Achtste en slotcollege inleidende course on governance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Door goede gesprekken groeien
Generatief Leiderschap
Renco Bakker BPMConsult
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
De rekenkamer van Venlo
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Hoe moet je het vooral NIET doen?
De relatie tussen logistiek en veiligheid
De beslissingsboom bij de accountantscontrole Hans Blokdijk
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
De resultaatmanagement-paradox
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties, 10e editie
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Functieprofiel en beoordeling
Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
2013 EVALUATIES N. INLEIDING Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Risico-samenleving en verkeersveiligheid Symposium 27 november 2013 door roel in ‘t veld
Sociale perceptie.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Nike Supply Chain Management
Sturen op Welzijn: veranderaanpak gemeenten VraagsturendVraagvolgend Controleren Co-creëren Berkelland Almere Emmen Revisited Peel en Maas Utrecht Wijk.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Betere Performance met soft controls
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
HELP! Beren op de omgevingsweg
Ondernemende Netwerken
SHEQ SHQ.
De didactiek van ontwerpen
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Human Resources Accounting
Introductie Engaging Dynamics
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Basistekst : Talentontwikkeling
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Achtste en slotcollege inleidende course on governance Governance in werking Achtste en slotcollege inleidende course on governance

inhoudsopgave Organisaties en waarden Performance management Beleidsorientaties

1.1.Organisaties in omgeving Organisaties verkeren in interactie met omgeving Sturingsrelaties zijn altijd tot op zekere hoogte reciproque Organisaties zijn altijd halfgesloten, hebben buitenwanden Governance omgeving en governance van een organisatie beinvloeden elkaar

1.2. Betekenisgeving Waarden (dringende oordelen over wat behoort) geven betekenis Betekenisgeving is de kern van het proces organiseren Waarden zijn te onderscheiden in stille waarden en oppervlaktewaarden Oppervlaktewaarden zijn “gecodificeerd”

1.3. Stille waarden Organisaties functioneren stabiel indien ze door stille waarden(be)leving worden ondersteund Stille waarden: respect, empathie, matiging, leerbehoeften op uiteenlopende niveau’s, zodat erosie wordt voorkomen Dan wellicht aanvaardbare wisselwerking met oppervlaktewaarden: transparantie, accountability, codes

1.4. Aardema: planning en control If planning is everything, maybe it is nothing P en C cycli vestigen primaat van het afrekenen en veroorzaken daardoor druk Binnen machinebureaucratie obsessie met controle: op weg omhoog raakt als gevolg van de druk managementinformatie gefilterd en verdraaid Matiging van obsessie zou nodig zijn, maar wordt door controlprofessionals tegengewerkt

1.5. Waarden- interactie Dominante waarden in omgeving zijn palend voor de perceptie in die omgeving aangaande de functionering van de governance van een organisatie Die perceptie beïnvloedt de waarden binnen de organisatie via reflectie op de omgevingsperceptie

1.6. Conclusie De dynamiek van governance in relatie tot waarden binnen een organisatie ontwikkelt zich deels van binnen uit en deels in interactie met de omgeving, waarbij de waarden in de omgeving een belangrijke rol spelen omdat zij de externe perceptie bepalen

2.1. Performance management Ideologie: daar gaat het om, de prestatie, en dus is sturen op performance goed Lijkt ruimte te laten aan de bestuurden om organisatie zo in te richten dat performance optimaal wordt Vereist echter van stuurcentrum expertise over kernbegrippen rond performance: dat is soms een (te) zware eis

2.2. Performance Is meer dan output Heeft relatie met toegevoegde waarde Behoeft plaatsing in context: bijvoorbeeld door outcome=resultaat mede in beschouwing te nemen Outcome is het uiteindelijke effect Maar er is geen uiteindelijk effect; de geschiedenis schrijdt voort Dus is outcome een ideologisch artefact

2.3. Prestatie Bevat steeds kwalitatieve aspecten Is soms wel te kwantificeren, maar altijd slechts bij benadering Prestatie is te bezien in het kader van geformuleerde criteria, maar die zijn op hun beurt ook weer afgeleiden

2.4.Prestatie-indicator 1 Criminaliteitsbestrijding: indicator is aantal opgeloste moorden Aantal is natuurlijk fout, moet percentage zijn: een indicator is altijd een quotient Hangt af van definitie van moord: voorbedachte raad pas duidelijk als moordenaar is gepakt; voor die tijd weet je dus niet of het moord of doodslag is Percentage opgeloste casus van niet natuurlijk overledenen Hoe goed wordt die registratie bijgehouden? Wat geldt als oplossing: de onherroepelijke veroordeling? Etc., etc,

2.5. Prestatie-indicator 2 Aantal uitgedeelde boetes is misschien prestatie van politie maar heeft niet veel met criminaliteit te maken, maar vooral met intensiteit van controle Daling aantal aangiften van inbraken heeft misschien met afnemende criminaliteit te maken maar misschien ook met afnemende bereidheid om aangifte te doen

2.6. Prestatie-indicator 3 Indicator op hoog aggregatie-niveau berekend: laat inzicht in wat er echt gebeurt verloren gaan Reactie aan zijde beoordelaars vaak zeer rigide Strategisch gedrag uitgelokt: please de hoogste manager Perverterende actie immuniseert, maar verbetert niet

2.7. Prestatiemeting 1 Bevriest de werkelijkheid, is dus ook anti-innovatief Introductie systeem kost tijd en geld, dus stapt men er niet gemakkelijk vanaf Nodigt uit tot hierarchisch sturen op de indicator, met verwaarlozing van dynamiek

2.8. Prestatiemeting 2 Als stelsel is ingebed in de waardenomgeving van een contract, met wederzijdse binding , zijn veel perverterende effecten te vermijden Ontwerpprincipes: Maak stelsel interactief Breng variëteit aan in de indicatoren Maak stelsel dynamisch met reflectiemomenten en herdefinities

2.9. Prestaties in netwerken In een netwerk waaronder een keten ligt is de performance van de ene netwerkpartner vooral te zien in de prestatie-indicator van de volgende partner: bijvoorbeeld, de performance van de politie leidt tot processen-verbaal waarvan de kwaliteit het succes van het OM bepaalt

3.1. beleidsorientaties Symbolische = gericht op vereenzelviging met en realisatie van symbool, bijv. een wet of een verdrag of Rationele = gericht op handelen in overeenstemming met beleidstheorie Politieke = gericht op behoud machtposities, dus inhoud onbelangrijk indien die het behoud niet dient

3.2. Kloof tussen letter en daad Indien symbolische orientatie domineert, en het symbool betreft de “letter”, is de realisatie eventueel onbelangrijk In deze cultuur is “omzien” niet in de mode, dus is ook evaluatie niet erg geliefd De sprong naar het nieuwe symbool verschaft aanzien (deltaplan, masterplan)

3.3. de botsing tussen de oriëntaties Botsing tussen oriëntaties leidt tot aanzienlijke conflicten en veel wederzijds onbegrip De benoeming van de oriëntaties is beledigend

3.4. Actualiteit Op Curaçao botsing tussen beleidsoriëntaties duidelijk zichtbaar Worden vaak geduid als programmatische conflicten, maar zijn dat niet steeds Zelfs de aard van conflicten wordt soms niet begrepen Media versterken de betekenis van symbolen vaak