‘Bisnisjongens’ in soorten en maten Presentatie MOVISIE, Utrecht, di Paul van Gelder
Eerste contactlegg:ing met klanten (1): Op eigen initiatief: 28 ( 50%) Geïntroduceerd door een klant:16 ( 29%) door een klant:16 ( 29%) Meegenomen door andere jongen 12 ( 21%) door andere jongen 12 ( 21%) Totaal: 56 (100%) Bron: Van Gelder (1998)
Typologie naar leef- en werkstijlen van ‘bisnisjongens’: AMATEUR: Pseudo’s Scharrelaars Gelegenheidsprostitués PROFESSIONEEL: Beroepsprostitués Bron: Van der Poel (1991:55-89)
Profielen van ‘bisnisjongens’: Gemarginaliseerden Gelukszoekers Bijverdieners Professionals Bron: Weijnen (2006)
‘Bisnisjongens’ naar onderlinge betrokkenheid: ‘Bisnisjongens’ in de buitencirkel (`opportunistisch’/afstandhoudend) ‘Bisnisjongens’ in de binnencirkel (‘betrokken’; proberen wat van het werk te maken) Bron: Van Gelder & De Visser (2003)
‘Bisnisjongens’ naar entrée in het circuit (2): Weglopers (‘Dilly boys’) Ivm verslavingsproblemen Ivm ho/bi-gevoelens Ivm seksueel misbruik ervaringen Aangetrokken door geld of luxe Ivm problematische verblijfsstatus Rondtrekkend of rondreizend
‘Bisnisjongens’ naar entrée in het circuit (3): Defensive involvement Adventurous involvement Regular involvement Bron: Luckenbill (1985)
Hiërarchie tussen ‘bisnisjongens’: leeftijd: ouder > < jong ‘vrouwelijk’ (‘homo’)> < mannelijk niet drugverslaafd > < ‘junk’ sociaal vaardig > < onervaren speciale diensten: wel > < niet autochtoon > < allochtoon (Bron: Van Gelder: 1998; Luckenbill 1986)
Baan-loop van ‘bisnisjongens’: Stabiel: steeds hetzelfde subcircuit straat; bar/uitgaanscircuit; escort Van straat naar bar/uitgaanscircuit Van bar/uitgaanscircuit naar escort Bron: Luckenbill 1986 )
Vragen?