Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Christen zijn in de maatschappij Hilversum, 9 november
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame

2 Achtergronden

3 Doelstelling van het onderzoek Doelstelling van het onderzoek is: Het in kaart brengen van de relatie tussen de kwaliteit van bereik en de effectiviteit van dagbladreclame Onderzoeksvragen hierbij zijn: •In welke mate is kwaliteit van bereik van invloed op de effectiviteit van dagbladreclame? •Welke aspecten van kwaliteit van bereik zijn het meest bepalend voor de effectiviteit van dagbladreclame?

4 Methode van onderzoek •Het veldwerk voor dit onderzoek is uitgevoerd in 2008 en was opgedeeld in 2 delen. De krant van maandag 15 september is gemeten op 16/17 september. De krant van donderdag 18 september is gemeten op 19/20 september. •In het onderzoek zijn zes dagbladen meegenomen, te weten 2 landelijke dagbladen, 2 gratis dagbladen en 2 regionale dagbladen. •Er zijn in totaal 4 uitingen in het onderzoek betrokken, 2 uitingen van maandag 15 september en 2 uitingen van donderdag 18 september. •Dataverzameling heeft plaatsgevonden via accesspanel Veldkamp/TNS Nipo. •De netto steekproef bestaat uit respondenten, te weten: landelijke dagbladen: n=775 gratis dagbladen: n=587 regionale dagbladen: n=731 •Alle dagbladen en advertenties zijn digitaal aan respondenten voorgelegd. •Per kranttype zijn de respondenten gewogen naar sekse, leeftijd en opleiding.

5 Rapportage Rapportage totaalniveau •In deze rapportage wordt gerapporteerd over het totaalniveau, dat wil zeggen over de drie kranttypen samen. Af en toe wordt een uitstapje gemaakt naar de losse kranttypen. •De kranttypen zijn in de totale steekproef niet gewogen naar een bepaalde verhouding. Significanties •De resultaten in deze rapportage zijn getoetst op significante verschillen uitgaande van een betrouwbaarheidsinterval van 95%. •In deze rapportage wordt alleen gerapporteerd over significante verschillen. •In de grafieken zijn significante verschillen weergegeven door middel van cirkels.

6 Kwaliteit van bereik

7 Aspecten kwaliteit van bereik Naast het feitelijke bereik van dagbladen, wordt ook de kwaliteit van het bereik steeds belangrijker. Kwaliteit van bereik is een overkoepelende term voor de mate waarin lezers bereikt worden en zich verbonden voelen met het dagblad. In dit onderzoek is kwaliteit van bereik geoperationaliseerd middels de volgende onderdelen: •Leesduur •Leesintensiteit •Leesplaats •Engagement •Lezer-bladbinding •Loyaliteit •Mate van aandacht •Mono/multi tasking •Ontvankelijkheid reclame

8 Hoe scoren dagbladen op kwaliteit van bereik?

9 Leesduur, leesintensiteit & aandacht

10 Engagement, loyaliteit, lezer/blad-binding

11 Reclame-ontvankelijkheid, mono/multitasking

12 Media- en reclamebeleving

13 Effectiviteit dagbladreclame

14 Bereik & realisaties

15 Respons

16 Beoordeling uiting

17 In welke mate is kwaliteit van bereik van invloed op de effectiviteit van dagbladreclame?

18 Engagement, loyaliteit, lezer/blad-binding

19 Engagement •Veldkamp heeft samen met Prof. Dr. Fred Bronner een schaal ontwikkeld voor engagement. Deze wordt geoperationaliseerd middels vier stellingen: een van mijn meest favoriete dagbladen niet een van mijn meest favoriete dagbladen staat heel dicht bij mestaat heel ver van me af het voelt alsof er iets mist als ik een poosje niet meer heb bekeken het voelt niet alsof er iets mist als ik een poosje niet meer heb bekeken geen enkel dagblad kan echt de plaats van innemen verschillende andere dagbladen kunnen de plaats van innemen

20 Engagement vs. effect uitingen •Lezers met hogere engagement hebben hoger bereik advertentie, lezen advertenties vaker, hebben een hogere product-, merk- en artikelrealisatie en een hogere respons (winkel bezocht en product gekocht).

