Omgaan met de (regionale) pers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Advertisements

verenigings- communicatie
“Hoe kom ik aan klanten?”
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Medezeggenschap en de Benchmark
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Speciale editie!!! Daar is de krant.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Presentatie, 7 oktober 2008 NPV Kring Arnhem-Nijmegen Hoe presenteer ik mijn locale NPV-afdeling.
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - Pro vs. Am I-C1#, datum.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
ICT in een dynamische context
Beheer Aangenaam, NGI Beheer Daniel van Burk 8 september 2004.
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Samen werken aan een gezonde regio!
Business Marketing Management
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
De trend Duurzame verandering PRINT 2.0 Op weg naar duurzame verandering en vernieuwing binnen Facilitair Management & Inkoop DE TRENDHET CONCEPTHET BOEKPR.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
PR & Communicatie BIG Challenge 2014
Startdag Fondsenwerven? Hoe doe je dat? Het geld ligt op straat…
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Op zoek naar een vakantiejob
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
BRONNEN EN PERSBUREAUS Tutorgroep 18. Kranten en persbureaus Volksrant (ANP, Reuters) NRC Next (ANP, AP, Reuters) Algemeen Dagblad (ANP) (ANP,
Gopress Krantenarchief. Het Gopress Krantenarchief geeft bibliotheken een doorzoekbaar digitaal archief van krantenartikelen.
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
4. Media 1. Kranten Type 1Type 2Type 3Type 4Type 5 Type 6Kindere n HLN 21% Nieuwsblad 11% Belang van Limburg 9% De Standaard 7% Gazet van Antwerpen 7%
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Welkom bij de Week van het Succes!
OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Uw huurovereenkomst tips & tricks ARAG, 4 juni 2014.
Titel subtitel Samen maken wij… | titel presentatie | datum Cultuuromslag Historie, Conclusies en Aanbevelingen Samen maken wij… | Slot Cultuuromslag|
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
PR & Communicatie BIG Challenge 2017
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Kunst en kunde van het lobbyen
Meer communiceren met een klein budget
Welkom VWO 5..
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
What will you do to change the
PR & Communicatie BIG Challenge 2018
Bewonersplatform Oosteeklo
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
“De vertaalsector zou verder
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Omgaan met de (regionale) pers Marc Van Hulle

Omgaan met de (regionale) pers Even voorstellen: Marc Van Hulle 2 jaar redacteur de Eecloonaar 24 jaar (hoofd)redacteur Taptoe Meetjesland 27 jaar persmedewerker Het Nieuwsblad Nu manager PR&communicatie AZ Alma Auteur van diverse boeken

Omgaan met de (regionale) pers Dé pers: Televisie: nationaal/regionaal Radio: nationaal/regionale ontkoppeling Dagbladen: Corelio: Het Nieuwsblad/De Gentenaar/De Standaard De Persgroep: Het Laatste Nieuws/De Morgen Gazet van Antwerpen/Belang van Limburg Financieel Economische Tijd

Omgaan met de (regionale) pers Dé pers: Weekbladen: Nationaal Vakpers Huis aan huisbladen (De Streekkrant, De Wegwijzer, Taptoe, Passe Partout, Fonteintje, Tam Tam, Reklameblad van Zelzate,…) Lokale verkochte weekbladen (Vrij Maldegem, Brugsch Handelsblad) Krantenblog: Het Nieuwsblad/De Gentenaar

Omgaan met de (regionale) pers Dé pers: Krantenblog: Het Nieuwsblad/De Gentenaar Relatief nieuw Druk bekeken Extra nieuwskanaal: op inspelen! Facebook/Twitter: cfr. politie

Omgaan met de (regionale) pers Structuur van de (kranten)redactie: Nationale redactie Hoofdredacteur: gezicht, column, politiek Eindredacteur: leest teksten na, bepaalt de plaats, bestelt foto’s, maakt afspraken Fotoredacteur: kiest foto’s (eigen fotografen, agentschappen) Redacteur/reporter (gespecialiseerd): maakt en/of verslaat het nieuws Redactievergadering Primeurs/scoop/deadline

Omgaan met de (regionale) pers Structuur van de (kranten)redactie: Regionale redactie Hoofdredacteur: minder bekend Eindredacteur: leest teksten na, vormt de pagina’s in, zeer wisselend Editieredacteur: staat in voor het overleg en contact met de plaatselijke medewerkers; bepaalt de agenda van de regionale krantenpagina’s; biedt stukken aan aan nationaal (geen cadeau!) Netwerk van freelance medewerkers/fotografen: zij brengen het lokale nieuws in de krant

