Factoren rendement handreiking voor discussie P. Reijns
Opleidingskenmerken - betrokkenheid doet ertoe; - uitdaging is de kern van onderwijs; - flexibiliteit is van deze tijd; en - beroepspraktijk is het ijkpunt.
Scores studenten op zevenpuntsschaal - betrokkenheid: 4,99 - uitdaging: 4,88 - flexibiliteit: 4,77 - beroepspraktijk: 4,50
Scores studenten op zevenpuntsschaal
Faculteit Life Sciences
Beoordeling opleidingen
Factoren in relatie tot rapportcijfer Verwacht rapportcijfer = 7, ,254*betrokkenheid + 0,437*uitdaging + 0,381*flexibiliteit + 0,302*beroepsoriëntatie
Monte Carlo-simulatie
Correlatie propedeuserendement en rapportcijfer
Voorspellers Propedeuse in een jaar behaald: 0 of 1 Uitdaging: significante voorspeller. Negatief verband met propedeuserendement.
Items van construct uitdaging •V14. Naast ingeroosterde onderwijsactiviteiten vraagt je opleiding veel zelfstudie van haar studenten •V16. Je opleiding vraagt continu een maximale inspanning van haar studenten •V17. Je ervaart jouw opleiding als erg moeilijk
Voorspeller Sterkste voorspeller V17. Je ervaart jouw opleiding als erg moeilijk. Negatief verband met rendement.
Centrale vraag Waarom ervaren de studenten de opleiding als makkelijk/moeilijk? Construct Uitdaging •Medewerkers: diepgang •Studenten: uren kloppen
Beleid •Perceptie van uitdaging van medewerkers en studenten op een lijn brengen. •Learning Community
Afronding In dit onderzoek: Onderzochte factoren zijn niet aantoonbaar van directe invloed op propedeuserendement met uitzondering van “uitdaging”. Twee werelden? beleving versus rendement