Wat doe je als er een low-budget club om de hoek begint?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Uw garantie op Kwaliteit & Service ,80 € - 4,00 € Hugo Verrieststraat 94 – BE 8800 Roeselare – – T(+32)
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
De marketing-omgeving
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Geld verdienen met trends
Marco Oving Projectleider
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Training Omgaan met service
Omzet.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
voor de zomervakantie tot
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Business Marketing Management
Stap 1. Waarom een marketingplan?
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
AQUA LION Finance & Business Control
Business Marketing Sabine Vermuyten
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Business Marketing Management
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
[Productnaam] Marketingplan
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Het nut van Business Planning
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
Sales Tips.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
Informatie management HC2
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
[Productnaam] Marketingplan
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
“De vertaalsector zou verder
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Wat doe je als er een low-budget club om de hoek begint? Strategie Wat doe je als er een low-budget club om de hoek begint? De branche wordt steeds meer volwassen, maar we zitten nog in de puberteit. Veel negatieve verhalen, veel de schuld geven aan de crisis en aan low budget.

De sterken worden nog sterker, de zwakken worden zwakker Verdringingsmarkt „De effort van bedrijven in een specifieke markt met als doel om hun marktaandeel ten koste van andere bedrijven te verhogen.“ De sterken worden nog sterker, de zwakken worden zwakker DE SCHAAR tekenen

Andere branches Electronica Supermarkten Politiek Automobiel Electronica: Expert/Beerenpoot aan de ene kant, Mediamarkt/Elektrokoopjes.nl aan de andere. Midden segment heeft t moeilijk (Megapool, Scheer&Foppen). Supermarkten: AH stijgend, middend dalend, onderkant ligt stijgend Politiek: SP en PVV zijn populair, middenpartijen hebben het moeilijk Auto: Renault komt met Dacia, de marges liggen nog steeds bij BMW/Mercedes etc.

Andere branches Electronica Supermarkten Politiek Automobiel Verkopersmarkt Kopersmarkt Groei alleen ten koste van anderen mogelijk Prijsbeleid = prijzenoorlog

Wie hebben het moeilijk? De centra ‚in het midden‘ Centra zonder financiele reserves Centra zonder een bedrijfseconomische focus Trage clubs, die niet op de veranderende behoeftes anticiperen Centra zonder duidelijke USP‘s Centra zonder professionele marketing Het zijn niet de kleintjes die worden ‚opgegeten door de groten, maar de sterken (professionele) die de zwakken (onprofessionele) ‚opeten‘ Hoe is dat in onze branche – want ook onze branche bevindt zich in een verdringingsmarkt. Dit zeggen wij niet alleen, ook de Rabobank, Fitvak, EFAA etc. Calimero!

Low-budget markt Sinds ca. 2005 in NL/B Basic Fit: 47 clubs in NL, 13 in B, 4 in Spanje Fit4Free: 41 clubs in NL Health City Basic 11 in NL, 12 in B En nog vele kleine ketens en stand-alone clubs Welke rol speelt de low-budget markt binnen de verdringingsmarkt?

Basic Fit USP is duidelijk: prijs ‚Focus op dat waar het echt om gaat, geen fratsen‘ ‚Alleen de prijs is basic‘ Hoogwaardige apparatuur (Techno) in ruime mate beschikbaar Gratis trainingsprogramma‘s beschikbaar en begeleidend personeel loopt rond. PT voor meerprijs. Professionele uitstraling Laten we wel wezen: dit is wat de meeste sportcentra in het middensegment (zie schaar) OOK jaren hebben gedaan alleen voor de dubbele prijs!

Basic Fit Voorbeelden laten zien van media.

Basic Fit ‚Geheim 1‘: focus op bedrijfseconomische cijfers Cost leadership - efficiency Personeelskosten < 20% Huisvesting < 20% Lage energiekosten (geen sauna, douches) Inrichting beperkt Ketenvoordelen Inkoop (apparatuur) Gezamenlijke marketing Centraal management/overhead/back-office Cost leadership: veel volume, brede markt tegenover standaard product tegen de laagst mogelijke kosten In veel gevallen liggen de PK niet eens boven de 10%.

Basic Fit ‚Geheim 2‘: volume Ruime capaciteit, veel apparatuur, grote ruimte Met hoeveel leden/omzet draaien ze goed? Ca. 2500 leden – 45.000-50.000 euro per maand Vragen aan aanwezigen

Reacties in de markt ‚Door de crisis willen mensen geen dure abonnementen meer...‘ ‚Ik verlaag liever mijn prijzen dan dat ik op mijn kwaliteit focus...‘ ‚Ik ga ook mijn prijzen verlagen, wat zij kunnen, kan ik ook...‘ ‚Ik moet snel goedkoper worden, anders raak ik al mijn klanten kwijt...‘ Het lijkt zo makkelijk om gewoon mee te gaan in de prijzenoorlog.

Bezint eer gij begint... Geen paniekvoetbal! Eerst analyseren dan handelen.

