Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
ontwerp - beheer - analyseer
INTERACTION DESIGN Week 3.
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
“Hoe kom ik aan klanten?”
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Over consumenten, gedrag en marketing
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Oplossingsgericht coachen
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
Operations Management Stakeholderanalyse
Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
‘Het talent bestaat niet.
‘Geef uw team vleugels’
Workshop bejegening en informatievoorziening
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Kennis is macht? De rol van informatie
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Onthaal en service.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Keuzevrijheid: lust of last?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
NL HEP analyse faciliteit Mogelijke strategieën NIKHEF Computing models gedistilleerd door Sander Klous.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Salt & Light Zout & Licht
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
#5. MULTI-ACTOR SAMENWERKING | CITY-OF-THINGS
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis) Impulsis Partnerdag 29 november 2008 henk@vapeldoorn.nl

Eerste oefening Schrijf de naam van uw project op een geel vel Schrijf het doel van het project eronder Op tweede A4 ( WIT) : Met wie praat u als u daarginds bent ? Bijvoorbeeld: uw doelgroep? uw project partner ginds? Anderen ?

Armoede gebaseerd op een oude definitie van de Wereldbank Armoede kun je meten in de mate waarin mensen greep hebben Op actoren en factoren Die hun leven en toekomst bepalen Actoren zijn mensen die invloed hebben op het project Factoren zijn invloeden waarop je meestal geen of weinig greep hebt Armoedebestrijding is dus eigenlijk met je doelgroep werken aan grip krijgen op actoren en factoren die hun leven en toekomst bepalen.

Actoren en factoren Actoren zijn (groepen van) mensen die invloed hebben op je project. Zoals: X Y Z Schrijf zelf een aantal actoren op die belangrijk zijn voor je project en je doel Factoren zijn omstandigheden / krachten die invloed hebben op het project Zoals : A B C Schrijf zelf een aantal factoren op die een belangrijke invloed hebben op je project en je doel

Wat is een Stakeholder analyse ? In een Stakeholder Analyse is identificeren we invloeden van factoren en actoren op de situatie die we willen verbeteren. Wat zijn hun belangen? Wat is hun houding tegenover onze plannen? Hoe zullen hun belangen het proces beïnvloeden? Hoe kunnen we greep krijgen op hun invloed? Hoe kunnen we zorgen dat we daarbij stevig in onze schoenen staan?

Waarom zou je een stakeholder analyse doen ? Betere plannen De juiste partijen doen mee Grotere kans dat de doelen behaald worden Meer kans op duurzaamheid Het is duidelijke wie er mee doet en wat hun verantwoordelijkheden zijn Verantwoordelijkheden zijn duidelijker verdeeld Aannames worden duidelijker Invloeden en mogelijkheden voor beinvloeden zijn in kaart gebracht (Lobby & advocacy)

Wat zijn Stakeholders ? Personen, groepen of instituties die belang hebben bij het slagen ( of juist niet slagen) van ons project Personen, groepen of instituties die het proces beinvloeden of er zelf door beinvloed worden Ze hebben iets te winnen of iets te verliezen bij het proces Er worden primaire en secondaire stakeholders onderscheiden

Primaire en secondaire stakeholders Primaire stakeholders ondervinden direct of uiteindelijk de gevolgen van ons project. Leer ze kennen: Zijn het mannen of vrouwen ? Hoe oud zijn ze? Wat voor opleiding hebben ze? Wonen ze in de stad of op het platteland? Hoe voorzien ze in hun levensonderhoud (livelihood)? Hoeveel controle hebben ze over de productiemiddelen van hun levensonderhoud? Secondaire stakeholders zijn tussenpersonen /groepen / instituties. Ze worden meestal ingedeeld naar het belangrijkste wat ze doen of hoe ze bijdrage aan het proces. Financieren (wijzelf bijvoorbeeld) , adviseurs, uitvoerders , beleidmakers, mensen die monitoren, belangen behartigen, regels handhaven, producten kopen etc.

Soorten analyses die je kunt doen ? Krachtenveld in kaart brengen, wie heeft er belang bij ons project ? Hoeveel invloed hebben ze? Welke relaties moet je aanhalen ? Welke mensen of groepen moeten we met voorrang energie in steken . Wat kunnen we laten lopen ? Krachten en zwakheden inschatten Belangentegenstellingen helder maken Wie zijn je (mogelijke) bondgenoten? Wie zijn je tegenstanders? Hoe kun je de invloeden beïnvloeden?

Stakeholder analyse stakeholder -- - o + ++ L M H Hoe positief is deze SH over het doel? Hoe belangrijk is het doel voor deze SH? Hoeveel invloed heeft deze SH op het bereiken van het doel? -- - o + ++ L M H

Audience priorisation Matrix (hoe belangrijk is het dat we met deze mensen gaan praten?) Hoe belang- rijk is ons doel voor deze SH? Heel belangrijk Ook doen Prioriteit Matig Laat maar gaan Laag (on belangrijk) Lage invloed Matige invloed Hoge invloed Hoeveel invloed heeft deze stakeholder op het slagen van het doel?

Importance and influence matrix B stakeholders appearing to have a high degree of influence on the project, and who are also of high importance for its success. A good working relationship must be created with this group to ensure an effective coalition of support for the project A stakeholders of high importance to the project, but with low influence. They will require special initiatives to protect their interests High importance C stakeholders with high influence who can therefore affect the project outcomes, but whose interests are not the target of the project. This group may be a source of risk, and will need careful monitoring and management. D stakeholders with low influence on or importance to project objectives may require limited monitoring or evaluation, but are relatively of low priority, They are unlikely to be the subject of project activities or management. Low importance Low influence High influence

Bondgenoten en Tegenstanders Matrix Hoe positief is deze SH over ons doel? Pro voornaamste bondgenoten Neutraal Belangrijkste strijdperk Anti Belangrijkste tegenstanders Lage invloed Matige invloed Hoge invloed Hoeveel invloed heeft deze stakeholder op het slagen van het doel?

De doelgroep die we willen bereiken Het onderwerp / het beleid/ De beslissing Hoe staan we er tegenover? /Onze positie Audience Targeting De doelgroep die we willen bereiken Kennis Meningen belangen Beschrijving van de doelgroep Wat weet de doelgroep over het onderwerp? Wat gelooft de doelgroep over het onderwerp? (meningen) Wat is voor de doelgroep het belangrijkst? Zelfs als het niks met het onderwrrp te maken heeft.

CLASP (greep op de relaties waar je mee te maken hebt) Credibility, waarom vertrouwen mensen ons? Legitimacy, wie of wat geeft ons het recht om ons er mee te bemoeien? Accountability, Hoe verantwoorden we onze acties naar de mensen die ons hun geld en steun toevertrouwen? En hoe verantwoorden we ons naar de mensen waar we het voor doen (de doelgroep) ? Service, Wat dragen wij bij aan het geheel? Power, wat is onze ‘’power’’ ? En hoe gebruiken we onze kracht/macht? henk@vapeldoorn.nl