Strategisch denken in de flexmarkt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
STRATEGISCHE PLANNING
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Aanzet tot strategisch denken
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
FlexForum : Kansen in de flexmarkt Donderdag 10 mei 2007 Waarde toevoegen Denk als je klant en wordt zijn beste leverancier.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Management
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Zorgorganisaties & vastgoed
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Beleidsvoering naar groei
Kansen voor Samenwerken
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Samen sterk in verandering
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Informatie management HC2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Een vergadering organiseren
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Strategisch denken in de flexmarkt Guus van Dijk EffectivePeople

Enkele kansen en uitdaging in de flexmarkt Traditionele uitzendkrachten steeds meer in fase 3 en 4: dus niet vrijbeschikbaar Einstein generatie: snappen we de jonge toetreders? Second Life uitzendburo. Groei ZZP’ers: 35+: vrijheid en een groter deel van de koek. Herintreders: hoe wordt ik weer inzetbaar en productief? Buitenlanders ophalen of werk offshoren Uitzenders in andere diensten: HR solutions, aannemen werk, process outsourcing: lock in klanten vs om de 2 jaar wisselen uzb

Enkele kansen en uitdaging in de flexmarkt Randstad grootste payroller. Payrollers: kans of bedreiging? Zij hebben de mensen op hun payroll? Vergroot het de flexmarkt? Nieuwe toetreders? Grote klanten weer eigen flexbureaus? Combi’s of allianties bedrijven (uitgevers, jobsites en uitzenders).......? Marktplaats.nl voor banen; Peernetwerken zoals Hyves waar recommendatie en doorverwijzingen gebeuren ICT voor iedereen toegankelijk. Optimaal gebruiken wordt het verschil. En wie gaat jullie product gratis geven om een ander winst te maken? Veel strategische keuzen: inhoud, maar ook proces

Hoe denken jullie over positionering en strategie? Bewust Expliciet Betrekken uitvoerders Valideren Proces Soms Onbewust Impliciet Beslissers . Buikgevoel Incrementeel De hele tijd Alle ondernemers hebben een strategie. Er bestaan altijd informele criteria die gebruikt worden bij keuzen. Soms binnen een team meerdere en tegenstrijdige.

Waar gaat het dan soms fout? Ongefundeerd optimisme: geen reële inschatting Strategische keuze klopt niet met de feiten Vasthouden aan gebaande paden Markt en klant verandert en reactie te laat Kopieergedrag: concurrent volgen zonder capability te organiseren Verschillen in overtuigingen in team blijven wringen Proces starten maar niet afmaken: in de la. De zin van een formeler proces: uitdagen van je eigen belemmerende overtuigingen; betrekken en motiveren van anderen

Stappen in bewust en expliciet strategieproces Stap 1: Strategisch venster bepalen: wat betrek je wel/niet Stap 2: Externe Analyse: outside-in Stap 3: Interne analyse Stap 4: Synthese en opties Stap 5: Waardering en strategiekeuze Stap 5: Uitwerking en planning

Stap 1: Het strategische venster Doel / resultaat en aanpak Stap 1: Het strategische vensterDe relevante vragen markt Doelen stap 1: Proces inrichting: betrokkenen informeren Vastleggen van speelruimte Bepalen wat haalbaar is op basis van omgeving ontwikkelingen Resultaten stap 1 Werkhypothese van visie en missie Duidelijkheid over vrijheidsgraden en ambitieniveau Uitgewerkte plan voor proces strategiebepaling Welke positie kan en wil Artra in deze veranderende omgeving innemen? Methoden en modellen Marktkarakteristieken: marktstructuur; omvang; groei; volwassenheid markt Business scope en domein (van Abell) 5 krachtenmodel Porter Hoe zal de omgeving zich de komende jaren ontwikkelen? Welke ontwikkelingen zijn echt relevant voor ons? Wat zijn dominante ontwikkelingen in uitzend en flexmarkt? Welke diensten gaan onze klanten leveren en welke invloed heeft dat op onze diensten? Welke nieuwe regelgeving, branche afspraken en regulering (bv NEN normering) verwachten we? Welke uitgangspunten krijgen we mee van aandeelhouders? Welke veranderingen verwachten we bij onze klanten en potentiële klanten? Verwachten we ander gedrag van huidige en potentiële concurrenten? Wat zouden daarvan de consequenties zijn?

Uniek ervaren door klant Hoofdstrategie Keuze PMC Differen- tieren Kost- leiderschap Focus op segment Strategische target Strategisch voordeel Uniek ervaren door klant Lage kosten positie Beperkt segment Industrie breed

Meestal nemen we kleine stapjes: welke criteria gebruik je in je keuzen? De 4 CRITERIA: helpt de investering in TW: Verhogen toegevoegde waarde N: Meer orders K: Lagere kosten structuur R: Minder risico’s en onzekerheden Anders vooral niet doen tw p k Waarde klant Jouw marge

Welke kleine stapjes in meer waarde leveren zet je Welke kleine stapjes in meer waarde leveren zet je? En herkent de klant ze? En wil hij er voor betalen? Outsourcing / insourcing Resultaat verantwoording project Wat helpt de klant z’n klant? Hoe wordt marge klant beter? Hoe helpt het klant in meer orders? Hoe reduceert het risico’s bij de klant? Capaciteit & aanpak Toegevoegde waarde Kennis & capaciteit Tijdelijke capaciteit leveren 1/p

Of investeer je in het verschuiven van de grafiek Of investeer je in het verschuiven van de grafiek? Een beter voortbrengingsproces: kostenstructuur. Wat laat je de klanten zelf doen Wat kan geautomatiseerd Wat kan slimmer Uitbesteden van bereik? Verloning uitbesteden (soms om niet). Richten op klantcontact en matchen? Toegevoegde waarde Tijdelijke capaciteit leveren 1/p

Economische groei/krimp Analyse in de tijd: Uitzenders en Detacheerders zijn de flexschil van economie. De impact van economische groei heeft een heftig effect op de flexmarkt Kost afbouw Sterke verliezen Economische groei/krimp Groei: concurrentie om personeel Sterke groei Shake out Sterke groei: bedrijven durven geen vast personeel 2005 2011?

Economische groei/krimp Maar doen dat met perioden van krimp. Wat leren we? Nu tijd om adaptievermogen te regelen? Eigen flexschil? Adaptievermogen? Kost afbouw Wat kunnen de Payrollers? Adaptiever of grotere verliezen? Sterke verliezen Economische groei/krimp Groei: concurrentie om personeel Sterke groei Shake out Sterke groei: bedrijven durven geen vast personeel 2005 2011?