De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

W E L K O M.

Verwante presentaties


Presentatie over: "W E L K O M."— Transcript van de presentatie:

1 W E L K O M

2 Van goed adviseren naar meer realiseren
10 oktober 2017

3 Doelstelling vandaag Je weet…
… hoe gedrag werkt en welke invloed je kunt benutten … hoe je meer regie kunt hebben op het gedrag van anderen waardoor je realisatiekracht groeit

4 Even voorstellen Mario Bierkens MBA Mede-oprichter en partner Intenza
Realisatiecoach van ondernemers en topsportorganisaties Doel: meer realiseren, vergroten klantenimpact en commerciële slagkracht Auteur, columnist, spreker

5 Werkwijze Inspireren Hoog tempo Sheets morgen in je mail

6 Optimisten en pessimisten
krijgen beiden gelijk

7 Gevoel na afloop van workshops en besprekingen, gesprekken, heidagen, presentaties…

8 Na enkele weken…

9 Conclusie(s)

10 Gedrag is dé succesfactor om ambities waar te maken!

11 Persoonlijke voornemens
11

12

13 FF een experiment

14

15

16 ‘Mensen doen meestal niet wat ze willen’ Dr. Ben Tiggelaar

17 5-95% (bewust-onbewust)

18 Jij bent de 95% van je relaties

19 Meer rendement uit ieder 5%-moment
gesprek informatiebijeenkomst projectbijeenkomst werkgroep training seminar overleg mail Etc……

20 Wie heeft er ooit aan karate gedaan?

21 Achter het plankje denken vergroot je realisatie

22 Benut VTA voor meer rendement
5% (telefoon-)gesprek, informatiebijeenkomst, training, mail, etc. Mment Vooraf Erna

23 Benut VTA voor meer rendement
95% % 95% Mment Vooraf Erna

24 Vooraf activeren vergroot beweging
Zorg dat de ander voor het 5%-moment al in de actiestand staat.

25 Vooraf activeren – hoe?

26 Wat zou de opdracht kunnen zijn?
Stel je hebt een kennismakingsafspraak met een nieuwe relatie. Je gaat iemand waarnemen tijdens de zwangerschapsperiode. Wat kun je vooraf al doen waardoor je de ander activeert?

27 Wat zou de opdracht kunnen zijn?

28 07:00

29 06:00

30 05:00

31 04:00

32 03:00

33 02:00

34 01:00

35 00:50

36 00:40

37 00:30

38 00:20

39 00:10

40 00:09

41 00:08

42 00:07

43 00:06

44 00:05

45 00:04

46 00:03

47 00:02

48 00:01

49 00:00

50 00:00

51 VTA voor meer impact Vooraf: Bel of mail vooraf
Vraag de ander op welke vragen hij graag antwoord wil hebben om te kunnen beslissen Check wanneer voor hem het gesprek geslaagd is Benoem je ambitie van het gesprek Stimuleer dat hij anderen erbij betrekt Stuur best practice/referentie/artikel toe met ‘activerende opdracht’ Geef bij gespreksonderwerpen aan dat je tijdens het gesprek graag afspraken maakt over de wijze van samenwerking.

52 Effecten van vooraf activeren?

53 Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens

54 Van vaag naar actie

55 Duidelijke output = actie
Op welke 2 vragen wil je van mij antwoord hebben om te kunnen beoordelen of Partners in Communicatie ook voor jullie de beste partner in communicatieoplossingen is? Naar welke diensten gaat je interesse uit en wil je graag meer over weten? Wat zijn de belangrijkste doelstellingen die ik de komende vier maanden dien te realiseren? Graag hoor ik tijdens onze afspraak wat jij belangrijk vindt om vooraf af te spreken over de wijze waarop wij gaan samenwerken

56 Help jezelf Benoem output van actie Gebruik getallen
Stimuleer meer dan 1 Haal bij voorkeur vooraf op Laat de ander achter het plankje kijken

57 Voorbeeld Rapportages toesturen met altijd een mentale toekomstgerichte opdracht. Voorbeeld mail: Hierbij ontvang je het overzicht. Wat ons opvalt is dat het aantal klachten is toegenomen. We zijn benieuwd naar jullie ideeën hoe hiermee om te gaan en het aantal klachten te verminderen.

