verantwoord beslissen….. je zal maar bestuurder zijn!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risicomanagement en Sociale Technologie
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Sociale inclusie.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Van grote, kleine en miniverhalen
Samenwerken in burgerschap
Integriteit in de praktijk
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
MVO en analyse van dilemma’s
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
De kern van het arrangeren
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Het parelspel fu rni ture jeroen j van beele 19 maart 2004.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Congres Appreciative Inquiry
Wmo-scan voor dorpshuizen!
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Transitie langdurige zorg
Actief burgerschap in en door sport
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Toekomst?! Anne Leemhuis / RvB Magentazorg 13 oktober 2015.
Project oriëntatie op het beroep
H2 Achtergrond.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Quality of CareResearch Programme > Prof. Guy Widdershoven Meer veerkracht, minder zorg? Department of Medical Humanities.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
12.2 Totstandkoming van een wet
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Zonder context geen bewijs
Groei dossiers/ lokale opleg
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
JEUGDzorg - voor wie?.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

verantwoord beslissen….. je zal maar bestuurder zijn!

what’s new?

verhaal Jan Rotmans (“we zijn officieel in staat van transitie”)

25 jaar Doorontwikkelingsfase Voorontwikkelingsfase 25 jaar Transitie naar duurzame samenleving Nieuw Paradigma Nieuwe Instituties Nieuwe Sturing Kantelperiode Oud Paradigma Oude Instituties Oude Sturing Tijd Opbouw van duurzame samenleving We zitten hier

paradigma wisseling exploitiemodelversusco- operatiemodel economisch rend.versus maatschappelijk rend. lineair procesversuscyclisch proces waarde ontlenenversuswaarde creëren zelfredzaamversussamen redzaam

verandering van top-downnaarbottum-up generiek naar maatwerk centraalnaarlokaal algemeennaarsituationeel

bestuurders in de ouderenzorg

overheid bestuur zorginstelli ng zo was het…

…inmiddels….  dubbele vergrijzing  toename zorgvraag  bezuinigingen  patiënt wordt cliënt  gereguleerde martkwerking

overheid bestuurder ouderenzorg familie ouderen zorg professiona ls financiers cliënten- raad

overheid bestuurder ouderenzorg familie ouderen zorg professiona ls financiers cliënten- raad nu..

zorgmodel overheid – ouderen (Andersen & Newman 1973)  Scandinavisch model  Mediterraan model  Continentaal model (Nederland)

zorgmodel overheid – ouderen (Andersen & Newman 1973)  Mediterraan model •meer eigen regie, langer thuis wonen •ondersteuning door familie •overheid alleen als het niet anders kan

overheid bestuurder ouderenzorg familie ouderen zorg professionals financiers cliënten- raad Verantwoorde zorg?

overheid bestuur ouderenzorg familie ouderen zorg professionals financiers cliënten- raad morele ambiguïteit

filmbeeld (“een cultuur van mondige en autonome burgers die meebepalen wat goed en niet goed is”)

“….die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde!”

“Bestaande bestuursmodellen volstaan niet meer…...” (Pollitt & Bouckaert 2004) “…….omdat op voorhand niet meer vastligt wat een goed besluit of een goede ontwikkeling is.” (van de Poel & Royakkers 2007)

morele ambiguïteit leidt dagelijks tot dilemma’s “Laten we cliënten in ons verzorgingshuis wel of niet betalen voor extra diensten zoals een glas wijn of een extra douchebeurt?” (Bestuurder Jansen)

morele ambiguïteit (een dilemma uit de praktijk) Niet betalenWel betalen Geen extra inkomstenAantasting gelijkheid GelijkwaardigheidEigen levensstijl LoyaliteitKeuzevrijheid

morele ambiguïteit (Noordegraaf & Abma 2003) Je kan niet managen op basis van meten:  context in transitie  grote pluraliteit in belanghebbenden  grote multivocaliteit t.a.v. ‘het goede’

hoe komt een besluit tot stand?

de praktijk Bestuurders handelen op basis van hun eigen morele waarden.

Bestuurder A: autonomie Bestuurder B: hulpgeven aan kwetsbaren

maar is dat voldoende?

een casus Uitbreiding van de intramurale zorg met ondersteuning aan thuiswonende ouderen.

bestrijding eenzaamheid voorkomen crisis zorgzaamheid kosten efficiency zorgplicht zelfredzaamheid rechtvaardige besteding gelden

overheid bestuurder ouderenzorg familie ouderen zorg professionals financiers cliënten- raad web van verplichtingen en verwachtingen

overheid bestuurder ouderenzorg familie ouderen zorg professionals financiers clienten- raad spanningen

Waarbij: Zakelijke waarden het doorgaans winnen van zorginhoudelijke waarden, met als gevolg…………

…behoeften aan zorg blijven onbeantwoord!

bevindingen 1)Zakelijke waarden en opgelegde verplichtingen domineren zorgwaarden,

systeemwaarden domineren menswaarden doelmatigheidaandacht / tijd efficiencyvertrouwen controle, beheersingruimte regelzuchtkeuzevrijheid kosten / batenkwaliteit

bevindingen 1)Zakelijke waarden en opgelegde verplichtingen domineren zorgwaarden, 2)verhoudingen tussen overheid en zorgbestuurders en tussen bestuurders en ouderen/mantelzorgers zijn nog traditioneel,

overheid – ouderen (Andersen & Newman 1973)  Scandinavisch model  Mediterraan model  Continentaal model (Nederland) Opgelegd !

veranderingen in verantwoordelijkheden vereist andere cultuur

bevindingen 1)Zakelijke waarden en opgelegde verplichtingen domineren zorgwaarden, 2)verhoudingen tussen overheid en zorgbestuurders en tussen bestuurders en ouderen/mantelzorgers zijn nog traditioneel, 3)bestuurders handelen op basis van het eigen morele kompas.

