Het werken met ego-toestanden: deel 2 Deel 1: zie Merel Blyaert Deel 2: vanaf de stoelentechniek
De stoelentechniek Verschillende ego-toestanden → verschillende stoelen Wisselen van stoelen: afstand bewaren Algemeen doel: ego-toestanden en persoon laten samenwerken Stoelentechniek: 1981 door echtpaar Watkins Alle egotoestanden: wat is positief doel? Rabbie: samenwerking kind-ouder: Kinddeel: toelaten om gevoelens te uiten Ouderdeel: waarom bang voor gevoelens?
Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Motivatie: Patiënten zonder stemmingswisselingen Motiveren om onevenwicht tussen kind-ouder weg te werken en te leren samenwerken Voorbereiding: Ego-toestand krijgt naam en stoel Naam nooit kind en ouder, terminologie van de patiënt (vb. strenge en bange) Verandert ego-toestand van functie, ook naam wijzigt
Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Uitnodigen van ouderdeel op stoel: Weinig emotioneel ouderdeel: minder bedreigend Emotioneler kinderdeel: bedreigender Door ego-toestand te benoemen (vb. perfectionist) geen hypnose nodig om ego-toestand op te roepen Informeren naar ontstaan ouderdeel Hoe oud voelt de ego-toestand zich? Hoe oud was de persoon toen het ouderdeel ontstond?
Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Uitnodiging van kinddeel op stoel: Als ouderdeel het toestaat Zelfde leeftijd als ouderdeel ontstaan is: kind- en ouderdeel horen bij elkaar Kinddeel wil plezier maken, wordt geremd door ouderdeel
Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Onderzoek bereidheid kind- en ouderdeel: communiceren, elkaar waarderen en samenwerken: Kinddeel bang van ouderdeel, niet gewaardeerd Reacties kunnen verschillend zijn Ouderdeel: moeilijk complimenten geven aan kind Kinddeel: goed inzetten als ouderdeel vriendelijk is Ouderdeel: angst om macht kwijt te geraken Elkaar leren vertrouwen
Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Onderhandel voor betere samenwerking: Meer waarderen voor elkaar Nabespreking: Bespreken hoe de samenwerking ervaren is Verminderd kans op verzet bij volgende zitting Controleer bij volgende zitting hoe het ging: Kind- en ouderdeel: blijven communiceren tot ze kunnen samenwerken
Problemen stoelentechniek Kinddeel kan niet communiceren Kinddeel te geïsoleerd, depressief om te communiceren Patiënt verwart ouderdeel met echte ouder Niet met zichzelf in gesprek maar met de denkbeeldige echte ouder Verkeerde ego-toestand zit op de stoel Kinddeel en ouderdeel zijn niet goed afgebakend
Visuele gesprekstechniek voor traumaverwerking Hypnotische verwerkingstechniek bij trauma’s van lange duur Communiceren met ego-toestanden Herman: geen floodingstechnieken Patiënt: in gedachten terug en met zichzelf als kind praten, relatie opbouwen met zichzelf en kinddeel troosten (bij veilige relatie, anders: eerst opbouwen) Dissociatie: beschermende functie tegen emotionele overweldigende ervaringen Niet rechtstreeks beleefd: kinddeel en volwassendeel spreken op prettige plek over trauma
Visuele gesprekstechniek in fases Voorbereiding Opbouwen relatie tussen volwassen patiënt en kinddeel: Kinddeel opzoeken Problemen: Kinddeel niet voor ogen Beeld van kinddeel verdwijnt Prettige plek zoeken om samen heen te gaan Volwassen patiënt stelt zich voor
Visuele gesprekstechniek in fases Kinddeel krijgt gelegenheid om iets leuks te doen en te praten over gevoelens problemen: Kinddeel is boos en afwerend Kinddeel is angstig Volwassen patiënt wil kinddeel slaan Ouderdeel bemoeid zich er mee Wacht tot volwassen patiënt spontaan gevoelens van kinddeel ervaart
Visuele gesprekstechniek in fases Emotionele afstand tussen kinddeel en volwassen patiënt wordt opgegeven, kinddeel wordt getroost Problemen: Kinddeel wil niet getroost worden Volwassen patiënt wil niet troosten Fouten cognities bij kinddeel gecorrigeerd Overeenkomen om elkaar weer te spreken Nabespreking Kinddeel in volgende zitting opnieuw opgezocht, totdat het zich goed voelt Het verwerkingsproces
Technieken voor de losmakingsfase Losmaken van ouderfiguur die hem (naar zijn gevoel) heeft verwaarloosd: Loslaten van woede van vroeger: Boze brieven (Hoogduin) Agressieve fantasieën Gedissocieerd: kijkt naar zichzelf (Edelstien) Sybolisch (Watkins) Loslaten van de wens om alsnog liefde te krijgen: Schrijfopdrachten Emotionele band visualiseren (Krystal) Nieuwe relatie definiëren