58 VTA voor meer impact Zorg dat status vooraf bekend is en uitdaging helder is. We bellen je volgende week om samen te kijken wat je kunt doen om het communicatiegedrag te verbeteren. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

59 Begin met het einde

60 Check

61 Opbrengst check Ik vraag jullie aan het einde wat je ervan vond en wat je gaat toepassen Ik vertel jullie aan het begin dat ik je aan het einde 2 vragen ga stellen. Eén is dat ik vraag wat je ervan vond en de tweede vraag is wat uit de sessie je zeker gaat toepassen.

62 Opbrengst check Ik vraag jullie aan het einde wat je ervan vond en wat je gaat toepassen Ik vertel jullie aan het begin dat ik je aan het einde 2 vragen ga stellen. Eén is dat ik vraag wat je ervan vond en de tweede vraag is wat uit de sessie je zeker gaat toepassen.

63 VTA voor meer impact Benoem je ambitie aan het begin van het (telefoon-)gesprek Geef aan dat je aan het einde toetst of je erin geslaagd bent Vraag de ander op welke vragen hij graag antwoord wil hebben Check wanneer voor hem het gesprek geslaagd is En benoem dat je daarna graag afspraken maakt over het vervolg (laat de ander achter het plankje kijken) Zorg dat vervolg altijd onderdeel van je ambitie is

64 Voorkom schijngeluk

65 Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens

66 "Als je iets wilt veranderen, zul je allereerst het gedrag dat je wilt zien duidelijk moeten concretiseren. Dat is de belangrijkste stap in het hele proces. En het is verbazingwekkend hoeveel mensen hier niet over nadenken...“ ICEK AJZEN

67 Laat de ander mentaal al bewegen in het 5%-moment

68 De praktijk Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.

69 Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens

70 Benut mentale (95%-)triggers

71 Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in

72 Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd

73 Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen

74 Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen

75 Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen Laat de ander samenvatten op actie(s) en benoem daarna jouw acties

76 Benut mentale triggers
Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen Laat de ander samenvatten op actie(s) en benoem daarna jouw acties Stimuleer actieve terugkoppeling eerste ervaringen

77 Bespreking met transfer
minimaal 30% focus op transfer

78 De praktijk Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.

79 Waar ben jij trots op? Ga eens even staan
Zodra je de muziek hoort of klok staat op 0, ga je zitten Vertel je buurman/-vrouw in 3 minuten waar je trots op bent

80 03:00

81 02:00

82 01:00

83 01:00

84 00:50

85 00:40

86 00:30

87 00:20

88 00:10

89 00:09

90 00:08

91 00:07

92 00:06

93 00:05

94 00:04

95 00:03

96 00:02

97 00:01

98 00:00

99 WAAR krijg JE energie van………

100 Laat ander binnen 24 uur bewegen

101 Beweeg binnen 24 uur, anders

102 Communicatie is nooit urgent
(kan altijd morgen)

103 Activeer in het 5%-moment

104 Mate van oplosbaarheid x mate van effect = quick win (OxE=QW)

105 De praktijk – bedenk vooraf quick wins
Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.

106 Wanneer bedenken wij wat te doen als het niet goed gaat?

107 Denk vooraf in scenario’s
Vergroot de realisatie met 35%

108 Meer regie met scenario’s
Licht scenariodenken en doel toe (wat levert het op?) Bepaal met je relatie vooraf de scenario’s (buy in) Groter commitment en harder vooraf Begin altijd met positief scenario Neutraal scenario  beweging / grip vergroten Negatief scenario  verwachte 3 negatieve reacties

109 VTA voor meer impact Achteraf:
Vat gesprek samen en open met persoonlijk citaat relatie Zorg voor een extra ‘storting’ Laat binnen 24 uur jouw eerste beweging zien

110 Terugkijken = natuurlijke neiging brein

111 “Hoe goed gaat het?”

