Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
W E L K O M
2
Van goed adviseren naar meer realiseren
10 oktober 2017
3
Doelstelling vandaag Je weet…
… hoe gedrag werkt en welke invloed je kunt benutten … hoe je meer regie kunt hebben op het gedrag van anderen waardoor je realisatiekracht groeit
4
Even voorstellen Mario Bierkens MBA Mede-oprichter en partner Intenza
Realisatiecoach van ondernemers en topsportorganisaties Doel: meer realiseren, vergroten klantenimpact en commerciële slagkracht Auteur, columnist, spreker
5
Werkwijze Inspireren Hoog tempo Sheets morgen in je mail
6
Optimisten en pessimisten
krijgen beiden gelijk
7
Gevoel na afloop van workshops en besprekingen, gesprekken, heidagen, presentaties…
8
Na enkele weken…
9
Conclusie(s)
10
Gedrag is dé succesfactor om ambities waar te maken!
11
Persoonlijke voornemens
11
13
FF een experiment
16
‘Mensen doen meestal niet wat ze willen’ Dr. Ben Tiggelaar
17
5-95% (bewust-onbewust)
18
Jij bent de 95% van je relaties
19
Meer rendement uit ieder 5%-moment
gesprek informatiebijeenkomst projectbijeenkomst werkgroep training seminar overleg mail Etc……
20
Wie heeft er ooit aan karate gedaan?
21
Achter het plankje denken vergroot je realisatie
22
Benut VTA voor meer rendement
5% (telefoon-)gesprek, informatiebijeenkomst, training, mail, etc. Mment Vooraf Erna
23
Benut VTA voor meer rendement
95% % 95% Mment Vooraf Erna
24
Vooraf activeren vergroot beweging
Zorg dat de ander voor het 5%-moment al in de actiestand staat.
25
Vooraf activeren – hoe?
26
Wat zou de opdracht kunnen zijn?
Stel je hebt een kennismakingsafspraak met een nieuwe relatie. Je gaat iemand waarnemen tijdens de zwangerschapsperiode. Wat kun je vooraf al doen waardoor je de ander activeert?
27
Wat zou de opdracht kunnen zijn?
28
07:00
29
06:00
30
05:00
31
04:00
32
03:00
33
02:00
34
01:00
35
00:50
36
00:40
37
00:30
38
00:20
39
00:10
40
00:09
41
00:08
42
00:07
43
00:06
44
00:05
45
00:04
46
00:03
47
00:02
48
00:01
49
00:00
50
00:00
51
VTA voor meer impact Vooraf: Bel of mail vooraf
Vraag de ander op welke vragen hij graag antwoord wil hebben om te kunnen beslissen Check wanneer voor hem het gesprek geslaagd is Benoem je ambitie van het gesprek Stimuleer dat hij anderen erbij betrekt Stuur best practice/referentie/artikel toe met ‘activerende opdracht’ Geef bij gespreksonderwerpen aan dat je tijdens het gesprek graag afspraken maakt over de wijze van samenwerking.
52
Effecten van vooraf activeren?
53
Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens
54
Van vaag naar actie
55
Duidelijke output = actie
Op welke 2 vragen wil je van mij antwoord hebben om te kunnen beoordelen of Partners in Communicatie ook voor jullie de beste partner in communicatieoplossingen is? Naar welke diensten gaat je interesse uit en wil je graag meer over weten? Wat zijn de belangrijkste doelstellingen die ik de komende vier maanden dien te realiseren? Graag hoor ik tijdens onze afspraak wat jij belangrijk vindt om vooraf af te spreken over de wijze waarop wij gaan samenwerken
56
Help jezelf Benoem output van actie Gebruik getallen
Stimuleer meer dan 1 Haal bij voorkeur vooraf op Laat de ander achter het plankje kijken
57
Voorbeeld Rapportages toesturen met altijd een mentale toekomstgerichte opdracht. Voorbeeld mail: Hierbij ontvang je het overzicht. Wat ons opvalt is dat het aantal klachten is toegenomen. We zijn benieuwd naar jullie ideeën hoe hiermee om te gaan en het aantal klachten te verminderen.
