Twee vliegen in één klap?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Document Management Silicon.
Papiermand of archiefdoos?
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
LST Kuurne 14 maart 2011 Evaluatie “nieuwe” toelagen en diensten Sociaal Huis.
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
Een korte blik op het E-depot
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Orde en structuur in de schooladministratie
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Adobe formulieren : stand van zaken.
VAKBIBLIOTHEEK DEN BELL Anet-gebruikersdag 15 juni 2011
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
WIE KLASSEERT, DIE VINDT HEDENDAAGS DOCUMENT- EN ARCHIEFBEHEER IN BESTUREN EN ORGANISATIES S TUDIEDAG M ECHELEN DINSDAG 5 MEI 2009.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Digitaal Sociaal Huis het concept Jan Vangrinsven projectverantwoordelijke, VERA Asse-Kobbegem, 12 feb 2008.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
III Procesdenken in de praktijk
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Informatieplattegrond
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Toekomst voor boerderijen
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Werken met OCMW selectielijsten. 00Algemene categorieën kunnen bij elke functie voorkomen 00.01…Dubbels van brieven, repertoria van ingekomen of uitgaande.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
HUISVESTINGSAMBTENAAR
Openbaar Lichaam Bonaire
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Archipro – digitaal archief overdragen
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Transcript van de presentatie:

Twee vliegen in één klap? Procesgericht werken èn kwaliteitsvol archiveren bij de stad Turnhout

Stadsarchief Turnhout kort Turnhout: kleinste centrumstad Onderdeel van TRAM41, stedelijke musea Collectie: statisch archief, verzamelingen, wet. bibliotheek, Kring Taxandria, Museumraad Ondersteunen documentbeheer: sinds 2009

Documentbeheer 2009 Geen procedures, ad hoc Geen DMS “Toevallige” overdrachten Statisch archief tot ca. 1950 “Vergeten” archieven: zolder stadhuis, stadsmagazijnen, stadskantoor, kelder muziekacademie Ook OCMW

Documentbeheer 2010 Rondgang stadsdiensten Presentatie diensthoofdenoverleg Selecteren “vergeten” archieven Registreren van vernietigingen Vernietigen via gespecialiseerde firma Opstellen selectielijst (MS Excel): 650 soorten dossiers 80 dossiers stedelijk onderwijs 14 dossiers stedelijke vzw’s Brandweer (48 dossiers), Stadsregio, Sociaal Huis (lopend) VVBAD classificatie

Selectielijst Vooraf: kalender bezoeken per dienst Vooraf: ontwerp van selectielijst doorsturen Basismateriaal: selectielijsten Rijksarchief, VVBAD, productengids Interviews diensthoofd, dossierbehandelaars Bezoek archiefruimtes Aandacht voor dossiers die bij alle diensten voorkomen digitale dossiers, databanken taken die “persoonsgebonden” zijn motivering bewaartermijn Goedkeuring door diensthoofd

2011: selectielijst communiceren en toepassen Voorstelling Managementteam (MT) Via intranet, doorzoekbaar, filterbaar op dienst Procedure overdracht Procedure vernietiging Kalender “trash days” (vanaf november 2011) Lopend: Goedkeuring door MT Vorming contactpersonen documentbeheer Linken met project “procesgericht werken”

Project “procesgericht werken” Adviseur Kwaliteitszorg en OO Methode en software: Sensus Projectteam: 5 medewerkers Beschrijven processen dmv interviews Vastleggen boomstructuur (3 niveaus), op basis van GEMMA (Gemeentelijk Model Architectuur) Link met productencatalogus Leuke presentatie op intranet Koppelen aan proceseigenaars, formulieren, applicaties

Via procesbeschrijving naar informatiebeheersplan? Sterktes: Principes GEMMA: beter afgestemd op digitaal werken Documentenstroom in kaart Niet dienstgebonden Procesverantwoordelijke (functie) Zwaktes: Boomstructuur Arbeidsintensief, wijzigingen bijhouden Veel informatie gevraagd

Boomstructuur als ordeningsplan 1. Stad Turnhout 1.3. Ondersteunende processen 1.3.3. Beheer en onderhoud van de werkomgeving 1.3.3.9. Organiseren van een uitgaande bruikleen van erfgoed Invoerdocumenten, uitvoerdocumenten 3. Publieke taken 3.15. Beheren van erfgoed van lokaal belang 3.15.04. Beheren van museumobjecten 3.15.04.** Organiseren van uitgaande bruiklenen - Archief documenten

Boomstructuur als ordeningsplan 1. Stad Turnhout 1.2. Beleidsuitvoerende processen 1.2.7. Subsidies, toelagen, premies 1.2.7.2. Toekennen van een onderwijscheque 3. Publieke Taken 3.13. Beschermen en bevorderen van het maatschappelijk welzijn 3.13.05. Medeorganisatie van een aanbod van goederen en diensten aan sociale tarieven en het behandelen van aanvragen van deze tarieven 3.13.05.02 Behandelen van aanvragen van gemeentelijke premies

Informatie per proces Klanten en doelgroepen Partners Doorlooptijd Frequentie per maand Risico’s Verbeterpunten Aard meting klanttevredenheid Klanttevredenheid (goed – matig – slecht) Regelgeving Middelen Opbergruimte in m2 Kostprijs Prioritair proces (ja/nee) Ordening, bewaartermijn, bestemming?

Koppeling selectielijst - procesbeschrijving Verschillende classificaties in selectielijst: VVBAD classificatie Processen beschreven in Sensus (link via URL Sensus) Link van procesbeschrijving > selectielijst Bestaande selectielijst verfijnen op basis van procesbeschrijvingen: Volledigheid Toelichting bij reeksen Gebruikte applicaties

Bijkomende mogelijkheden Proceseigenaars als contactpersonen documentbeheer Eenvormige bewaartermijnen op basis van soort dossier Invoer- en uitvoerdocumenten van processen > linken met reeks/soort dossier in selectielijst

Conclusie Basis van selectielijst: reeksen/soorten dossiers Verschillende zoek- en klasseermogelijkheden Actief optreden: “trash days”, vorming Selectielijst integreren in dagdagelijkse werkinstrumenten Herkenbaar, eenvoudig en overzichtelijk