21 Loyaliteit vs. effect uitingen •Lezers die meer loyaal zijn t.o.v. het dagblad, hebben een hoger advertentiebereik. Daarnaast lezen zij de advertentie ook vaker. •Verder scoren loyale lezers beter op product-, merk- en artikelrealisatie en hebben ze een hogere respons.

22 Lezer/blad-binding •Aan lezers is gevraagd: •Niet dat daar sprake van is, maar stel dat er niet meer zou zijn. In hoeverre zou u dit dan missen? •Lezers die aangeven het dagblad (heel) erg te missen, hebben een hoge bladbinding, lezers die het dagblad niet zo of helemaal niet missen, hebben een lage bladbinding.

23 Lezer-bladbinding vs. effect uitingen •Dagbladlezers met een hoge bladbinding scoren hoger op bijna alle advertentie- variabelen dan dagbladlezers met een lage bladbinding.

24 Leesduur, leesintensiteit en mate van aandacht

25 Leesduur vs. effect uitingen •Leesduur is niet van invloed op het bereik van een uiting. •Wel zorgt een langere leesduur voor hogere product-, merk- en artikelrealisatie. •Maar daarnaast ook voor meer winkelbezoek en aanschaf van het product.

26 Leesintensiteit vs. effect uitingen •Mensen die het dagblad intensiever lezen, worden vaker bereikt door advertenties. •Daarnaast lezen ze de advertenties vaker en scoren ze hoger op de kennisaspecten product-, merk- en artikelrealisatie. •Ook bezoeken intensieve dagbladlezers vaker een winkel n.a.v. een advertentie.

27 Mate van aandacht vs. effect uitingen •Lezers die het dagblad met meer aandacht lezen, worden vaker bereikt door advertenties. Ook worden de advertenties vaker gelezen. •Daarnaast zorgt meer aandacht voor het dagblad, voor een hogere product-, merk- en artikelrealisatie en een hogere respons in de zin van winkelbezoek.

28 Ontvankelijkheid reclame

29 Ontvankelijkheid reclame •Geoperationaliseerd middels zeven stellingen:  ik besteed aandacht aan advertenties voor producten en diensten in dagbladen  ik let op aanbiedingen van adverteerders in dagbladen  advertenties in dagbladen horen er gewoon bij  zonder advertenties zou ik dagbladen minder boeiend vinden  in dagbladen staan advertenties waar ik echt wat aan heb  door advertenties in dagbladen weet ik wat er in mijn omgeving aangeboden wordt

30 Ontvankelijkheid reclame vs. effect uitingen •Dagbladlezers die meer ontvankelijk zijn voor reclame in dagbladen, scoren op alle advertentie-variabelen hoger dan lezers die minder ontvankelijk zijn voor reclame.

31 Mono/multitasking, leesplaats

32 Mono/multi-tasking vs. effect uitingen •Dagbladlezers die alleen het dagblad lezen en niets anders daarnaast doen, worden beter bereikt door de advertentie, scoren hoger op product-, merk- en artikelrealisatie en hebben ook een hogere respons (winkel bezocht). •Multitaskers met de meeste aandacht voor het dagblad scoren hoger op bereik en realisaties dan multitaskers met de meeste aandacht voor de andere activiteit. Televisiekijken heeft de kleinste effecten als nevenactiviteit.

33 Leesplaats – per kranttype •Bijna 90% van de lezers van landelijke en regionale dagbladen leest het dagblad thuis. •Van alle lezers van gratis dagbladen leest 25% het dagblad thuis. Daarnaast leest ruim één derde het dagblad op het werk, ook één derde leest het dagblad in het openbaar vervoer.

34 Leesplaats vs. effect uitingen •Dagbladlezers die de krant thuis lezen, scoren hoger op winkelbezoek dan lezers die de krant elders lezen. Geen effect op andere variabelen.

