Succesvolle intelligentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Autonomie in de derde graad
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Hogere denkvaardigheden
Sleutels tot creatief denken
Stimuleren van creativiteit
Workshop creatief brainstormen
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
CBO Vooruitwerklab Zutphen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Workshop ‘Competenties’
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Kenmerken van een goed team
Human Dynamics.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Competentiegericht leren vmbo
Presentatie Executieve functies
Inzicht in Leerprocessen
Onderzoekend Vermogen
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Leerstijlen KOLB SJM.
Ontwikkeling van het jonge kind
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Kritisch denken ‘vertaald’
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
De autonome ((hoog)begaafde) leerling Landelijke Netwerkdag van begaafdenbegeleiders en –coördinatoren - 24 november 2011 Desirée Houkema Landelijk Informatiepunt.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Talent stimuleren en ontwikkelen
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Coping.
Kenmerken van een goed team
© UNIEK IN DE KLAS.
Creatief Denken maar eerst:.
Twickel College Borne Havo/atheneum
Creatief Denken maar eerst:.
Brainstormen Uw naam.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
it’s about learning to dance in the rain’
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Profiel van een plusleerling
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
We doen het samen Co-teaching.
Denken en doen.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Succesvolle intelligentie Succesvol afstemmen van analytische, creatieve en praktische denkvaardigheden

Sternberg: succesvolle intelligentie Analytisch probleemoplossend vermogen Synthetisch creërend denkvermogen Praktisch toepassen Verschillende denkvaardigheden zijn nodig voor succesvolle intelligentie

Sternberg: succesvolle intelligentie Analytisch probleemoplossend vermogen Synthetisch creërend denkvermogen Praktisch toepassen De vaardigheid die we vooral met schoolse activiteiten verbinden: Inzicht Logisch redeneren Informatie opnemen en weergeven Hoofd- en bijzaken onderscheiden Denkprocessen en oplossingsrichting(en) overzien Objectiviteit Deze vaardigheden vallen vooral samen met wat bij de meeste IQ-testen gemeten wordt.

Sternberg: succesvolle intelligentie Analytisch probleemoplossend vermogen Synthetisch creërend denkvermogen Praktisch toepassen Het vermogen om veel informatie tegelijkertijd met elkaar in verband te brengen: Flexibel denken Inventiviteit Associëren en brainstormen Complexe, meerduidige informatie tegelijkertijd overzien Ongewone, originele vragen stellen Problemen in een ander kader plaatsen (out-of-the-box) Inlevingsvermogen Subjectiviteit (bijvoorbeeld esthetisch oordeel) Het creatieve vermogen speelt een grote rol in wetenschap, kunst, probleemoplossend vermogen en samenwerking met anderen.

Sternberg: succesvolle intelligentie Analytisch probleemoplossend vermogen Synthetisch creërend denkvermogen Praktisch toepassen Het vermogen om ideeën concreet te maken in een maatschappelijk waardevol product: Doelgericht denken en werken Overzien wat bijdraagt aan het doel en wat niet Zelfkennis: eigen sterke en zwakke kanten kennen Overtuigingskracht Teamwork Plannen Materiaalbegrip Praktische vaardigheden zorgen ervoor dat (nieuwe) kennis en creatieve ideeën zichtbaar gemaakt worden in een tastbaar resultaat..

Sternberg: succesvolle intelligentie Analytisch probleemoplossend vermogen Synthetisch creërend denkvermogen Praktisch toepassen Om succesvol te zijn, is het belangrijk om deze denkvaardigheden optimaal af te stemmen in interactie met de omgeving Meer informatie: http://hoogbegaafdheid.slo.nl/hoogbegaafdheid/theorie/sternberg/