Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Concept-context ook voor vmbo-t
Paul Bogaert INTERNE KEUKEN Gebruik de pijltjestoetsen. Of PageDown / PageUp.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Achmea Studio 03 is een onderdeel van Achmea Facilitair Bedrijf
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam Ongewenst gedrag van vmbo-leerlingen in relatie tot hun behoefte aan competentie, autonomie en sociale relaties Marie-Jose Koerhuis Ron Oostdam Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam Velon, Zwolle, 11 maart 2014

Vmbo en ongewenst gedrag Ongewenst gedrag in vo probleem van alle tijden Vmbo meer mee geassocieerd door kenmerken doelgroep: Lager SES Niet-westerse culturele achtergrond Thuisproblematiek Intelligentie niveau Verschillende vormen van ongewenst gedrag

Wat is ongewenst gedrag? Ongewenst gedrag in de klas Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag Teruggetrokken gedrag

Ongewenst gedrag en motivatie Motivatie gerelateerd aan Minder schooluitval Minder spijbelen Meer taakgericht gedrag Nog weinig bekend over relatie met andere typen ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag en de 3 psychologische basisbehoeften Motivatie te verbeteren door in te spelen op behoefte aan autonomie, competentie en sociale relaties (Deci & Ryan, 2000) Autonomie: keuzes, eigen gekozen doelen Competentie: succesvol en effectief handelen Sociale relaties: geborgen voelen, gerespecteerd

Dit onderzoek Hypothese: hoe meer de leerling ervaart dat de docent aan de drie psychologische basisbehoeften tegemoet komt, hoe minder ongewenst gedrag. Leerling: ‘ik heb iets te kiezen, ik kan iets en ik hoor erbij’. Dan is de kans groot dat hij deel wil nemen aan een leeractiviteit en minder ongewenst gedrag vertoont.

Steekproef Theoretische leerweg School 1 (n=111) School 2 (N=79)   School 1 (n=111) School 2 (N=79) Totaal (190) Leerjaar 2 Jongens 30 16 46 Meisjes 13 9 22 Leerjaar 3 35 27 62 20 50

Instrumenten: SOGOS Koerhuis, 2007; Koerhuis & Hijzen, 2009 # items voorbeeld Cronbach’s alpha Ong. gedr. t.a.v. school en schoolwerk 15 Anderen afleiden .89 Onvriendelijk gedrag 11 Docent belachelijk maken .81 Delinquent gedrag 9 Ongevraagd spullen van iemand meenemen .84 Teruggetrokken gedrag Jezelf afzonderen van anderen .76

Instrumenten: TASCQ Belmont, Skinner, Wellborn, & Connel, 1992; Sierens, Vansteenkiste, Goossens, Soenens, & Dochy, 2009; # items voorbeeld Cronbach’s alpha Autonomie 8 Mijn docenten luisteren naar mijn ideeën .76 Competentie Mijn docenten vertellen niet wat zij van mij verwachten op school .74 Sociale relaties Mijn docenten zijn echt met mij begaan .81

Ongewenst gedrag (1) Gedrag 1,2,3 significant

Ongewenst gedrag (2) Gedrag 1 significant

Behoefte vervulling Soc verbondenheid jaar 2 en 3 significant

Samenhang

Resultaten: Correlaties   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag Teruggetrokken gedrag Autonomie All -.48** Jongens -.51** Meisjes -.43** Leerjaar 2 -.31** Leerjaar 3 -.53** Competentie -.36** -.40** -.38* -.33* -.39** Sociale relaties -.45** -.47** -.25*

Resultaten: Correlaties   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag Teruggetrokken gedrag Autonomie All -.48** -.31** Jongens -.51** -.36** Meisjes -.43** -.18 Leerjaar 2 -.23* Leerjaar 3 -.53** -.37** Competentie -.28** -.40** -.38* -.22 -.33* -.27* -.39** -.29* Sociale relaties -.45** -.32** -.47** -.23 -.25* -.11 -.41**

