviteit vader, responsiviteit moeder, opvolging ouders, financiële ruimte, subjectieve koopkracht Schoolgerelateerde factoren ooit gebist, onderwijsvorm, B-attest Persoonsgerelateerde factoren zelfbeeld, toekomstperspectief, onveiligheidsgevoelens, buurtbeleving, antisociaal gedrag op school Socio-demografische factoren geslacht, leeftijd, etnische afkomst

Resultaten OV1 SCHOOLBELEVING Items (Helemaal) niet akkoord Tussenbeide akkoord 1. Ik ben tevreden over mijn opleiding 6.6% 17.5% 75.9% 2. Over het algemeen heb ik plezier in mijn studie 14.8% 30.9% 54.3% 3. Ik vind de meeste lessen te saai 30.3% 40.5% 29.3% 4. Ik voel me ongelukkig op deze school 68.5% 19.9% 11.7% 5. Ik zou graag van school veranderen 57.9% 23.3% 18.8%

RELATIE MET DE LEERKRACHTEN Resultaten OV1 RELATIE MET DE LEERKRACHTEN Items (Helemaal) niet akkoord Tussenbeide akkoord 1. Ik ben tevreden over de contacten met de leerkrachten 11.5% 32.1% 56.5% 2. Mijn leerkrachten nemen me niet serieus 57.2% 26.8% 16.0% 3. De meeste leerkrachten zijn bereid om met mij te praten als mij iets niet bevalt 19.5% 31.9% 48.7% 4. Ik kan openlijk mijn mening geven, ook als die verschilt van die van de leerkrachten 16.8% 30.9% 52.3%

Resultaten OV1 Conclusie Brusselse scholieren voelen zich goed op school Ze zijn tevreden over hun opleiding/school en voelen zich gelukkig op school Ze zijn tevreden over de relatie met hun leerkrachten

Resultaten OV2 11

Resultaten OV2 12

Resultaten OV2 Conclusie Beide dimensies worden in grote mate door dezelfde factoren beïnvloed (persoons- en gezinsgerelateerde factoren) Antisociaal gedrag op school heeft het grootste effect Beperkte invloed van de schoolgerelateerde factoren Jongens en allochtone leerlingen hebben een lager schoolwelbevinden

Resultaten OV3

Resultaten OV3

Resultaten OV3 Conclusie Brusselse leerlingen hebben een minder positieve schoolbeleving dan Vlaamse leerlingen Brusselse leerlingen zijn minder tevreden over de relatie met hun leerkrachten dan Vlaamse leerlingen

Resultaten OV4 17

Resultaten OV4 18

Resultaten OV4 Conclusie Vrijwel dezelfde factoren zijn van invloed op het schoolwelbevinden van Brusselse en Vlaamse scholieren Verschillen: Financiële ruimte heeft enkel invloed op het schoolwelbevinden van Brusselse leerlingen Het effect van geslacht is sterker in Brussel Het effect van leeftijd is sterker in Vlaanderen

Algemene conclusie Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren is vrij positief, maar minder positief dan bij scholieren in Vlaanderen In Brussel is extra aandacht nodig voor jongens, allochtonen, leerlingen met minder financiële ruimte thuis en leerlingen die antisociaal gedrag stellen op school De schoolse context vraagt verdere uitdieping 20

Tot slot Vragen of opmerkingen?