Het werken met ego-toestanden: deel 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Advertisements

`Verschil tussen Kennissen en vrienden
Uitslag enquête over online pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DE 4 KAARSEN.
Zomaar !.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Haptonomie.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Loverboys.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Met TWEE handen !!!.
Hogescholen in Dialoog
Verbonden.
HET VERHAAL VAN DE 1 KAARSEN EN.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Doel: rekening met elkaar houden
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Lieve zoon/dochter ....
Opvoeden van drukke kinderen
Leven in Verbondenheid
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Dromen van een witte Kerst
Psychotherapie en armoede
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
DE 4 KAARSEN.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Ervaringen Implementatie in Nederland
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
5 manieren van praten over de dood
Een DEFINITIE van een christen
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Heel interessant !.
Om soms eens dieper over na te denken
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Het werken met ego- toestanden Deel 1 David Rabbie.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ROOD!! Een groet van lut.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Mogelijke Jezusbeelden
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Het werken met ego-toestanden: deel 2 Deel 1: zie Merel Blyaert Deel 2: vanaf de stoelentechniek

De stoelentechniek Verschillende ego-toestanden → verschillende stoelen Wisselen van stoelen: afstand bewaren Algemeen doel: ego-toestanden en persoon laten samenwerken Stoelentechniek: 1981 door echtpaar Watkins Alle egotoestanden: wat is positief doel? Rabbie: samenwerking kind-ouder: Kinddeel: toelaten om gevoelens te uiten Ouderdeel: waarom bang voor gevoelens?

Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Motivatie: Patiënten zonder stemmingswisselingen Motiveren om onevenwicht tussen kind-ouder weg te werken en te leren samenwerken Voorbereiding: Ego-toestand krijgt naam en stoel Naam nooit kind en ouder, terminologie van de patiënt (vb. strenge en bange) Verandert ego-toestand van functie, ook naam wijzigt

Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Uitnodigen van ouderdeel op stoel: Weinig emotioneel ouderdeel: minder bedreigend Emotioneler kinderdeel: bedreigender Door ego-toestand te benoemen (vb. perfectionist) geen hypnose nodig om ego-toestand op te roepen Informeren naar ontstaan ouderdeel Hoe oud voelt de ego-toestand zich? Hoe oud was de persoon toen het ouderdeel ontstond?

Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Uitnodiging van kinddeel op stoel: Als ouderdeel het toestaat Zelfde leeftijd als ouderdeel ontstaan is: kind- en ouderdeel horen bij elkaar Kinddeel wil plezier maken, wordt geremd door ouderdeel

Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Onderzoek bereidheid kind- en ouderdeel: communiceren, elkaar waarderen en samenwerken: Kinddeel bang van ouderdeel, niet gewaardeerd Reacties kunnen verschillend zijn Ouderdeel: moeilijk complimenten geven aan kind Kinddeel: goed inzetten als ouderdeel vriendelijk is Ouderdeel: angst om macht kwijt te geraken Elkaar leren vertrouwen

Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking Onderhandel voor betere samenwerking: Meer waarderen voor elkaar Nabespreking: Bespreken hoe de samenwerking ervaren is Verminderd kans op verzet bij volgende zitting Controleer bij volgende zitting hoe het ging: Kind- en ouderdeel: blijven communiceren tot ze kunnen samenwerken

Problemen stoelentechniek Kinddeel kan niet communiceren Kinddeel te geïsoleerd, depressief om te communiceren Patiënt verwart ouderdeel met echte ouder Niet met zichzelf in gesprek maar met de denkbeeldige echte ouder Verkeerde ego-toestand zit op de stoel Kinddeel en ouderdeel zijn niet goed afgebakend

Visuele gesprekstechniek voor traumaverwerking Hypnotische verwerkingstechniek bij trauma’s van lange duur Communiceren met ego-toestanden Herman: geen floodingstechnieken Patiënt: in gedachten terug en met zichzelf als kind praten, relatie opbouwen met zichzelf en kinddeel troosten (bij veilige relatie, anders: eerst opbouwen) Dissociatie: beschermende functie tegen emotionele overweldigende ervaringen Niet rechtstreeks beleefd: kinddeel en volwassendeel spreken op prettige plek over trauma

Visuele gesprekstechniek in fases Voorbereiding Opbouwen relatie tussen volwassen patiënt en kinddeel: Kinddeel opzoeken Problemen: Kinddeel niet voor ogen Beeld van kinddeel verdwijnt Prettige plek zoeken om samen heen te gaan Volwassen patiënt stelt zich voor

Visuele gesprekstechniek in fases Kinddeel krijgt gelegenheid om iets leuks te doen en te praten over gevoelens problemen: Kinddeel is boos en afwerend Kinddeel is angstig Volwassen patiënt wil kinddeel slaan Ouderdeel bemoeid zich er mee Wacht tot volwassen patiënt spontaan gevoelens van kinddeel ervaart

Visuele gesprekstechniek in fases Emotionele afstand tussen kinddeel en volwassen patiënt wordt opgegeven, kinddeel wordt getroost Problemen: Kinddeel wil niet getroost worden Volwassen patiënt wil niet troosten Fouten cognities bij kinddeel gecorrigeerd Overeenkomen om elkaar weer te spreken Nabespreking Kinddeel in volgende zitting opnieuw opgezocht, totdat het zich goed voelt Het verwerkingsproces

Technieken voor de losmakingsfase Losmaken van ouderfiguur die hem (naar zijn gevoel) heeft verwaarloosd: Loslaten van woede van vroeger: Boze brieven (Hoogduin) Agressieve fantasieën Gedissocieerd: kijkt naar zichzelf (Edelstien) Sybolisch (Watkins) Loslaten van de wens om alsnog liefde te krijgen: Schrijfopdrachten Emotionele band visualiseren (Krystal) Nieuwe relatie definiëren