Resultaten: Correlaties   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag Teruggetrokken gedrag Autonomie All -.48** -.31** -.40** Jongens -.51** -.36** -.45** Meisjes -.43** -.18 -.32* Leerjaar 2 -.23* -.23 Leerjaar 3 -.53** -.37** -.49** Competentie -.28** -.32** -.38* -.22 -.29* -.33* -.27* -.39** -.38** Sociale relaties -.47** -.35* -.25* -.11 -.31* -.41**

Resultaten: Correlaties   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag Teruggetrokken gedrag Autonomie All -.48** -.31** -.40** -.03 Jongens -.51** -.36** -.45** .06 Meisjes -.43** -.18 -.32* -.12 Leerjaar 2 -.23* -.23 .04 Leerjaar 3 -.53** -.37** -.49** -.07 Competentie -.28** -.32** .03 -.38* -.22 -.29* -.19 -.33* -.27* .10 -.39** -.38** -.20* Sociale relaties -.01 .02 -.47** -.35* -.06 -.25* -.11 -.31* .11 -.41**

Samenvatting correlaties Ongewenst gedrag t.a.v. school en onvriendelijk gedrag: samenhang met alle behoeften, alle groepen (beh. Autonomie jaar 2) Delinquent gedrag: samenhang met alle behoeften, geen sign. relatie voor meisjes, lagere correlaties Teruggetrokkengedrag: geen sign. samenhang

Resultaten: Regressie Jongens   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag R square change Unstandardised Beta Autonomie .26 -.33 .13 -.12 .23 -.32 Sociale relaties .04 -.22 .03 -.24 Competentie -.14 Total R square .28 .15 .25

Resultaten: Regressie J/M   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag R square change Unstandardised Beta Autonomie .26 -.33 .13 -.12 .23 -.32 Sociale relaties .04/.21 -.22/-.41 .03/.11 -.24/-.21 Competentie .04 -.14 Total R square .28/.21 .15 .25/.11

Resultaten: Regressie lrjr 2   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag R square change Unstandardised Beta geslacht .09 -.22 .08 .40 Autonomie Sociale relaties .12 -.30 Competentie  .13 -.26   .09 -.15  Total R square .15 .18

Resultaten: Regressie lrjr 2/3   Ongewenst gedrag t.a.v. school en schoolwerk Delinquent gedrag Onvriendelijk gedrag R square change Unstandardised Beta geslacht .04 -.15 .09/.05 -.22/-.10 .08/.09 -.40/-.28 Autonomie .26 -.32 -.26 Sociale relaties .05 .15 .12/.20 -.30/-.26 Competentie  .13 -.26   .09 -.15  Total R square .12/.33 . 15/.20 .18/.33

Conclusie

Sociale verbon-denheid Autono-mie Alleen jongens Alleen jaar 3 Compe-tentie Alleen jaar 2 Sociale verbon-denheid Meisjes meer dan jongens Jaar 3 meer dan jaar 2

Sociale verbon-denheid Autono-mie Alleen jongens Alleen jaar 3 Compe-tentie Alleen jaar 2 Sociale verbon-denheid Meisjes meer dan jongens Jaar 3 meer dan jaar 2

Sociale verbon-denheid Autono-mie Compe-tentie Alleen jaar 2 Sociale verbon-denheid Alleen jaar 3

School en Docenten Belangrijk om overgang tussen jaar 2 en 3 te monitoren Van belang om rekening te houden met behoefte van leerlingen aan autonomie (met name jongens) en sociale relaties (met name meisjes) Bijvoorbeeld door: Keuzes geven Aansluiten bij persoonlijke doelen Persoonlijke aandacht Persoonlijke instructie

Discussie Is voor jongens de vervulling van de behoefte aan autonomie belangrijker dan voor meisjes? Waarom is vervulling van de behoefte aan autonomie en sociale relaties van meer belang? Is tegemoet komen aan de behoefte aan competentie van weinig belang?

Beperkingen Kleine steekproef Niet situatie-specifiek gemeten Geen inzicht in oorzaak-gevolg

Vervolgonderzoek Grotere steekproef Ook leerlingen van andere schooltypen Ook andere uitkomstvariabelen: schoolwelbevinden, taakgerichtheid, schoolprestaties