WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !

Het ontwikkelingsperspectief
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
door Thom Beuker WELKOM
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Informatieavond VO 13 september 2010.

Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatieavond schooltijden
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het werken met portfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
van schooladvies tot inschrijving
JOUW WERELD MIJN WERELD
Informatie avond groep 8A
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
ZijActief Koningslust
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Ouderkring groep
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Spelling & Dyslexie 2 week
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Poortwachtersbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg Voorlichtingsbijeenkomst De werkgroep dyslexie Drielanden Educatieve Dienstverlening

Het is eindelijk zover! Per 1 januari 2009 dyslexie in de basisverzekering Drielanden Educatieve Dienstverlening

Onderwijszorg Nederland Partners in dyslexie 22 onderwijsadvies bureaus (SBD/OBD) Diagnostiek en behandeling is identiek in het hele land Drielanden Educatieve Dienstverlening

Onderzoek 75% van de leerkrachten heeft één of meer kinderen met dyslexie in de klas 70% zegt dat dit invloed heeft op de leerprestaties Verdienen extra aandacht Probleem minder groot dan gedragsproblemen Drielanden Educatieve Dienstverlening

Driekwart van de scholen OAB hebben een rol Behandeling in de buurt van de school 1x per maand overleg met behandelaar Drielanden Educatieve Dienstverlening

Definitie dyslexie Blomert Dyslexie is een subtiele stoornis in de ontwikkeling van de hersenen op basis van een genetische predispositie, die leidt tot verstoringen in de verwerking van taalspecifieke informatie, die vooral tot uiting komt bij de verwerking van fonologische-orthografische informatie en zich uit in het lezen en spellen van woorden. Drielanden Educatieve Dienstverlening

indicatie voor vergoedingsregeling Diagnose dyslexie is niet gelijk aan indicatie voor vergoedingsregeling Drielanden Educatieve Dienstverlening

Drielanden Educatieve Dienstverlening

Poortwachtersfunctie Werken volgens protocol leesproblemen en dyslexie:Continuüm van zorg Groep 2 Groep 3 en verder Meer instructie Meer leestijd Leesplezier Drielanden Educatieve Dienstverlening

Wat vraagt dat van de school instructie en klassenmanagement methodes leerlingvolgsysteem differentiatie vaststellen zwakste 10% leerlingen individuele geïntensiveerde ondersteuning vaststellen van achterstand en hardnekkigheid. Drielanden Educatieve Dienstverlening

Criteria Achterstand Didactische resistentie 11 Drielanden Educatieve Dienstverlening 11

Leerlingdossier Basisgegevens lvs Beschrijving lees- / spellingsprobleem Diagnostische informatie Omschrijving extra begeleiding Resultaten extra begeleiding Vaststelling toenemende achterstand Argumentatie voor vermoeden Drielanden Educatieve Dienstverlening 12

Leerlingdossier Andere (leer)stoornissen? Getekend door directie Digitaal leerlingdossier Cito Of standaardformulier ONL Drielanden Educatieve Dienstverlening 13

Concreet in tijd Fonologische activiteiten in groep 2 Leestijd groep 3: 90 minuten per dag Groep 4 en 5: 150 minuten per week + 1 uur per week voor de zwakke lezers Toetsen beginnende geletterdheid Protocol leesproblemen en dyslexie voor groep 1 en 2 expertisecentrum Nederlands - ISBN 9789077529300 Drielanden Educatieve Dienstverlening

Inhoud interventies Op het individu en de hiaten gericht Geïntensiveerd (2 à 3 keer per week) Specifieke interventies uitgevoerd en/of ondersteund door zorgspecialisten in de school. Goede methodieken Drielanden Educatieve Dienstverlening

Registratie SIGNALERING LEES- EN SPELLINGPROBLEMEN TEN BEHOEVE VAN DIAGNOSTIEK DYSLEXIE Groep 2 Groep 3 Groep 4 Volgens protocol Drielanden Educatieve Dienstverlening

Wie valt onder de regeling? Kinderen die in het jaar 2009 7 of 8 jaar zijn Stapsgewijze invoering tot 2013 Drielanden Educatieve Dienstverlening

Welke kinderen? 3-6 maanden hulp zonder voldoende verbetering                                                                             3-6 maanden hulp zonder voldoende verbetering Ernstige enkelvoudige dyslexie Ondersteuning ouders                                                    Drielanden Educatieve Dienstverlening

Dus niet Didactische verwaarlozing Kinderen met comorbiditeit Drielanden Educatieve Dienstverlening

Onderzoek Blijft op school plaatsvinden Gericht op de leerlingen die onder deze regeling vallen 3.5% Drielanden Educatieve Dienstverlening

Procedure Ouders zijn aanmelder Verwijzing via huisarts Voldoende onderbouwing vermoeden dyslexie? Vergoede dyslexie volgens landelijke richtlijnen Ernstige, enkelvoudige dyslexie? IB-ers, houd regie! Drielanden Educatieve Dienstverlening

Behandeling 40-60 behandelingen (1x per week) 45 minuten Individueel Aangepast huiswerk voor ouders Uitgewerkte lessen spelling voor op school Drielanden Educatieve Dienstverlening

Inhoud behandeling Spelling - Fonologische strategie - Koppeling klankbeeld woordbeeld - Leerstof verbinden met voorkennis - Gebruik van visuele ondersteuning Lezen - Tempo woorden lezen - Teksten lezen waarbij kinderen eigen keuzes kunnen maken Drielanden Educatieve Dienstverlening

Wie behandelt? Samenwerking met scholen Schoolnabij Drielanden zoekt samenwerking met Schoolbesturen SWV Verkenning andere partners . Drielanden Educatieve Dienstverlening

Verantwoordelijkheden Behandelaars worden door Drielanden opgeleid GZ psycholoog Drielanden behoudt de eindverantwoordelijkheid Drielanden verzorgt afhandeling met zorgverzekeraars Drielanden Educatieve Dienstverlening

Dyslexie veel meer dan alleen behandeling Goed leesonderwijs (10% leesproblemen) Signaleren van leesproblemen Begeleiding op school Behandeling met aansluiting lees- en spellingonderwijs in de klas Goed voorbeeld van Passend Onderwijs Drielanden Educatieve Dienstverlening

1 januari 2009 maar………. Zorgverzekeraars Toetsen Blomert Overleg (bovenschoolse) directies scholen en SWV Behandelaars opleiden Drielanden Educatieve Dienstverlening 27

Vragen Drielanden Educatieve Dienstverlening 28

Aan de slag ’t is werkelik pijnlik, Fok een beurt te geven. Af en toe verbeeld ik me in zijn blik het angstige verzoek te zien, hem maar over te slaan, en dikwijls voldoe ik dan maar aan dat ongedane verzoek. Maar andere keren denk ik weer: op die manier krijg je helemaal te weinig oefening, en geef ik hem zonder genade een beurt. Maar o, die onwillige stem van Fok. Als-ie gewoon praat, met de jongens of met mij, dan is die stem in staat tot allerlei nuancering; dan kan Fok wel degelik minachting lol, medelijden, sarkasme, voldoening leggen in de toon, in het ritme van z’n woorden; dan leeft die stem, en er is niets sukkelachtigs aan Fok. Maar een eenvoudig leeslesje oplezen, een lesje dat-ie van a toe z volkomen snapt, dat kan Fok niet. Theo Thijssen, De Gelukkige Klas. Drielanden Educatieve Dienstverlening