58
VTA voor meer impact Zorg dat status vooraf bekend is en uitdaging helder is. We bellen je volgende week om samen te kijken wat je kunt doen om het communicatiegedrag te verbeteren. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
59
Begin met het einde
60
Check
61
Opbrengst check Ik vraag jullie aan het einde wat je ervan vond en wat je gaat toepassen Ik vertel jullie aan het begin dat ik je aan het einde 2 vragen ga stellen. Eén is dat ik vraag wat je ervan vond en de tweede vraag is wat uit de sessie je zeker gaat toepassen.
62
Opbrengst check Ik vraag jullie aan het einde wat je ervan vond en wat je gaat toepassen Ik vertel jullie aan het begin dat ik je aan het einde 2 vragen ga stellen. Eén is dat ik vraag wat je ervan vond en de tweede vraag is wat uit de sessie je zeker gaat toepassen.
63
VTA voor meer impact Benoem je ambitie aan het begin van het (telefoon-)gesprek Geef aan dat je aan het einde toetst of je erin geslaagd bent Vraag de ander op welke vragen hij graag antwoord wil hebben Check wanneer voor hem het gesprek geslaagd is En benoem dat je daarna graag afspraken maakt over het vervolg (laat de ander achter het plankje kijken) Zorg dat vervolg altijd onderdeel van je ambitie is
64
Voorkom schijngeluk
65
Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens
66
"Als je iets wilt veranderen, zul je allereerst het gedrag dat je wilt zien duidelijk moeten concretiseren. Dat is de belangrijkste stap in het hele proces. En het is verbazingwekkend hoeveel mensen hier niet over nadenken...“ ICEK AJZEN
67
Laat de ander mentaal al bewegen in het 5%-moment
68
De praktijk Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.
69
Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens
70
Benut mentale (95%-)triggers
71
Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in
72
Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd
73
Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen
74
Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen
75
Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen Laat de ander samenvatten op actie(s) en benoem daarna jouw acties
76
Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen Laat de ander samenvatten op actie(s) en benoem daarna jouw acties Stimuleer actieve terugkoppeling eerste ervaringen
77
Bespreking met transfer
minimaal 30% focus op transfer
78
De praktijk Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.
79
Waar ben jij trots op? Ga eens even staan
Zodra je de muziek hoort of klok staat op 0, ga je zitten Vertel je buurman/-vrouw in 3 minuten waar je trots op bent
80
03:00
81
02:00
82
01:00
83
01:00
84
00:50
85
00:40
86
00:30
87
00:20
88
00:10
89
00:09
90
00:08
91
00:07
92
00:06
93
00:05
94
00:04
95
00:03
96
00:02
97
00:01
98
00:00
99
WAAR krijg JE energie van………
100
Laat ander binnen 24 uur bewegen
101
Beweeg binnen 24 uur, anders
102
Communicatie is nooit urgent
(kan altijd morgen)
103
Activeer in het 5%-moment
104
Mate van oplosbaarheid x mate van effect = quick win (OxE=QW)
105
De praktijk – bedenk vooraf quick wins
Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.
106
Wanneer bedenken wij wat te doen als het niet goed gaat?
107
Denk vooraf in scenario’s
Vergroot de realisatie met 35%
108
Meer regie met scenario’s
Licht scenariodenken en doel toe (wat levert het op?) Bepaal met je relatie vooraf de scenario’s (buy in) Groter commitment en harder vooraf Begin altijd met positief scenario Neutraal scenario beweging / grip vergroten Negatief scenario verwachte 3 negatieve reacties
109
VTA voor meer impact Achteraf:
Vat gesprek samen en open met persoonlijk citaat relatie Zorg voor een extra ‘storting’ Laat binnen 24 uur jouw eerste beweging zien
110
Terugkijken = natuurlijke neiging brein
111
“Hoe goed gaat het?”
