Een kei van een leider januari 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Werkt dat wel? Het Nieuwe Werken.. Krijn Nagtzaam, consultant
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Door goede gesprekken groeien
Time management in het onderwijs
Wij stellen ons graag aan u voor!
10 tips voor een gouden start Groeitips
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Communicatief gedrag + / -
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Business concept SMART-consultants
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Werkvormen als vanzelf
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Tim Versluijs Leerdoelen.
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
John P. Kotter Harvard Business School
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Koe & Ondernemer in Balans Jørn Kjær Madsen “Grote stappen veel resultaat”
Een echte win – win situatie Corporate Health
Welkom bij Pyoen Specialisatie in strategie ontwikkeling en communicatieaanpak Verbindt organisatiebeleid en de communicatiestrategie Praktische vertaling.
Betrokkenheid op de werkvloer
CanDo Coaching.
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Tatiana Constandse John Ouderling.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
W E L K O M.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Convergeren: keuzes maken
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Duurzame inzetbaarheid
Ontwikkeling, wij als EBS
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Een kei van een leider 22 januari 2008

De manager vroeger…

De manager vroeger….

De markt tegenwoordig …

Leiderschapsspiegel IK….. JA/NEE Heb mijn persoonlijke missie voor mezelf uitgeschreven Formuleer iedere week mijn weekdoelen Kijk in de spiegel wanneer iets niet goed is gegaan Prijs mijn mensen wanneer iets wel goed is gegaan Heb altijd als eerste de acties uit het werkoverleg af Heb mijn opvolgers al klaar staan 75% van de agenda van mijn werkoverleg is toekomstgericht Krijg minimaal 1 spontaan compliment per maand van mijn mensen In een coachgesprek vraag ik eerst: welke tip heb je voor mij? Ik weet vandaag of wij komende maand onze doelstelling halen Marc wil je hier qua lay out een soort van ‘libelletest’ van maken die er echt uit ziet als een mooie scan?

< 6 Lijder 6-7 Manager > 8 Kei van een leider Uitkomsten Marc ook dit qua vorm verfraaien

U ? Leiderschapsspiegel Tekst voor Mario en Petra: Hierbij het verhaal van Droom/visie/missie zo concreet kunnen visualiseren dat iedereen het voor zich ziet: ze vertellen het toekomstbeeld alsof het vandaag een realisatie is, ze focussen niet zozeer op het doel maar op de positieve gevolgen van het doel (wat betekent het voor je?/reason?; daardoor bewegen zij mensen! Congruent: beeld en geluid lopen gelijk: ze doen wat ze zeggen

Even kort kennismaken

Intenza Organisatie Focus Zakelijke en financiële dienstverlening in Nederland Samenstelling Consultants/directie coaches (5), trainers/coaches/assesoren (30), presentatoren (3) Beroep Ambities realiseren met de focus op gedrag Impact vergroten van performance van mensen Passie Gedrag van mensen (én leiders) Organisaties in beweging krijgen (focus op doen, inspireren op toepassen, passie, resultaat) Motto Gedrag is dé succesfactor Van communiceren naar inspireren Boek geschreven Gedrag als succesfactor Marc wil je dit qua vormgeving ook wat swingender en minder cv achtig maken? Bijvoorbeeld de vorm van een paspoort of rijbewijs (bewijs van kunde)

Mario Bierkens MBA Naam Leeftijd 44 jaar Privé Getrouwd met Carolien, 3 kinderen Guus, Cas en Eva en hond Joris te Roosendaal Beroep Partner Intenza Consulting Group MKB-ondernemer Managementcoach op gedrag, presentator en inspirator Passies Drummen, basketball West-Brabant Giants, hardlopen, koken, presenteren, gedrag van mensen en genieten van het leven Levensmotto Zakelijk motto Het is elke dag feest, je moet wel zelf de slingers ophangen Gedrag is dé succesfactor Boeken geschreven Gedrag als succesfactor Doorlopend Succesvol verbeteren Marc wil je dit qua vormgeving ook wat swingender en minder cv achtig maken? Bijvoorbeeld de vorm van een paspoort of rijbewijs (bewijs van kunde)

Enthousiaste Intenza-referenties:

De route naar realisatie Leiderschapsspiegel De eerste winst De inspiratiemotor Acceleratie in Realisatie

Doel sessie Praktische tips aanreiken om een kei van een leider te worden door meer grip te hebben op het gedrag van uzelf én van uw mensen Minimaal 3 tips die u morgen al kunt gaan toepassen

Aan de slag……

De droom van iedere leider Succes / Resultaat

De eerste winst

Uw ambitie?