Omgaan met de (regionale) pers Structuur van de (kranten)redactie: Freelance medewerker/fotograaf Profiel Gebied Eigenschappen Evolutie (snelheid, selectie, concurrentie, bereikbaarheid, blog…) Verantwoordelijkheid (inhoud,titel, foto) Vergoeding (fotograaf)

Omgaan met de (regionale) pers Het Nieuws Bemerkingen vooraf: Zakelijk nieuws en handelsnieuws is ook nieuws: kentering, vroeger neus ophalen voor alles wat enigszins naar commercie rook Niet alleen slecht, maar ook goed nieuws haalt de krant Probleempje: Resoc/SERR; Streekplatform; e.a.

Omgaan met de (regionale) pers Het Nieuws Wat raakt niét in de krant? Opendeurdagen (tenzij creatief…; cfr. Pieter Hermie) Activiteiten die uitsluitend bestemd zijn voor leden (daarvoor zijn er de eigen kanalen) Uitslagen van tombola’s Aankondiging voorkeur op verslag (symposia, studienamiddagen, e.d.)

Omgaan met de (regionale) pers Het Nieuws Wat kan wèl in de krant? Opmerkelijke initiatieven (beperkt) Aankondiging Nieuwe voorzitter, nieuw bestuur Voorstelling van nieuw, streekeigen product Economisch nieuws (tewerkstelling, uitbreiding, nieuwe markten, e.d.); jaarverslagen!!!

Omgaan met de (regionale) pers Het Nieuws Wat kan wèl in de krant? Gezamenlijke standpunten ivm gemeentelijk beleid, wegenwerken, belastingen (let op: niet alleen 3 maand vr gemeenteraadsverkiezing = zwartboek, en ook niet louter negatief) Positieve aanpak van bepaalde problemen; overleg Protestacties, zwarte vlaggen

Omgaan met de (regionale) pers Het Nieuws Wat kan wèl in de krant? ‘menselijke’ verhalen Probeer steeds invalshoek te vinden Denk aan fotomoment! (meer dan groep met affiche in de hand)

Omgaan met de (regionale) pers Het Nieuws Hoé geraakt het in de krant? Best bezorgen aan de plaatselijke correspondent van de dagbladen. Adres te verkrijgen op het gemeentehuis. Let op met oude lijsten: het verloop is enorm. Beter een persbericht teveel sturen, dan maandenlang niets van zich te laten horen.

Omgaan met de (regionale) pers Het persbericht Aankondiging: wie/wat/waar/wanneer/hoeveel Belangrijke mededeling: formuleer standpunt kernachtig schets de diverse, reeds genomen stappen laat de plannen voor de toekomst weten schuw langdradige teksten in artikelvorm: de kranten verwerken de kopij altijd Contactpersoon vermelden

Omgaan met de (regionale) pers De persconferentie Beginnen met een tijdig verstuurde (aan de juiste persoon) uitnodiging (met alle praktische info) Geef niet teveel prijs in die uitnodiging!!! Zorg voor een goed gestoffeerde persmap en een duidelijk standpunt of een volledige praktische steekkaart (waar kaarten, enz) Alleen bij heel belangrijk nieuws of initiatieven die een ruimere weerklank verdienen. Nemen doorgaans veel tijd in beslag, zowel van journalist als van organisator, en vertellen vaak zaken die gewoon in een perstekst kunnen.

Omgaan met de (regionale) pers De persconferentie Schrik niet van karige opkomst: Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws sturen één correspondent, Radio 2 en AVS komen uiterst zelden. Plaatselijke bladen afhankelijk van regio, ook duobanen. Is soms eenzame bedoening met meer volk achter dan voor de tafel en met zeer veel broodjes... Respecteer te allen tijde de mensen die wél naar de persconferentie komen: geef geen interviews op voorhand weg, ook al is de druk van AVS en Radio 2 zeer groot

Omgaan met de (regionale) pers

Omgaan met de (regionale) pers Onderscheid Deze richtlijnen gelden voor kranten. Bij plaatselijke weekbladen of advertentiebladen gelden andere regels: zij kunnen lokaler nieuws brengen, waaraan de kranten geen aandacht besteden. Soms zijn de aanbieders van het nieuws ook klant bij het advertentieblad en kunnen zo’n gratis extraatje verkrijgen. Lokale bladen nemen ook vaak klakkeloos een perstekst over. Soms geldt hetzelfde voor blogs.