112
Voorkom schijngeluk
113
Noor, hoe sta je ervoor? 6 7 8 9
114
Vraag om rapportcijfer
115
Voel het commitment! (of het ontbreken ervan)
5 Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7 Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8 Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?
116
Voel het commitment! (of het ontbreken ervan)
5 Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7 Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8 Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?
117
Voel het commitment! (of het ontbreken ervan)
5 Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7 Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8 Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?
118
Voorkom het zondagavondtrauma
119
Wat valt je het meeste op?
120
Wat valt je het meeste op?
121
80% heeft focus op de 4 en 6 Waar ligt de focus op?
Voorbeeld schoolrapport Nederlands 9 Engels 8 Duits 8 Scheikunde 6 Wiskunde 4 Aardrijkskunde 8 Biologie 8 Lichamelijke oefening 9 Muziek 8 121
122
Doelstelling: 10 per maand
Realisatie : 3 i.p.v. 10
123
De groene golf in de praktijk
Bij welke afdeling lukte het jou om het te realiseren en hoe heb je dat toen aangepakt? Wat zou daarvan ook nu kunnen werken? Hoe heb jij in het verleden jouw relaties enthousiast gemaakt en hoe zouden we dat ook nu weer kunnen benutten? Als ik het goed begrijp ben jij enthousiast en is het nu onze uitdaging om ook je andere collega’s te enthousiasmeren Hoe heb je het aangepakt en waar kan jij dit nog meer inzetten?
124
Focus op bewegen i.p.v. resultaat
Team 1 Wat heb ik deze week bereikt? Wat kan beter? Team 2 Wat ging deze week goed? Wat kan ik bedenken om het effect volgende week te verdubbelen?
125
De kortste weg naar succes gaat via de omweg van leren
126
Mobiliseer de 95%-omgeving
127
221 x per dag
128
Mobiliseer de 95%-omgeving
WGG WMB Toekomstgericht evalueren Preventie (voorkomen) dagstart Per dag rapportcijfervraag Focus Elke activiteit is een leerervaring Focus op vandaag i.p.v. gisteren Begin klein Bewegen is ook een succes
129
Focus op uitdagingen
131
Vergroot het effect van je aanpak
Maak gebruik van de jij-wij-ik-methodiek
132
Wat is de jij-wij-ik-methodiek?
Vat eerst de uitdaging van de ander samen Vervolgens geef je aan dat je samen op zoek gaat naar de mogelijke oplossingen en realisatie van zijn uitdaging Stel allereerst alleen maar toekomstgerichte jij-vragen Als de ondernemer het moeilijk vind ga je door naar wij Daarna kom je pas met ik-oplossingen
133
Het effect van deze aanpak
Klant wordt meer gestimuleerd om met oplossingen te komen Hij voelt dat je er alles aan doet om hem te helpen Bij geen oplossing ander (jij) bied je meteen hulp Je komt met paracaetamol op het moment dat hij hoofdpijn heeft De beleefde toegevoegde waarde is groter Prijsdiscussies over jullie dienstverlening nemen af.
135
Regisseer de regelmaat
136
1ste keer natuurlijk gedrag?
137
1ste keer natuurlijk gedrag
66 dagen
138
Regisseer (de dagelijkse) regelmaat
voor DAG
139
Welke vragen nog?
140
Wat sprak je tot dusverre aan?
141
Wat sprak je aan? Terugkijken Ander pleasen
Brein wordt niet geactiveerd Praten wordt geen doen
142
Wat ga je vanaf morgen zeker toepassen?
143
Pak je smartphone/tablet
144
Journalist - koptekst
145
Geef je emailadres als je e-book wilt ontvangen
146
Op naar meer realiseren!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.