Het Intenza Realisatie Plan©

Wat wilt u dat uw relaties over uw mensen of bedrijf zeggen? Welk gedrag wilt u vaker in uw bedrijf zien?

Input Klant centraal Onafhankelijk Professioneel Slim Creatief Eerlijk en betrouwbaar …… …

Teamwork is elkaar vertrouwen En? Vertrouwen dat het goedkomt?

Zo, nu heeft u 4% gerealiseerd!

Realisatie-remmers Vuurpijleffect Communicatie over nieuwe doelen/plannen Vage kreten zonder lading Training als Haarlemmerolie Valse start Geen voorbeeldgedrag management Meten op kwantiteit Harder sturen Schijncommitments Managers volgend in plaats van voorop lopend Etcetera

Enkele feiten op een rij Vaag gedrag leidt tot slechts 4% verbetering na half jaar Concreet gedrag zorgt voor 46% verbetering na half jaar Bron: Ben Tiggelaar

Laat beeld en geluid gelijk lopen!

Bepaal een handig gedragskompas 28

Uitgewerkt GRIP ALERT AAAI A andacht A lert reageren A fspraak = afspraak I nitiatief nemen G is R echtdoorzee I nhoudelijk P ro-actief L okaal ondernemerschap E chte aandacht voor de klant R esultaatgericht T opkwaliteit AAAI GRIP ALERT

Enkele gedragskompassen AAAI GRIP ALERT

Vertaal naar bewegen en agenda’s Hoe concreter, hoe beter

Voorbeeld GRIP-overleg (visie op het spelconcept) IK… Gis • heb focus voor 80% op toekomst • zorg ervoor dat het overleg verfrissend is Rechtdoorzee • geef degene die niet voorbereid zijn geen zendtijd • sluit iedere keer af met WKB-rondje met tips voor toekomst • stel toepassingsvragen om inzicht te krijgen in het ‘echte’ commitment • stel per afspraak vast wat er over 1 maand bereikt moet zijn (output) Inhoudelijk • zorg ervoor dat de toekomstige ontwikkelingen centraal staan • begin met de commerciële onderwerpen eerst Paraat • overleg niet op de gouden uren (10-16).

De inspiratiemotor

Communiceren of inspireren?

Wie vindt u een voorbeeldleider en waarom? 36

Leiders…… …. hebben visie/ambitie …. zijn concreet …. zijn het voorbeeld 37

U ? Leiderschapsspiegel Tekst voor Mario en Petra: Hierbij het verhaal van Droom/visie/missie zo concreet kunnen visualiseren dat iedereen het voor zich ziet: ze vertellen het toekomstbeeld alsof het vandaag een realisatie is, ze focussen niet zozeer op het doel maar op de positieve gevolgen van het doel (wat betekent het voor je?/reason?; daardoor bewegen zij mensen! Congruent: beeld en geluid lopen gelijk: ze doen wat ze zeggen

Een leider is het Het gaat hier om de letterlijke vertaling van het woord: Voor: voordoen als eerste Beeld: laten zien in je eigen gedrag

Bent u de haas? Ik zou de haas vooral vertalen als: Meelopen de eerste kilometers in plaats van ‘lijstjes afvinken’ Voor jezelf formuleren waaraan je ziet of ze het oppikken: dus gedragsdoelen formuleren BV introductie nieuw product. In 1e 10 km wordt t succes bepaald. Vaak gaat t anders moet je in de laatste kilometers t verlies vd slechte start goed maken; veel bedrijven steken hun energie in t eind om te compenseren wat ze in t begin hebben gemist om net t target te halen. T is veel leuker om voor te lopen!

FF doktertje spelen Joop Alberda gaf aan “We doen er ontzettend moeilijk over, maar het spelletje is zo eenvoudig, we moeten de details gewoon tot in de perfectie uitvoeren!” En het leek wel alsof hij het over sales had. Maar om dat spelletje goed te kunnen coachen zijn een aantal zaken van belang.

Als ik u vraag: “waar kijkt u naar hoe gezond uw bedrijf is Als ik u vraag: “waar kijkt u naar hoe gezond uw bedrijf is?” wat roept u dan?