35 Kranttypes •Op welke aspecten van kwaliteit van bereik verschillen de verschillende kranttypes van elkaar? engage- ment blad- binding loyali- teit lees- duur lees- inten- siteit aan- dacht mono/ multi- tasking ontvankelijk- heid reclame gratis, nationaal -(-)- -(+) betaald, nationaal multi (-) betaald, regionaal ++(-)+++ mono +

36 Waardering uitingen

37 Waardering •Dagbladlezers hebben in dit onderzoek de uitingen beoordeeld op een aantal kenmerken. Daarnaast hebben ze een rapportcijfer gegeven aan de uitingen. •Middels een regressie-analyse is het verband gelegd tussen de waardering van de kenmerken van de uiting en het rapportcijfer. Hieruit blijkt dat de volgende kenmerken van de uitingen zorgen voor een hoger rapportcijfer: •geeft gespreksstof •brengt me op een idee •is overtuigend •is leuk •spreekt me aan •is duidelijk •straalt kwaliteit uit •is informatief

38 Rapportcijfer reclame-uitingen •Onderstaande grafiek laat zien dat er een aantal aspecten van kwaliteit van bereik is die van invloed zijn op de hoogte van het rapportcijfer voor de reclame-uitingen. Ontvankelijkheid voor reclame zorgt hier voor de grootste verschillen.

39 Media- en reclamebeleving

40 Mediabeleving - uitleg •Informatiefactor (gaf me geloofwaardige informatie, heeft me geleerd wat er gaande is in de wereld) •Transformatiefactor (deed me genieten, gaf me een gevoel van gezelligheid) •Geraaktheidsfactor (heeft me verontrust, ergerde me, vond ik nogal onduidelijk) •Stimulansfactor (maakte me nieuwsgierig, vond ik origineel en uniek, maakt me enthousiast) •Identificatiefactor (heeft me bruikbare ideeën/tips/adviezen opgeleverd, bracht me ertoe iets uit te knippen, herkende ik mezelf in, voelde ik me bij betrokken) •Tijdverdrijffactor (vulde ik een leeg moment mee) Veldkamp voert samen met zusterorganisatie TNS Nipo sinds een aantal jaren het Mediabelevingsonderzoek uit. In dit onderzoek wordt in kaart gebracht hoe verschillende mediumtypen beleefd worden. Dit wordt vastgelegd aan de hand van een hele reeks items die zijn gegroepeerd naar zeven factoren. Om in kaart te brengen hoe dagbladen worden beleefd, is in dit onderzoek een beperkte set items uit het Mediabelevingsonderzoek meegenomen.

41 Mediabeleving vs. kwaliteit van bereik informatie factor transformatie factor geraaktheids factor tijdverdrijf factor stimulans factor identificatie factor engagement loyaliteit lezer/blad- binding leesduur leesintensiteit +++ mate van aandacht ontvankelijkheid reclame mono- multitasking ++- •Lezers met een hogere kwaliteit van bereik ‘beleven’ het dagblad meer dan lezers met lagere kwaliteit van bereik. •Onderstaande tabel laat zien welke aspecten van kwaliteit van bereik van invloed zijn op de factoren van mediabeleving.

42 Reclamebeleving - uitleg •Reclamebeleving bestaat uit: •Informatiefactor (heeft me iets nieuws geboden, gaf me nuttige informatie, gaf me geloofwaardige informatie) •Stimulansfactor (maakte me vrolijk, maakte me enthousiast voor deze producten/diensten, vond ik origineel en uniek) •Geraaktheidsfactor (ergerde me, vond ik nogal onduidelijk) •Identificatiefactor (voelde ik me bij betrokken) In het Mediabelevingsonderzoek wordt ook in kaart gebracht hoe reclame in de diverse media wordt beleefd. Ook hiervoor wordt een set met items gebruikt, gegroepeerd naar vier factoren.

43 Reclamebeleving vs. kwaliteit van bereik Informatie factor geraaktheids factor stimulans factor identificatie factor engagement ++ loyaliteit ++ lezer/blad- binding ++ leesduur + leesintensiteit mate van aandacht + ontvankelijkheid reclame ++-+ mono- multitasking + •Onderstaande tabel laat zien welke aspecten van kwaliteit van bereik van invloed zijn op de factoren van mediabeleving. •Kwaliteit van bereik blijkt voornamelijk van invloed op de informatiefactor van reclamebeleving.

