Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Wim van de Grift Drachten november 2013
Vrijzinnig Humanisme.
Christendom in Nederland
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Bas van den Hoogen Wisselwerk maatschappelijke stages.
Brainstorm nieuwe activiteiten Parochieavond 16 maart 2009 Salvator-Maria parochie.
Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Buurtteam Jeugd en Gezin
Overwegingen Verzoek ouders: initiatief houden Demografische ontwikkelingen: kansen Schaalgrootte: onderwijsniveau Bijdrage: woon- en leefklimaat.
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Door Lysa D’hoop en Charlotte Bara
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Hoofdstuk 6 Democratisering
Samenstelling Beroepingscommissie
Welkom bij AKZ+! Theologie voor iedereen. Leren van Gods wereldwijde kerk Gouda va Bonhoeffer Zwolle 06-02, Gouda va Verzoening en wet in.
AKZ+ wintercolleges! Bijbel en politiek: vanaf 17 januari Training pastoraat: 10 avonden maart - juni Bonhoeffer: vanaf 28 februari
Voorstelling 6de leerjaar
(Rooms) katholieke Kerk
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
“In zelfsturende teams samenwerken met vrijwilligers”
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Verlang jij naar het eeuwige leven? Openbaring 22:6-21 verlangen geen optie maar opdracht.
Over A. van de Beek: 4x dinsdagavond A’doorn J.M. Burger, H. Vreekamp, A. Huijgen, W. Dekker Over Karl Barth: 6x woensdagavond Zwolle C. van der Kooi,
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
UITNODIGING DONDERDAG 24 MAART om 20:00 uur in het “Morgenlicht” Nodigt de evangelisatiecommissie iedereen uit om met elkaar te praten over het onderwerp:
Basisschool Bernardus en basisschool Willibrordus vormen samen één onderwijsgemeenschap De belangrijkste drie doelen van de samenwerking zijn:
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
N.T. Wright | Over zijn theologie van het Nieuwe Testament | Kampen vanaf Nu ook op afstand meekijken! Hermeneutiek | Lezingen uit Hamilton | Dordrecht.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Meer innovatieve professionals
Onderzoeksvragen? 8 april april 2014.
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Stellingwerfcollege voorlichting decanaat.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Onderzoeksvragen?.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
N.T. Wright | Over zijn theologie van het Nieuwe Testament | Zwolle vanaf Hermeneutiek | Lezingen uit Hamilton | Dordrecht vanaf 8-10 | Assen vanaf.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Theologie voor iedereen
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
6.1 Nieuw-Zeeland in beeld
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Bijenhouden biedt jongeren toekomst
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Van kerk naar samenleving en weer terug Pepijn van Houwelingen (SCP) Pepijn van Houwelingen VKB symposium 2018 dinsdag 19 februari 2019.
1.
De basisschool in de samenleving van NU!
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
INTRODUCTIE academiejaar
“wat gaat goed, wat kan beter”
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen. Erik Renkema Protestantse Theologische Universiteit/Hogeschool Windesheim

Het onderzoek - algemeen Start: 1 maart 2012 In opdracht van: 1. Protestantse Theologische Universiteit/Onderzoekscentrum Jeugd, Kerk en Cultuur 2. Christelijke Hogeschool Windesheim

Een samenwerkingsschool? Noteer tenminste drie trefwoorden bij de term ‘samenwerkingsschool’.

Ik heb vroeger op een openbare lagere school gezeten.

Ik ben zeer bekend met het Nederlandse duale onderwijssysteem.

Ik vind de rechten van het bijzonder onderwijs een belangrijk goed in onze Nederlandse samenleving.

De uitgangspunten van openbaar onderwijs vind ik zeer waardevol!

Ik vind dat het duaal onderwijssysteem beëindigd moet worden.

Ik ken een samenwerkingsschool.

Een samenwerkingsschool: kracht en weerstand 3.32-7.17

Ik vind de term ‘samenwerkingsschool’ heel goed.

Samenwerkingsscholen zijn de toekomst.

Een samenwerkingsschool Nederland: duaal onderwijssysteem sinds 1917 - een school is openbaar of bijzonder. Een samenwerkingsschool – ontstaan vanuit een fusie tussen een openbare school en een school voor bijzonder onderwijs. Een samenwerkingsschool – - niet gesticht - openbaar en bijzonder onderwijs dienen beide herkenbaar te zijn in de school - veelal in krimpgebieden