Edushock leerfestival 11 12 13 Welkom! Edushock leerfestival 11 12 13
ICT en motivatie als motor voor een ‘blend op maat’ Blended learning op maat van de docent ICT en motivatie als motor voor een ‘blend op maat’ Edushock leerfestival 11-12-13
Structuur Arteveldehogeschool Centrale diensten Opleidingen Dienst aankoop Bedrijfsmanagement Dienst ICT Lager onderwijs Dienst O&I Sociaal werk … … Structuur van de hogeschool meegeven om aan te geven dat de diensten voor alle opleidingen werken, en om die samenwerking te stroomlijnen, schrijven wij als dienst een interne call uit, waarop opleidingen kunnen intekenen. Na goedkeuring leidt dit tot een project. Edushock leerfestival 11-12-13
Ontwikkelproject blended learning Opleidingen Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Bachelor pedagogie van het jonge kind Vraag naar ondersteuning bij het uitwerken van een blended learning traject voor (werk)studenten Edushock leerfestival 11-12-13
Structuur: cyclisch proces Ontwikkelproject Oriënteringsfase Ontwikkelfase Onderzoeksfase Conclusie- en discussiefase Edushock leerfestival 11-12-13
Structuur: cyclisch proces Ontwikkelproject Oriënteringsfase Ontwikkelfase Onderzoeksfase Conclusie- en discussiefase Edushock leerfestival 11-12-13
Oriënteringsfase Veel vraag naar blended learning, maar soms weinig concreet voor de docenten Veel verschillende vragen, de verwachtingen t.a.v. blended learning scherpstellen Veel verschillende houdingen en overtuigingen Geen magische blend om de ideale werkvormen en toetsvormen te maken, prioriteit is goed onderwijs Een blend op maat die zinvol en bruikbaar is en haalbaar voor de docenten Edushock leerfestival 11-12-13
Definiëren van de doelstelling Hoe kunnen we zinvol, op maat van de opleiding en op maat van de docent, inzetten op blended learning? Edushock leerfestival 11-12-13
Structuur: cyclisch proces Ontwikkelproject Oriënteringsfase Ontwikkelfase Onderzoeksfase Conclusie- en discussiefase Edushock leerfestival 11-12-13
Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13
Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13
Motivatie 4 redenen om blended learning in te zetten WILLEN MOETEN Intrinsieke motivatie Interne druk WILLEN MOETEN Persoonlijk belang Externe druk Edushock leerfestival 11-12-13
Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13
ICT- zelfredzaamheid Edushock leerfestival 11-12-13
Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13
Coping 1. Confronterende stijl 2. Sociale stijl 3. Verplaatsende stijl 4. Vermijdende stijl 5. Depressieve stijl Edushock leerfestival 11-12-13
Verantwoording keuzes Motivatie ICT-zelfredzaamheid Coping Interesse Edushock leerfestival 11-12-13
Interesse 1. Efficiëntie 2. Effectiviteit 3. Didactiek 4. Toekomst Edushock leerfestival 11-12-13
Eerste vaststellingen Beperkt onderzoek 40 respondenten “Wat is blended learning?” 15/40: “ik maak geen gebruik van blended learning” 40/40: geeft wel aan gebruik te maken van ICT-tools voor oefeningen, zelfstudie,… Edushock leerfestival 11-12-13
Motivatie Het is een persoonlijke belangrijke keuze Er is weinig druk van collega’s, schoolbestuur,.. om blended learning te gebruiken Ze voelen zich ook niet schuldig wanneer ze het niet gebruiken Met blended learning willen ze ook de indruk niet wekken dat ze een goede docent zijn Edushock leerfestival 11-12-13
Motivatie WILLEN MOETEN Intrinsieke motivatie Interne druk Persoonlijk belang Externe druk Edushock leerfestival 11-12-13
ICT-vaardigheden Grote spreiding in kennis 36/40 vindt ICT-vaardigheden noodzakelijk voor blended learning 1/40 vindt ICT enkel iets voor de jonge generatie Docenten schatten ICT-vaardigheden van studenten niet hoger in dan eigen ICT-vaardigheden Edushock leerfestival 11-12-13
COPING Initiatief om zelf concrete oplossingen te zoeken ligt laag Ze zoeken wel hulp bij collega’s, maar niet bij de ondersteunende diensten Heel wat docenten met een vermijdende (“ik zou niet weten waar te zoeken”) of zelfs depressieve stijl (“ik kan het toch niet”) Edushock leerfestival 11-12-13
Interesse (1) Edushock leerfestival 11-12-13
Interesse (2) Edushock leerfestival 11-12-13
Interesse (3) Edushock leerfestival 11-12-13
Interesse (4) Edushock leerfestival 11-12-13
Vervolg Profielen onderzoeken Interne consistentie verhogen Instellingsbreed vragenlijst afnemen ICT op maat van de profielen definiëren Edushock leerfestival 11-12-13
Andere invalshoeken: vanuit focusgesprekken (met studenten) Niet: blended learning in de gewone lespraktijk, liefst niet te veel zelfstudie en voorbereiding voor de lessen Wel: digitale ondersteuning voor zelftoetsing, ruimte waar ze zelf op eigen tempo kunnen oefenen, beschikbaar stellen van digitaal materiaal, goed werkende leeromgeving (snel en efficiënt als middel) (De Troyer & Spittaels, 2013) Edushock leerfestival 11-12-13
Faith in electronic pedagogy has returned again and again “Radio will supplant the teacher… Education will become a matter of pressing the button…” (Edison quoted in Larry Cuban, Teachers and Machines: The Classroom Use of Technology since 1920) Edushock leerfestival 11-12-13
Blends of new and old Is het blended learning die de werkvormen en de toetsvormen verandert? Of zijn het de werk- en toetsvormen die blended learning gaan hervormen? http://www.youtube.com/watch?v=8wrFfsxonTE Edushock leerfestival 11-12-13