…of de schrik van alle verpleegkundigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Advertisements

H5 Financiële Rekenkunde
H3 Tweedegraads Verbanden
Concentratie Hardheid van water ADI-waarde
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Meten met Maten.
foto's door Casper görannsson
H1 Basis Rekenvaardigheden
H 14: Enkelvoudige interest
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
Minsom (type 45-19=) Groep 4 t/m 8.
Overheidsinterventie 2
209 leerlingen… Verdeeld in 35 groepen van 6 leerlingen: Met telkens een volwassene als begeleider…
Goedemorgen.
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Rekenen met voedingsstoffen
3 mavo Betekenis van dit percentage bespreken..
Presentatie over: Konijnen
Wat is omtrek? Omtrek is:
REKENEN.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Arena 5 van MathBattle Maten
Computerles over Formules en Grafieken
mol molariteit percentage promillage ppm
percentage promillage ppm
Maateenheden Liters.
Scheikunde DE MOL.
PH-berekeningen.
De Mol 2 4 Havo-VWO.
Onderdeel infuussnelheid en berekenen zuurstofcylinder
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
1x5= 2x5= 3x5= 4x5= 5x5= Om te controleren: Ga met je muiswijzer over de som tot het een handje wordt. Klik dan en je ziet het goede antwoord! 6x5= 7x5=
Overheidsinterventie 1
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Vraagje: Is deelbaar door 2? En door 3? En 4? En 6?
Opgave blok 3 les 9 opg 2 opdrachtenboek.  Regel 1: Hoeveel heb ik te verdelen?  Trek de twee bekende getallen van elkaar af.  Vind je het lastig om.
Goedemorgen.
Les 2 groep 7 leerdoel Je leert om de uitkomst van een som te schatten, zodat je snel en handig kan rekenen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Uitleg Russisch delen.
Massa, volume en inhoud..
Vergelijkingen oplossen
3T Nask2 3 Stoffen scheiden
4.5 Samenstelling van mengsels
3.4 Rekenen met energie 4T Nask1 H3 Energie.
Oefeningen Hoofdstuk V.
Chemisch rekenen: overzicht
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Berekening middel en water
VERHOUDINGEN.
R emifentanil patient controlled a nalgesia v ersus e pidural analgesia in l abor. Presentatie voor verloskamers.
Vloeistoffen meten Kennismaking met het meten van vloeistoffen
Rekenen groep 4.
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Het opbouwen van een data base
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
3FD na de vakantie !! Wiskunde deel B + Geodriehoek !!! + potlood !! + gum !! + rekenmachine !! Koop het als je het niet hebt !
T E S T van D E M E N T I E Klikken
De chemische concentratie
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Verdunningen berekenen
Molariteit Molariteit concentratie van stof X [X] = Eenheid molair M
1 Hoe goed rekent zuster Bregje? Een onderzoek naar de rekenvaardigheid van verpleegkundigen in Nederland. NVE-congres, 17 november 2011 Gerard J.J.M.
LES 7 METEN EN MEETKUNDE IN RECEPTEN
LES 7 METEN EN MEETKUNDE IN RECEPTEN
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Transcript van de presentatie:

…of de schrik van alle verpleegkundigen Klinisch rekenen …of de schrik van alle verpleegkundigen

De formule

Laten we het eens proberen Je moet een patient een injectie geven met 12 mgr medicijn X. Je hebt dit medicijn in een oplossing van 20 mgr per ml. Hoeveel ml geef je de patient?

De oplossing Je moet geven 12 mgr en je hebt 20 mgr in 1 ml,dus: 12/20 x 1ml = 0,6 ml

Een moeilijker voorbeeld Een kind van 30 kg met hartinsufficientie zou 0,5 mgr acetyldigitoxine/kg lichaamsgewicht moeten krijgen verdeeld over 6 doses per dag. In voorraad zijn in vieren deelbare tabletten met 2 mgr acetyldigitoxine. Hoeveel hele en/of gedeelde tabletten worden per keer gegeven?

De oplossing 30 kg x 0,5 mgr = 15 mgr Per keer is dat dus 15/6= 3,5 mgr Een hele tablet bevat 2 mgr, dus 1tablet + 1,5 / 2= 1 ¾ tablet.

Nog een Veertig milligram streptomycine moet intra-tracheaal toegediend worden. Voorradig is een flacon waarin zich 1 gram streptomycine in droge vorm bevindt. Wanneer de flaconinhoud in 50 ml aqua-bidest wordt opgelost, hoeveel ml wordt dan in de injectiespuit afgepast?

De oplossing 1 gram = 1000 milligram 40 mgr/1000 mgr x 50 ml = 2 ml streptomycine wordt in de trachea gesprayed.

Welke formule heb je nodig om deze som op te lossen? Men wil 25 gram sorbitol gebruiken om daarmee een oplossing te bereiden van 4%. Hoeveel ml Sorbitol oplossing kun je maken?

De formule 1% = 1 gram per 100 ml

Kun je de som nu oplossen? Men wil 25 gram sorbitol gebruiken om daarmee een oplossing te bereiden van 4%. Hoeveel ml Sorbitol oplossing kun je maken?

De oplossing 4% = 4 gram per 100 ml Er is niet 4 gram, maar 25 gram, dus 25/4 x 100 ml= 625 ml

Nog een voorbeeld Voor een intra-thracheale toediening, verdunt men een di-adresonoplossing tot een sterkte van 0,025%. Hoeveel ml past men af wanneer 2 mgr diadreson in opgeloste vorm gegeven moet worden?

De oplossing 0,025 % wil zeggen 0,025 gram = 25milligram per 100 milliliter En nu weer gewoon 2/25 x 100 ml = 8 ml

Dan nog even naar internationale eenheden ( I.E.) Een diabeticus moet 20 IE insuline toegediend krijgen. De insulinepen is stuk, dus je moet werken met een 1 ml spuit. In voorraad insuline 1ml=100 IE. Hoeveel ml pas je af in de 1 mlspuit?

De oplossing 20 IE/100IE x 1 ml= 0,2 ml

Nog een voorbeeld Op de afdeling is in voorraad een flacon penicillinepoeder van 1.000.000 IE Voeg hier 4 ml NaCl aan toe . Hoeveel IE zitten hier dan in? Hoeveel eenheden zitten er in 1 ml oplossing?

De oplossing 1.000.000 IE in 4 ml, want ik heb alleen de poeder opgelost in 4 ml aqua bidest. 1 ml bevat dan 1000.000 I.E./ 4 = 250.000 IE

.. en als je nu denkt, dit leer ik nooit. Ga er dan juist voor

Dit is een heel goed boekje + CD-rom ISBN-13: 9789057400674

…of maak je eens goed kwaad, maar: don’t give up Ook dit is te leren.