Edushock leerfestival

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
Het secundair onderwijs
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Plan van Aanpak Onderzoek naar een duurzame school. Door Arjan de Groot Bas van der Vliet.
Welkom op BK City Wytze Patijn Decaan Faculteit Bouwkunde.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Presenteren voor starters
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Passie - Verrijzenis Arcabas
Het kraken van de Enigma
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Transcript van de presentatie:

Edushock leerfestival 11 12 13 Welkom! Edushock leerfestival 11 12 13

ICT en motivatie als motor voor een ‘blend op maat’ Blended learning op maat van de docent ICT en motivatie als motor voor een ‘blend op maat’ Edushock leerfestival 11-12-13

Structuur Arteveldehogeschool Centrale diensten Opleidingen Dienst aankoop Bedrijfsmanagement Dienst ICT Lager onderwijs Dienst O&I Sociaal werk … … Structuur van de hogeschool meegeven om aan te geven dat de diensten voor alle opleidingen werken, en om die samenwerking te stroomlijnen, schrijven wij als dienst een interne call uit, waarop opleidingen kunnen intekenen. Na goedkeuring leidt dit tot een project. Edushock leerfestival 11-12-13

Ontwikkelproject blended learning Opleidingen Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Bachelor pedagogie van het jonge kind Vraag naar ondersteuning bij het uitwerken van een blended learning traject voor (werk)studenten Edushock leerfestival 11-12-13

Structuur: cyclisch proces Ontwikkelproject Oriënteringsfase Ontwikkelfase Onderzoeksfase Conclusie- en discussiefase Edushock leerfestival 11-12-13

Structuur: cyclisch proces Ontwikkelproject Oriënteringsfase Ontwikkelfase Onderzoeksfase Conclusie- en discussiefase Edushock leerfestival 11-12-13

Oriënteringsfase Veel vraag naar blended learning, maar soms weinig concreet voor de docenten Veel verschillende vragen, de verwachtingen t.a.v. blended learning scherpstellen Veel verschillende houdingen en overtuigingen Geen magische blend om de ideale werkvormen en toetsvormen te maken, prioriteit is goed onderwijs Een blend op maat die zinvol en bruikbaar is en haalbaar voor de docenten Edushock leerfestival 11-12-13

Definiëren van de doelstelling Hoe kunnen we zinvol, op maat van de opleiding en op maat van de docent, inzetten op blended learning? Edushock leerfestival 11-12-13

Structuur: cyclisch proces Ontwikkelproject Oriënteringsfase Ontwikkelfase Onderzoeksfase Conclusie- en discussiefase Edushock leerfestival 11-12-13

Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13

Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13

Motivatie 4 redenen om blended learning in te zetten WILLEN MOETEN Intrinsieke motivatie Interne druk WILLEN MOETEN Persoonlijk belang Externe druk Edushock leerfestival 11-12-13

Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13

ICT- zelfredzaamheid Edushock leerfestival 11-12-13

Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13

Coping 1. Confronterende stijl 2. Sociale stijl 3. Verplaatsende stijl 4. Vermijdende stijl 5. Depressieve stijl Edushock leerfestival 11-12-13

Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13

Interesse 1. Efficiëntie 2. Effectiviteit 3. Didactiek 4. Toekomst Edushock leerfestival 11-12-13

Eerste vaststellingen Beperkt onderzoek 40 respondenten “Wat is blended learning?” 15/40: “ik maak geen gebruik van blended learning” 40/40: geeft wel aan gebruik te maken van ICT-tools voor oefeningen, zelfstudie,… Edushock leerfestival 11-12-13

Motivatie Het is een persoonlijke belangrijke keuze Er is weinig druk van collega’s, schoolbestuur,.. om blended learning te gebruiken Ze voelen zich ook niet schuldig wanneer ze het niet gebruiken Met blended learning willen ze ook de indruk niet wekken dat ze een goede docent zijn Edushock leerfestival 11-12-13

Motivatie WILLEN MOETEN Intrinsieke motivatie Interne druk Persoonlijk belang Externe druk Edushock leerfestival 11-12-13

ICT-vaardigheden Grote spreiding in kennis 36/40 vindt ICT-vaardigheden noodzakelijk voor blended learning 1/40 vindt ICT enkel iets voor de jonge generatie Docenten schatten ICT-vaardigheden van studenten niet hoger in dan eigen ICT-vaardigheden Edushock leerfestival 11-12-13

COPING Initiatief om zelf concrete oplossingen te zoeken ligt laag Ze zoeken wel hulp bij collega’s, maar niet bij de ondersteunende diensten Heel wat docenten met een vermijdende (“ik zou niet weten waar te zoeken”) of zelfs depressieve stijl (“ik kan het toch niet”) Edushock leerfestival 11-12-13

Interesse (1) Edushock leerfestival 11-12-13

Interesse (2) Edushock leerfestival 11-12-13

Interesse (3) Edushock leerfestival 11-12-13

Interesse (4) Edushock leerfestival 11-12-13

Vervolg Profielen onderzoeken Interne consistentie verhogen Instellingsbreed vragenlijst afnemen ICT op maat van de profielen definiëren Edushock leerfestival 11-12-13

Andere invalshoeken: vanuit focusgesprekken (met studenten) Niet: blended learning in de gewone lespraktijk, liefst niet te veel zelfstudie en voorbereiding voor de lessen Wel: digitale ondersteuning voor zelftoetsing, ruimte waar ze zelf op eigen tempo kunnen oefenen, beschikbaar stellen van digitaal materiaal, goed werkende leeromgeving (snel en efficiënt als middel) (De Troyer & Spittaels, 2013) Edushock leerfestival 11-12-13

Faith in electronic pedagogy has returned again and again “Radio will supplant the teacher… Education will become a matter of pressing the button…” (Edison quoted in Larry Cuban, Teachers and Machines: The Classroom Use of Technology since 1920) Edushock leerfestival 11-12-13

Blends of new and old Is het blended learning die de werkvormen en de toetsvormen verandert? Of zijn het de werk- en toetsvormen die blended learning gaan hervormen? http://www.youtube.com/watch?v=8wrFfsxonTE Edushock leerfestival 11-12-13