Gevaar van price-dumping Rekenvoorbeeld De Fitness Knaller Vroeger: 600 x 39 euro = 23400 Nu: 1300 x 15,95 euro = 20735 Rendement is bepalend, niet het aantal leden En hoe zit het met je kosten dan? ‚Ja, daar zijn we nog druk mee bezig...‘ Tel uit je winst!

Gevaar van price-dumping Heb je volume: capaciteit en marktpotentieel? Kun je je huisvesting drastisch verlagen? Kun je je energiekosten drastisch verlagen? Kun je je personeelskosten drastisch verlagen? Marktpotentieel: Basic Fit alleen in steden > 60K IW

Gevaar van price-dumping Prijzen dumpen zonder kostenoptimalisatie is het begin van het einde Prijzenoorlog: een gebed zonder einde, degene met de langste adem en de beste kostenstructuur wint, en dat is altijd de keten… Begin er niet aan!

Marktpotentieel Stap 1: Aantal inwoners in verzorgingsgebied Stap 2: Totaal potentieel bepalen Pessimistisch: 10% Realistisch: 13% Optimistisch: 16% Stap 3: Reeds gebonden potentieel bepalen Stap 4: Vrij potentieel bepalen Wat WEL te doen:! Refereren aan vorige presentatie over Groeistrategien. Verdringingsmarkt!

8 tips Hou rekening met de basisprincipes van oorlogsvoering Positioneren Communiceer uw USP, steeds opnieuw Focus op ‚soft skills‘ Werk aan de relatie met uw klanten Werk aan uw verkoop Stimuleer de behoefte Focus op cijfers

1) Principes van oorlogsvoering De makkelijkste manier om een strijd te winnen, is de strijd überhaupt niet te voeren. Tegenstanders analyseren Maak van je 8 een 10 en van je 4 een 6. Ga nooit frontaal de strijd aan met duidelijk sterkere tegenstanders Zoek andere wegen/trends/doelgroepen Zoek bondgenoten Werk samen bv. met lokale partners Vecht niet op teveel fronten tegelijk Blijf bij de basis en durf ballast los te laten. Laat zaken waar je concurrent gewoon veel beter in is over aan de concurrent. Als je de strijd aangaat kost je dat veel geld. Cooperatiemarketing Focus op je USP, hoe meer hooi op je vork, des te moeilijker wordt het om zichtbaar en sterk te zijn tov je concurrent

2) Positioneren = kiezen Refereren aan vorige presentatie Groeistrategien

3) USP communiceren! Wat zijn mijn sterke punten? Wat onderscheidt mijn club van de concurrenten? Wat is mijn verdedigbare concurrentievoordeel? Welke doelgroepen kan ik goed in hun behoefte voorzien? Nadelen van ketens Grootte, anonimiteit Service, veel personeelswisselingen Reageren traag op ontwikkelingen Beperkte regionale (doelgroepen)marketing Nadelen van low-budget clubs Focus op fitness, jongere doelgroep Competentie, vakkundigheid ontbreekt Weinig personeel Beperkt aanbod ‚Goedkoop‘ imago

3) USP - Voorbeelden Van 7 tot 23 uur geopend – 365 dagen per jaar Eigen parkeergarage midden in de stad De afslankspecialist van Voorbeeldstad Alleen voor vrouwen De rugspecialist van Voorbeeldstad Unieke begeleiding van fysiotherapeuten Uitgebreide wellness met ligweide 20 uur Yoga & Pilates per week SH` BAM of Zumba Zwembad Betaal alleen wat u gebruikt De goedkoopste van Voorbeeldstad

4) Focus op soft skills Vriendelijkheid / competentie van medewerkers Sfeer Service ervaring Team onderdeel maken van doel Successen vieren met het team

5) Klantenbinding KTO Vitaalplan Leden entertainen en binden Motivatiespellen Verjaardagskaarten Kerstkaarten Ledenfeesten Reactiveren slapende leden Holiday Card Member-get-member mechanieken Volgende meeting veel aandacht voor klantenbinding.

6) Verkoop Verkoop met emotie en sympathie, niet op prijs! Adviserende verkoop ipv ‚hard-selling‘ Kennen alle verkopers de USP‘s van de club? Je moet je meerwaarde kunnen verkopen. Hoe staan de medewerkers tegenover (goedkope) concurrentie? Mystery Shopping / Calling... Training personeel

7) Creëer behoefte Imago/informatieve reclame PR Bedrijfsfitness Huiskrant / Magazine Newsletter PR Redactionele artikelen in lokale kranten Thematische informatie (Rugweken, etc.) Geef presentaties en profileer u als expert Wees aanwezig bij beurzen, stadsevenementen Bedrijfsfitness Promotieteam Samenwerken met lokale partners Wellicht geen korte termijn resultaat, maar focus op onderbewuste, herhaling, top-of-mind. Creeert voedingsbodem voor actie.

8) Focus op cijfers Kostenbeheersing Optimaliseren inkomsten Verwijzen naar Arjan en Rene

Winners have plans, losers have excuses! Conclusie: Winners have plans, losers have excuses! Geef niet de crisis of je concurrenten (low-budget) de schuld van je problemen, je hebt er immers geen invloed op. Trek je eigen plan, wij helpen u er graag bij!