Dyslexie de baas! Ouderavond 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Mindfulness Aan westerse samenleving aangepaste vorm van oosterse meditatie oefeningen. Effect: beter leren omgaan met psychische en lichamelijke klachten,
Dyslexie de baas! Ouderavond 2
Evaluatie van mentorprojecten
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De (on)gezonde leerling?
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Ontwikkelingstraject kinderen
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Ervaringen Implementatie in Nederland
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
PAD Mindfulness en Yoga
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Rots & Water Marien Lokerse.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Diabetesrevalidatie UMCG
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het nut van puberen Ellen Loykens.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Dyslexie de baas! Ouderavond 1 Caroline Poleij en Yvonne Stikkelbroek, 2009

Programma Doel van de groepstraining Bouwstenen van de groepstraining Verloop van de groepstraining tot nu toe? Wat kun je doen als ouder/leerkracht? Oefeningen/informatie Afsluiting, wensen voor de volgende keer

Doel groepstraining Beter leren omgaan met dyslexie Vermindering van psychosociale klachten Voorkoming ontwikkeling van stoornissen zoals depressie/angststoornis

Bouwsteen1: Uitgangspunten Zelf doen Ken je eigen dyslexie Wat kan ik doen? Experimenteren en oefenen Kiezen Sociale steun van lotgenoten Jaques Vriens, Walt Disney, Will Smith, George W. Bush, Bill Gates, Albert Einstein.

Bouwsteen 2: Ontspanning en stress Wanneer ben je gespannen, in welke situaties? In welk deel van je lichaam voel je dat? Ontspanningsoefeningen Hoe kun jij ontspannen?

Bouwsteen 3: Cognitieve technieken

Cognitieve technieken Samenspel denken, voelen, doen Onderkennen eigen positieve en negatieve gedachten Denkfouten leren onderkennen (bv. zwart/witdenken: het is alleen goed als alle vakken een 7 zijn) Gedachten uitdagen (bv. Frans kan ik helemaal niet. Is er bewijs voor? Heb ik altijd een 0 voor Frans?) Helpende gedachten leren formuleren

Bouwsteen 4:Oorzaken waaraan je je succes en falen toeschrijft Door jezelf veranderbaar. Oorzaak van falen en succes wordt toegeschreven aan zaken waarop de jongere zelf invloed kan uitoefenen. Bv. inspanning, de gebruikte studiestrategie, de wijze waarop de jongere zichzelf heeft gecontroleerd. Niet door jezelf veranderbaar. Oorzaak van succes en falen wordt toegeschreven aan zaken waarop de jongere zelf geen invloed kan uitoefenen. Bv. geluk of pech hebben, de stemming van de leraar, de aard van het vak.

Bouwsteen 5 Studieproblemen oplossen Ruzie over huiswerk tussen ouders en kinderen Dilemma’s voor het kind en voor de ouders? Hoe leer je je eigen studiegedrag sturen?

Bouwsteen 6: Opkomen voor jezelf Bewustwording dat communicatie niet alleen met woorden verloopt Ontdekken van stijlen: passief, agressief, actief. Oefenen door middel van rollenspel Communicatiestijlen gekoppeld aan denken/denkfouten

Bouwsteen7 Winst behouden Doelen voor de toekomst Een groot doel begint met kleine stappen Welke problemen verwacht je? Wat kun je zelf doen? Welke technieken zijn geschikt?

Verloop van de training tot nu toe Wennen aan elkaar Prettige sfeer Ondersteunen elkaar

Wat kun je doen als ouder? Ontwikkelingsfase; afhankelijkheid versus autonomie. Loslaten/losmaken en dyslexie; ben je als ouder in staat om erop te vertrouwen dat je zoon of dochter het zelf kan? Hoe kun je daar achter komen? Helpen en losmaken gaan moeilijk samen; alleen hulp aanbieden als er om gevraagd wordt. Helpen door reddingsvest aan te bieden; natuurlijk spring je als ouder in ‘noodgevallen’ bij, bijvoorbeeld mentorgesprek op school, remedial teaching regelen en dergelijke. Grenzen stellen; ook al heeft je kind het moeilijk, toch is het van belang om grenzen te stellen. Bijvoorbeeld: wanneer ben je wel en wanneer ben je niet bereid om hulp te bieden bij het maken van huiswerk? Valkuilen; de problemen van je kind helemaal naar je toe trekken; meegaan in de woede naar leerkrachten, school of derden; je laten leiden door eigen angst en doemscenario’s.

Afsluiting Wensen voor de volgende keer Rondvraag

Wat kun je als ouder doen? Extra. Neutrale houding. Geen emotionele lading. Uit laten razen (binnen grenzen) Wat ga jij eraan doen? Als ik iets voor je kan doen dan zeg je het maar!