Simultaan Tafelrondje

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Coöperatieve leerstrategieën
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Koningsspelen groep 5-8.
Waar kijk ik naar? Identiteit.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
om deze presentatie uit te voeren
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Effectief rekenonderwijs
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 2. Planten- en vleeseters.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Het maken van een spreekbeurt
De dag van het solliciteren Blok 1
Onze doelen en visie in beeld
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ontwerp je eigen kwartet
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
RECLAMEFOLDER Wat moet je doen? Materiaal Doe het zo Klaar?
Verzorg jezelf: Do´s & Don´ts
Wat is coöperatief leren?
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Onderhouden met Werktuigen en machines
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Nee Zeggen!.
Financiële zelfredzaamheid
NSCCT Instructie groep 4
Thema 4: Zo bereik je meer
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
volgende bladzijde terug
beslist geen rocket science
Slim tellen.
Gesprekstechnieken Les 6.
Tellen met kaarten.
De treinrails in je lichaam
Slim tellen.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
NSCCT Instructie groep 7
Iedereen in de dramadriehoek
Hoe maak je een lottospel?
Je maakt kennis met grote getallen.
Transcript van de presentatie:

Simultaan Tafelrondje Vooraf: Elk team krijgt 4 pennen en 4 vellen papier. Luister naar de vraag of opdracht van de leraar. Neem DenkTijd. Schrijf alle vier tegelijk het antwoord. Steek je duim op als je klaar bent. Geef je papier kloksgewijs aan de volgende door. Ga door met schrijven en tekenen en vul aan wat al op het papier staat. Herhaal stap 3 t/m 6. Geschikt voor nieuwe sommen waar meerdere antwoorden of meerdere oplossingsmanieren mogelijk zijn (verkennen)

Rondpraat Maak een team van 4 personen. Luister naar het onderwerp of de vraag van de leraar. Bepaal wie begint in het team. Geef om de beurt antwoord. Zorg dat iedere teamgenoot evenveel tijd krijgt. Geschikt voor nieuwe sommen waar meerdere antwoorden of meerdere oplossingsmanieren mogelijk zijn (verkennen) 2

Genummerde Koppen Bij Elkaar Maak een team van 4 personen. Geef ieder teamlid een nummer. Luister naar de vraag van de leraar. Neem DenkTijd. Schrijf je eigen antwoord op. Sta op en steek de koppen bij elkaar om de antwoorden te bespreken. Ga weer zitten als iedereen het antwoord weet of iets te zeggen heeft. Luister naar het nummer dat genoemd wordt. Heb jij dat nummer? Geef het antwoord van het team. Heb je dat nummer niet? Prijs je teamgenoot die heeft geantwoord. Geschikt voor bekende sommen met maar één antwoord (oefenen)

In De Rij Maak een team van 4 personen. Luister naar de leraar hoe jij straks In De Rij moet komen staan. Luister naar de opdracht of de vraag van de leraar. Zoek je juiste plaats In De Rij door vragen te stellen aan je groepsgenoten. Rij klaar? Geef hardop je informatie die bepalend was voor je plaats in de rij. Staat iedereen goed? Vier het succes. Staat nog niet iedereen goed? Bespreek het samen en pas de rij aan. Geschikt voor bekende sommen met maar één antwoord (oefenen of automatiseren)

Mix-Bevries-Groep Loop door de ruimte. Luister naar het teken ‘Bevries!’ van de leraar. Sta meteen stil. Luister naar de som waarop het antwoord een getal is. Maak een groep zo groot als het getal aangeeft. Geef elkaar een hand. Groep vol? Ga naar de afgesproken ontmoetingsplek. Geschikt voor bekende sommen met maar één antwoord (oefenen of automatiseren)

Mix & Koppel Vooraf: Iedere leerling krijgt een kaartje. Twee kaartjes passen bij elkaar. Loop door de ruimte. Kom je iemand tegen? Ruil het kaartje. Luister naar het teken ‘Bevries!’ van de leraar. Sta meteen stil en ruil geen kaartje meer. Luister naar het teken ‘Koppel!’ van de leraar. Zoek je groepsgenoot met het bijpassende kaartje. Gevonden? Blijf samen staan of ga naar de afgesproken plaats. Luister naar het teken ‘Mix!’ van de leraar. Herhaal de stappen. Geschikt voor bekende sommen met maar één antwoord (oefenen of automatiseren)

Rubriceren Vooraf: Elk team krijgt een aantal voorwerpen. Bespreek met de teamleden hoe jullie de verzameling gaan indelen. Bepaal met de LeerlingKiezer wie begint. Leg één van de voorwerpen bij de juiste rubriek. Klaar? De andere teamleden controleren de plaatsing. Mee eens? De volgende is aan de beurt. Niet mee eens? Bespreek hoe het anders kan. Helemaal klaar? Vergelijk hoe de andere teams hun indeling hebben gemaakt. Geschikt voor nieuwe en bekende sommen, gericht op inzicht (reflectie)

Tweetal Coach/ Tweetal Check Vorm binnen je team van vier een tweetal met je schoudermakker. Kies wie begint. A werkt aan het eerste vraagstuk, B luistert en coacht. B werkt aan het tweede vraagstuk, A luistert en coacht. Beiden klaar? Check met jullie oogmakkers of de antwoorden goed zijn. Niet goed? Coach elkaar tot het antwoord goed is. Goed? Vier de goede oplossingen van de twee vraagstukken. Herhaal stap 3 t/m 7 tot alle vraagstukken opgelost zijn. Geschikt voor bekende sommen (oefenen)

Zoek De Valse Maak een team van vier personen. Maak een rijtje sommen: één antwoord klopt niet! Kies wie begint. Laat elkaar de antwoorden zien. Neem DenkTijd. Kies de Valse en schrijf die voor jezelf op. Laat je keuze aan je teamgenoten zien. Goed geraden? Vier het succes! Herhaal stap 4 t/m 8. Geschikt voor bekende sommen (oefenen of memoriseren)