De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
B USINESS + 3 e + 4 e leerjaar. B USINESS + KLAS :
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Logical Framework Approach
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Bétapartnersconferentie
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Maatschappelijke Stages
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Welkom.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Plan van Aanpak 3 September 2014
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Laat teams excelleren Ellen Reehorst co-creator eduScrum
Project Proceshuis Road show
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Privacy Sociaal Domein. Voorstel  Vaststellen kadernotitie gegevensdeling & Privacy.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Crowdfunding.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
MOOC Massive Open Online Course > 1900 opleidingen
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Mijn visie op onderwijs
Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie Provincie Antwerpen
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen

Onderwijs en ondernemerschap Drie benaderingen -Focus op aspecten van ondernemerschap (modules/evenementen) -Focus op ondernemerschap geïntegreerd in curriculum (bedrijfje/aanvullende activiteiten) -Focus op ondernemerschap als houding (ondernemendheid) ( integrale pedagogische /didactische visie)

Entreprenasium (Hondsrug College) • Visie en zijn • Invloed leerling op eigen leerproces • Borging in structuur en organisatie Frictie: van idee naar beleid…

International Business College (Willem van Oranje College) • Visie en zijn • Integraliteit Frictie: droom en daad en praktische bezwaren

NO2 Oost-Achterhoek (Gerrit Komrij College) • Modulaire aanpak • Praktische urgentie Frictie: flexibiliteit versus duurzaamheid

Enkele generieke waarnemingen (van critical friends) • Ondernemerschap en ondernemendheid • (Geïsoleerd) Project en integrale visie • Van uitrol naar uitruil (netwerken) • Zelfreflectie en critical friends • Toegevoegde waarde en civiel effect