Kijk dus vooruit!!

Een kei van een leider… heeft de focus op de toekomst

Het onmogelijke mogelijk maken Marc hierbij een foto toevoegen dat iemand inspiratie opdoet, bv iemand op een berg die omhoog kijkt of iemand die ver over de zee uitkijkt, etc.

Discipline voor Richard 7000 km. voorbereiding Elke dag 42 km. rennen 3x per dag warm eten 1,5 uur per dag masseren Iedere maand MRI, dopingtesten en andere scans 11000 interviews 15401 km. rennen 3 mensen 365 dagen 24 uur per dag samenleven op 8m2

Discipline voor Richard 7000 km. voorbereiding Elke dag een marathon 3x per dag warm eten 1,5 uur per dag masseren Iedere maand MRI, dopingtesten en andere scans 11000 interviews 15401 km. rennen 3 mensen 365 dagen 24 uur per dag samenleven op 8m2 240.000 Euro

Het onmogelijke mogelijk maken Succes kun je afdwingen, geluk niet Geloof (enthousiasme werkt aanstekelijk) Goede voorbereiding Check, check double check Wees voorbereid op tegenvallers Vier successen Duidelijke spelregels en DISCIPLINE, DISCIPLINE én DISCIPLINE Wees als leider ALTIJD het inspirerend voorbeeld

Maak de eerste beweging klein en voelbaar! O x E = QW Oplosbaarheid x Effect = Quick Win Marc hier de eerste foto op ons boek brede armen Mario en Petra Lage drempel en gevoel van succes Metafoor Ralph hamers; auto geen 100%

Een kei van een leider… werkt niet harder, maar slimmer

Commitment blijkt uit beweging

Het ABC van Jaques Welch “Bij mensen gaat het juist om verschillen!” Mario en Petra Ontdek the right people met prestatiemanagement. Veel mensen vinden dat je vooral geen verschil moet maken in hoe je mensen aanstuurt. Jacques Welch GE denkt daar anders over: idioot; vanaf dag 1 gaat het in het onderwijs om prestatiemanagement en word je beoordeeld op je prestaties en dan zouden we daarmee in het werk stoppen? Je moet mensen variëren in de aansturing van je mensen op basis van hun prestaties Is niet asociaal; zachte heelmeesters maken stinkende wonden; waarom zou je iemand die niet datgene laat zien in zijn gedrag wat nodig is om binnen je bedrijf succesvol te zijn 10 jaar lang laten zitten omdat het asociaal is om hem te ontslaan? Dat is pas asociaal! Denk je nou echt dat hij die 10 jaar gelukkig is op zijn werk? 54

De fitheid van uw team Marc hier svp het plaatje van de Vitaliteitscurve uit het boek ‘waar het om gaat’ (mario heeft dit boek pagina 147 (mario heeft dit boek). Svp eerst een sheet met de curve en dan een pijl naar rechts die er later in vliegt. Deze pijl geeft aan dat de uitdaging is om in je organisatie steeds naar rechts op te schuiven zodat er meer talenten ontstaan (de A’s) en je groep C’s (de terugtrekkers) steeds verder afneemt waardoor je als organisatie accelereert. Mario en Petra: A’s = top 20: Energie (zelfdrive), Energize (anderen bezielen), Edge (Scherpte ja-nee beslissingen), Executionpower (consistent keuzes uitvoeren). Zij maken het onderscheid door hun Passie B’s = 70% die t hart v je bedrijf vormen; cruciaal voor dagelijks verloop; hen uitdagen om A te worden, intensief coachen, ontwikkelen C’s = 10% die achter de kar hangt; zij kunnen te werk niet aan of willen niet; werken op de zenuwen in plaats van dat ze hun ziel geven voor t werk; geen tijd geven wel middelen om ze buiten te krijgen Salaris: A: flinke bonus. A’s behouden en management aanspreken op het verlies (post mortum): met deze strategie wist GE slechts 1% van haar A’s te verliezen B: fikse stijging jaarlijks C: niets Hieraan eventueel nog het Romario voorbeeld toevoegen.

