> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman
1.Voorstellen 2.Algemene zaken 3.Landelijke benchmark 4.Instellingen op hoofdniveau 5.Filteren op hoofdniveau 6.Analyseren 7.Hulpmiddelen Nieuws Programma 2
1. Voorstellen 3
4 • Data-analist / online marketeer bij GBBO • Afgestudeerd gedragswetenschapper Universiteit van Twente • Initiator van dé landelijke gedragsanalyse en benchmark van burgers op overheidswebsites • Docent, rol van analist aan de opleiding webmanager (Hogeschool van Arnhem) 1. Voorstellen Rick Koopman
5 Meten is niet weten Meetbaar is niet maakbaar Meten is geen doel Cijfers liegen niet 2. Algemene zaken Webstatistieken - vooroordelen
2. Algemene zaken De website is niet alleen 6
Relatie tussen openingstijden en bezoek aan de balie Veelgestelde vragen en telefoonverkeer Veel gezochte termen en landingspagina’s Seizoensdrukte balie/telefoon en homepage Voeg wekelijkse rapportages samen 2. Algemene zaken Voorbeelden 7
1.Sluit aan bij strategie/visie 2.Stel KPI’s op (!!!) 3.Stel haalbare doelen op 4.Rapporteer n.a.v. KPI’s, geen cijfers 2. Algemene zaken Werk altijd naar een doel 8
2. Algemene zaken Google Analytics of Piwik? 9 VS
2. Algemene zaken Impact van de cookiewet 10
2. Algemene zaken Uitbesteden of zelf doen? 11 Draagvlak Bijhouden kennis
12 Cijfers 23,5 miljoen geanalyseerde bezoeken 84 miljoen pageviews 123 jaar aan websitebezoek 11,5 miljoen zoekopdrachten in Google 2,2 miljoen zoekopdrachten in de interne zoekbox 3. De landelijke benchmark
4. Instellingen 13
4. Instellingen Gegevens delen uitschakelen 14
15 4. Instellingen Gebruikersbeheer
5. Filteren op hoofdniveau 16
17 5. Filteren op hoofdniveau Eigen verkeer uitsluiten
18 5. Filteren op hoofdniveau Alleen mobiel verkeer
19 5. Filteren op hoofdniveau Alleen tablet verkeer
20 5. Filteren op hoofdniveau Subdomeinen uitsplitsen
5. Filteren op hoofdniveau Zoekopdrachten op site bijhouden 21 Stap 1: Laat Google Analytics de zoekopdrachten bijhouden Stap 2: Analyseer de zoekwoorden
5. Filteren op hoofdniveau Vertelt Google alles? 22
5. Filteren op hoofdniveau Vertelt Google alles? (2) 23
5. Filteren op hoofdniveau Maak not provided inzichtelijk 24 Kies als secundaire dimensie bestemmingspagina of paginatitel
5. Filteren op hoofdniveau Maak een apart filter (apart profiel!!!) 25
5. Filteren op hoofdniveau Dode links 26
5. Filteren op hoofdniveau pagina 27 Stap 1: Geef de pagina een onderscheidende naam Stap 2: Bekijk deze in analytics
5. Filteren op hoofdniveau Bekijk de pagina 28 Filter op bron
Extern Schrijf de betreffende sites aan Intern Maak een (301) redirect 5. Filteren op hoofdniveau Zowel intern als extern op te lossen 29
5. Filteren op hoofdniveau Maak een alert aan 30
5. Filteren op hoofdniveau Maak er ook één aan voor de homepage 31
6. Statistieken 32
6. Statistieken om te vermijden Gemiddelden zeggen niet veel 33 Wat zegt dit?
6. Statistieken om te vermijden Segmenteer gemiddelden! 34
6. Statistieken om te vermijden Of specificeer… 35
6. Statistieken om te vermijden Percentages 36 DeviceConversiepercentage Desktop3,7% Tablet2,1% Mobiel7,5% Conversiepercentage
6. Statistieken om te vermijden Percentages (2) 37 DeviceConversiepercen tage Aantal Desktop3,7%1257 Tablet2,1%389 Mobiel7,5%8 Conversiepercentage
7. Hulpmiddelen 38
1.Plaats het script ergens op je domein 2.Verwijs naar het script in je Google Analytics code 7. Hulpmiddelen Meet uitgaande links automatisch 39
7. Hulpmiddelen Meet uitgaande links automatisch (2) 40
7. Hulpmiddelen In-page analyse 41 Herkenbaar?
7. Hulpmiddelen Enhanced link attribution 42 Stap 1: pas de GA code aan Stap 2: Schakel In-page Uitgebreide linkbeschrijving in
Vragen? 43
Rick Koopman Colofon 44 W E T 030 – M 06 – L