44 Bestaat er samenhang tussen de aspecten van kwaliteit van bereik?

45 Wat hoort bij wat? (1) Om de mate van samenhang te bepalen tussen de verschillende onderdelen van kwaliteit van bereik is een correlatie-analyse uitgevoerd. Daaruit blijkt dat bijna alle aspecten van kwaliteit van bereik een bepaalde mate van samenhang vertonen. Onderstaande tabel laat zien welke variabelen het meest samenhangen (1) Engagement (2) Loyaliteit (3) Bladbinding (4) Leesintensiteit (5) Leesduur (6) Mate van aandacht (7) Ontvankelijkheid reclame (8) Mono/multitasking

46 Wat hoort bij wat? (2) De correlatie-analyse laat zien dat er twee clusters bestaan binnen de verschillende aspecten van kwaliteit van bereik: 1.engagement, loyaliteit en lezer/blad-binding 1.leesduur, leesintensiteit en mate van aandacht De variabelen binnen bovenstaande clusters meten voor een groot deel hetzelfde. De overige variabelen staan op zichzelf en meten niet hetzelfde als één van de andere variabelen.

47 Voorspellers reclame-effectiviteit

48 Voorspellers reclame-effectiviteit •Voorgaand is aangetoond dat dagbladuitingen meer effect hebben bij dagbladlezers met een hoge kwaliteit van bereik. Dit geldt voor het merendeel van de aspecten binnen kwaliteit van bereik. •Vervolgvraag is nu of er ook vooraf gestuurd kan worden op effectiviteit, door te plannen op bepaalde groepen dagbladlezers. •Om dit in kaart te brengen, is een aantal regressie-analyses uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de voorspellende waarde van de aspecten van kwaliteit van bereik voor wat betreft effectiviteit van de uitingen. •Hierbij is effectiviteit onderverdeeld naar drie subgroepen, te weten: •kennis: waarop plannen om merkbekendheid, productbekendheid te vergroten? •houding: waarop plannen om houding t.a.v. de campagne te vergroten? (merkimago) •gedrag: waarop plannen om respons te vergroten? (bv. winkelbezoek, productaankoop, informatie inwinnen)

49 Voorspellers effectiviteit •Op welke aspecten van kwaliteit van bereik kan gepland worden om kennis, houding of gedrag t.a.v. een campagne te vergroten? engage- ment blad- binding loyali- teit lees- duur lees- inten- siteit aan- dacht mono/ multi- tasking ontvankelijk -heid reclame kennis (+) ++ houding ++ + gedrag + +

50 Voorspellers effectiviteit Campagnes die als doel hebben merkbekendheid, productbekendheid te vergroten, kunnen het beste gepland worden op: •mono/multi-tasking •ontvankelijkheid reclame •engagement Campagnes die als doel hebben de houding ten aanzien van het product, merk of adverteerder te vergroten, hebben de meeste kans van slagen wanneer gepland wordt op: •leesduur •leesintensiteit •ontvankelijkheid reclame Campagnes die als doel hebben productaankoop, winkelbezoek of informatie-aanvraag te vergroten, hebben de meeste kans van slagen wanneer gepland wordt op: •leesintensiteit •ontvankelijkheid reclame

51 Conclusies

52 Conclusies •De resultaten van het onderzoek laten zien dat dagbladuitingen meer effect sorteren bij lezers met een hogere kwaliteit van bereik. Niet alleen worden deze lezers vaker bereikt door dagbladuitingen, ook scoren zij hoger op kennis-, houding- en effectvariabelen. •Aspecten van kwaliteit van bereik die het meest van invloed zijn op de effectiviteit van dagbladuitingen zijn: •Ontvankelijkheid voor dagbladreclame •Leesintensiteit •Mate van aandacht •Ondanks het feit dat bijna alle aspecten van kwaliteit van bereik zorgen voor verschillen in effectiviteit, zijn er slechts enkele aspecten die gebruikt kunnen worden als voorspeller voor deze effectiviteit. •Hierbij moet gezegd worden dat de voorspellende waarde van de genoemde aspecten niet enorm groot is. Maar deze is wel duidelijk significant.