Focus op A en B Marc hier svp het plaatje van de Vitaliteitscurve uit het boek ‘waar het om gaat’ (mario heeft dit boek pagina 147 (mario heeft dit boek). Svp eerst een sheet met de curve en dan een pijl naar rechts die er later in vliegt. Deze pijl geeft aan dat de uitdaging is om in je organisatie steeds naar rechts op te schuiven zodat er meer talenten ontstaan (de A’s) en je groep C’s (de terugtrekkers) steeds verder afneemt waardoor je als organisatie accelereert. Mario en Petra: A’s = top 20: Energie (zelfdrive), Energize (anderen bezielen), Edge (Scherpte ja-nee beslissingen), Executionpower (consistent keuzes uitvoeren). Zij maken het onderscheid door hun Passie B’s = 70% die t hart v je bedrijf vormen; cruciaal voor dagelijks verloop; hen uitdagen om A te worden, intensief coachen, ontwikkelen C’s = 10% die achter de kar hangt; zij kunnen te werk niet aan of willen niet; werken op de zenuwen in plaats van dat ze hun ziel geven voor t werk; geen tijd geven wel middelen om ze buiten te krijgen Salaris: A: flinke bonus. A’s behouden en management aanspreken op het verlies (post mortum): met deze strategie wist GE slechts 1% van haar A’s te verliezen B: fikse stijging jaarlijks C: niets Hieraan eventueel nog het Romario voorbeeld toevoegen.

Marjo veel over verteld

Leer van Lance Armstrong Mario en Petra: Lance wilde persé winnen, Alp d’Huez was zijn uitdaging. Weer is onvoorspelbaar. Heeft in de voorbereiding geoefend op alle weersomstandigheden: sneeuw, regen, hitte Laatste jaar heeft hij Alp d’Huez beklommen (er was een sneeuwstorm) met minuten voorsprong op de rest Of hier het voorbeeld van Joop Albarda met oefenen op de service bij 15-14 in de laatste set En wk 29 juni 2000: NL verloor met Strafschoppen van ???

Bereid scenario’s voor Het gaat fantastisch Het gaat matig Het loopt slecht/achter op budget

Focus op controle en invloed Bron:Stephen Covey

Wie van u golft? Marc hier svp een mooi plaatje van een golfer die door de bal heen slaat

Een ondernemer die slim en lui is denkt door de bal

Relatie-evenementen door de bal gedacht Vraag grootste prospects als spreker Laat relaties prospects meebrengen Relatie wordt uitgenodigd en direct wordt afspraak gemaakt voor opvolgafspraak (91% zegt ja!) Ook al kunnen relaties niet, maak direct afspraak (47% zegt ja!)

Andere voorbeelden van door de bal denken Van zomerdip naar zomerpiek Sponsoring Opleidingen laten renderen Lost deals alsnog binnenhalen Leveranciers als ambassadeurs benutten Ambassadeursprogramma Pamperprogramma voor nieuwe relaties Etcetera

Groei met door de bal denken Evenementen en opvolging Van zomerdip naar zomerpiek Sponsoring al succesvol voor het event Opleidingen laten renderen Lost deals alsnog binnenhalen Leveranciers als ambassadeurs benutten Ambassadeursprogramma Pamperprogramma voor nieuwe relaties Computergegevens als basis voor morgen Etcetera

Al is het plan nog zo goed Het is het gedrag dat het hem doet!

De essentie van deze sessie Bepaal een gedragskompas voor uw organisatie Inspiratiemomenten voor u als de leider van uw bedrijf bepalen Concrete vertaalslag naar persoonlijk leiderschapsgedrag (door concretiseren 1150% meer ROI) voor bijvoorbeeld: Werkoverleg; Bilateraal overleg; Samen naar een klant; Een klantbijeenkomst etc Maak uw persoonlijke inspiratieplanner en mobiliseer de context! Bent u de haas die inspireert in gedrag?

De essentie van deze sessie De FITheid van uw team (De ABC-tjes van Jack Welch benutten in de coaching) Acceleratie in Realisatie: Crisismomenten (Denk als Lance Armstrong in scenario’s) op voorhand vertaald naar gedrag én sturingsaanpak Focus op de toekomst Leren van elkaar (Best Practices, Quick Wins, Groene Golf) Leer uzelf en uw mensen door de bal te denken

Veel succes met het groeien naar een kei van een leider! Marc hier svp een ander plaatje wat beter bij de titel past De boodschap van dit stuk is dat een manager het voorbeeld is voor zijn mensen. Je kunt dus 2 kanten op: een manager die bv hard aan t sporten is of iets met een motor wat de energie vanaf springt. Wat we niet bedoelen is een motorrijder die in een bocht hangt