112 Voorkom schijngeluk

113 Noor, hoe sta je ervoor? 6 7 8 9

114 Vraag om rapportcijfer

115 Voel het commitment! (of het ontbreken ervan)
5  Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7  Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8  Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?

116 Voel het commitment! (of het ontbreken ervan)
5  Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7  Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8  Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?

117 Voel het commitment! (of het ontbreken ervan)
5  Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7  Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8  Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?

118 Voorkom het zondagavondtrauma

119 Wat valt je het meeste op?

120 Wat valt je het meeste op?

121 80% heeft focus op de 4 en 6 Waar ligt de focus op?
Voorbeeld schoolrapport Nederlands 9 Engels 8 Duits 8 Scheikunde 6 Wiskunde 4 Aardrijkskunde 8 Biologie 8 Lichamelijke oefening 9 Muziek 8 121

122 Doelstelling: 10 per maand
Realisatie : 3 i.p.v. 10

123 De groene golf in de praktijk
Bij welke afdeling lukte het jou om het te realiseren en hoe heb je dat toen aangepakt? Wat zou daarvan ook nu kunnen werken? Hoe heb jij in het verleden jouw relaties enthousiast gemaakt en hoe zouden we dat ook nu weer kunnen benutten? Als ik het goed begrijp ben jij enthousiast en is het nu onze uitdaging om ook je andere collega’s te enthousiasmeren Hoe heb je het aangepakt en waar kan jij dit nog meer inzetten?

124 Focus op bewegen i.p.v. resultaat
Team 1 Wat heb ik deze week bereikt? Wat kan beter? Team 2 Wat ging deze week goed? Wat kan ik bedenken om het effect volgende week te verdubbelen?

125 De kortste weg naar succes gaat via de omweg van leren

126 Mobiliseer de 95%-omgeving

127 221 x per dag

128 Mobiliseer de 95%-omgeving
WGG WMB Toekomstgericht evalueren Preventie (voorkomen) dagstart Per dag rapportcijfervraag Focus Elke activiteit is een leerervaring Focus op vandaag i.p.v. gisteren Begin klein Bewegen is ook een succes

129 Focus op uitdagingen

130

131 Vergroot het effect van je aanpak
Maak gebruik van de jij-wij-ik-methodiek

132 Wat is de jij-wij-ik-methodiek?
Vat eerst de uitdaging van de ander samen Vervolgens geef je aan dat je samen op zoek gaat naar de mogelijke oplossingen en realisatie van zijn uitdaging Stel allereerst alleen maar toekomstgerichte jij-vragen Als de ondernemer het moeilijk vind ga je door naar wij Daarna kom je pas met ik-oplossingen

133 Het effect van deze aanpak
Klant wordt meer gestimuleerd om met oplossingen te komen Hij voelt dat je er alles aan doet om hem te helpen Bij geen oplossing ander (jij) bied je meteen hulp Je komt met paracaetamol op het moment dat hij hoofdpijn heeft De beleefde toegevoegde waarde is groter Prijsdiscussies over jullie dienstverlening nemen af.

134

135 Regisseer de regelmaat

136 1ste keer  natuurlijk gedrag?

137 1ste keer  natuurlijk gedrag
66 dagen

138 Regisseer (de dagelijkse) regelmaat
voor DAG

139 Welke vragen nog?

140 Wat sprak je tot dusverre aan?

141 Wat sprak je aan? Terugkijken Ander pleasen
Brein wordt niet geactiveerd Praten wordt geen doen

142 Wat ga je vanaf morgen zeker toepassen?

143 Pak je smartphone/tablet

144 Journalist - koptekst

145 Geef je emailadres als je e-book wilt ontvangen

146 Op naar meer realiseren!


Download ppt "W E L K O M."

Verwante presentaties


Ads door Google