….die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde! Handelen vanuit het eigen morele kompas is niet voldoende om de cultuuromslag te maken!

tekortkomingen  geen stem aan hen die het aangaat  ineffectieve reductie van de complexiteit  geen plek voor waardenpluralisme  geen cultuuromslag door opgelegde verplichtingen

….maar hoe doe je dat, iedereen in zijn waarde laten?

verantwoorde zorg Tronto (1993), Verkerk (1994), Walker (1998)  verantwoorde zorg ontstaat in de praktijk en in de relatie tussen mensen, waarbij  verantwoordelijkheden aangegaan worden op basis van onderhandeling over morele waarden

verantwoorde zorg Tronto (1993), Verkerk (1994), Walker (1998)  verantwoorde zorg ontstaat in de praktijk en in de relatie tussen mensen, waarbij  verantwoordelijkheden aangegaan worden op basis van onderhandeling over morele waarden  wat verantwoord is bepalen belanghebbenden

evolutie beleidsevaluatie (Guba & Lincoln 1989) Nadruk op:  meten  beschrijven  beoordelen  onderhandelen over waarden

bestrijding eenzaamheid voorkomen crisis zorgzaamheid kosten efficiency zorgplicht zelfredzaamheid rechtvaardige besteding gelden

verantwoorde zorg Tronto (1993), Verkerk (1994), Walker (1998)  verantwoorde zorg ontstaat in de praktijk en in de relatie tussen mensen, het leggen van verbindingen. waarbij  verantwoordelijkheden aangegaan worden op basis van onderhandeling over morele waarden, op een gedeelde morele basis.

hoe kom je tot een gedeelde morele basis?  wederzijds begrip belanghebbenden  dialoog als voertuig voor praktijkverbetering  situationele gezamenlijke verantwoordelijk

verbinders nodig tussen: systeem en mens managementenwerkvloer intern en extern

verantwoordelijkheden relationeel construeren “gestructureerd delibereren ondersteunt verdieping, verbreding en het versmelten van morele zienswijzen” (Widdershoven & Abma 2011)

een voorbeeld “moeten we het Grand Café van ons verzorgingshuis sluiten of niet?” (bestuurder Jansen)

verantwoord besluit construeren  gestrucureerd  homogeen of heterogeen  rol van de facilitator Doel:  nieuwe inzichten en kennis  wederzijds begrip  versmelting van waarden

de stappen 1.beschrijven casus 2.formuleren dilemma 3.verhelderingsvragen 4.analyse waarden 5.individuele afwegingen 6.vergelijking van de verschillen 7.afrondende conclusie

Niet sluitenWel sluiten sociale ontmoetingonrechtvaardige besteding gelden prestigekroeggedrag bevorderend ontlasting zorgprofessionals werkdrukverhogend ……. waarden toekenningen

de uitkomst  zorgzaamheid voor wie?  gevaar van denken te weten wat speelt,  beperkt perspectief van vertegenwoordigende partijen,  waardetoekenning door betrokkenen uit de praktijk,

dus…..  zorgzaamheid voor wie?  wie zijn de belanghebbenden?  gevaar van denken te weten wat speelt  welke issues, concerns en claims spelen er?  beperkt inzicht van de cliëntenraad  houd rekening met beperkte blik van vertegenwoorders  waardetoekenning door betrokkenen uit de praktijk  neem waarden van ervaringsdeskundigen mee in de overweging.

proces aanpak (Guba & Lincoln 1989, Widdershoven & Abma 2007) stap 1: sociale condities creëren stap 2: verzamelen issues; wat en wie doen er doet? stap 3: homogene dialogen; inbreng van waarden stap 4: heterogene dialogen; onderhandelen over waarden stap 5: opvolging uitkomsten stap 6: verantwoording op basis van de afwegingen

moreel constructivistisch leiderschap  zorg beschouwen als deliberatief democratisch proces,  en het zijn van een morele drager van de verandering.

moreel constructivistisch leiderschap  zorg beschouwen als deliberatief democratisch proces,  met wie spreek je wanneer waarover?  en het zijn van een morele drager van de verandering.  in- en extern!

conclusie Of een besluit verantwoord is, wordt mede bepaald door alle belanghebbenden. Een besluit kan derhalve alleen verantwoord voorbereid worden in dialoog met deze belanghebbenden.

conclusie Of een besluit verantwoord is, wordt mede bepaald door alle belanghebbenden. Een besluit kan derhalve alleen verantwoord voorbereid worden in dialoog met deze belanghebbenden.

g